اخبار

در انتخاب ظروف یکبار مصرف دقت کنید!

در انتخاب ظروف یکبار مصرف دقت کنید!

کارشناس مسئول مواد آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه درخصوص استفاده از ظروف یکبار مصرف گفت: این روزها ظروف یک‌بار مصرف به خاطر قیمت مناسب، راحتی استفاده و تنوع شکل، رنگ و طرح به خانه‌ها راه پیدا کرده و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند علاوه بر دادن غذای نذری، در تولدها و میهمانی‌ها هم از این ظروف استفاده کنند .

مهندس بهروز گراوندی با بیان این مطالب که انواع پلاستیکی ظروف فوق باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند و سلامت انسان را تهدید می‌کنند افزود: بهتر است از نوع گیاهی ظروف یکبار مصرف مورد استفاده قرار گیرد. 

وی در ادامه افزود: درصورت استفاده بهتر است به علامتهای اختصاری آنها مانند PE ،PP یا PS که در کف ظروف حک شده است، توجه شود.

این کارشناس مسئول مواد آرایشی و بهداشتی در مورد کاربرد صحیح ظروف یکبارمصرف گفت: ظروف پلی اتیلنی (PE) سفید رنگ برای بسته بندی و نگهداری روغن، سرکه و محصولات لبنی و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب ، ظروف پلی پروپیلنی (PP) سفید رنگ برای بسته بندی محصولات لبنی و همچنین زیتون مناسب است و ظروف پلی استایرنی شفاف که به نام(GPPS) نیز معروف است برای تولید لیوان و ظروف یک‌بار مصرف فقط برای مواد غذایی در دمای معمولی توصیه می‌شود و نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ و مواد غذائی با حرارت بالا استفاده کرد.

همچنین درخصوص ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (HIPS) گفت: نباید از این ظروف برای بسته بندی آن دسته از مواد غذایی (خوراکی و آشامیدنی ) که در زمان پرشدن، نگهداری یا مصرف دمای بالاتر از 65 درجه سانتی گراد دارند، استفاده شود.

گراوندی با تاکید بر شکستن لیوان های یکبار مصرف پس از استفاده برای جلوگیری از استفاده مجدد آنها اعلام کرد: اگر می خواهید ظروف پلاستیکی ضخیم را که برای نگهداری انواع غذاها در یخچال استفاده می شود، در ماکروویو بگذارید، حتماً به قابلیت این ظرف برای استفاده از آن در ماکروویو دقت کنید . 
وی با بیان اینکه برای نگهداری آب در یخچال بایستی به جای استفاده از بطری های پلاستیکی از بطری های شیشه ای استفاده کرد، استفاده مجدد از بطری آب استفاده شده را بسیار خطرناک دانست . 
  
 
این کارشناس مسئول درادامه افزود: استفاده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف علاوه بر آسیب محیط زیستی، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می تواند بر سلامت انسان ها نیز اثر بگذارد.

گراوندی در پایان به استفاده از ظروف گیاهی اشاره کرد و گفت: سازگاری با محیط زیست، عدم هرگونه اثرات مضر مواد پلاستیکی ، عدم آثار تخریبی بر محیط زیست ، عدم وابستگی به مواد اولیه نفتی ، تقویت و توسعه صنایع کشاورزی، مصرف انرژی کمتر در فرایند تولیدو امکان استفاده در صنایع بسته بندی غذایی صنایع کشاورزی، اسباب بازی کودکان و مصارف پزشکی را ازجمله مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی است.

 

۱۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید