اخبار

افتتاح نمایشگاه "توانمندیهای صنایع غذایی" کرمانشاه

افتتاح نمایشگاه "توانمندیهای صنایع غذایی" کرمانشاه
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی:
غذای 20 میلیون نفر در کشور "هدر" می‌رود

نمایشگاه "توانمندیهای صنایع غذایی" استان کرمانشاه امروز (24 مهر) همزمان با روز جهانی غذا در محل دائمی نمایشگاه‌های استان(انتهای پارک شاهد) آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، دکتر امید عبدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به اسراف بیش از حد مواد غذایی در جهان و کشور، گفت: رشد صنایع غذایی در جهان سه برابر شده، اما با این وجود حدود یک میلیارد نفر در جهان هر شب گرسنه می‌خوابند.

وی به دورریز بسیار غذا اشاره کرد و افزود: متاسفانه وجود این تعداد گرسنه در جهان در حالیست که برخی کشورها گندم خود را در دریا می‌ریزند.

عبدی تصریح کرد: در حال حاضر حدود یک سوم محصولات غذایی جهان در چرخه تولید تا مصرف به هدر می‌رود و این یعنی اینکه یک سوم زمین‌های کشاورزی دنیا زیرکشت محصولاتی می‌رود که سودی برای بشر ندارد و همه آنها به هدر می‌رود.

وی تصریح کرد: 54 درصد این هدررفت غذا در بخش تولید و 46 درصد آن در بخش مصرف است که افراد باید توجه  ویژه‌ای به خودداری از اسراف داشته باشند.

عبدی افزود: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده جمعیت دنیا تا سال 2050 به 9 میلیارد نفر می‌رسد و قطعا در آن زمان یکی از چالش‌های اساسی در دنیا تامین غذا برای این تعداد جمعیت است.

وی افزود: در کشور ما هم باید رشد تولید مواد غذایی تا این سال 60 تا 70 درصد افزایش پیدا کند و این در حالیست که سالانه در کشور ما غذای 20 میلیون نفر به هدر می‌رود.

وی رستوران‌ها را یکی از مراکز مهم هدررفت غذا در کشور عنوان کرد و افزود: در بسیاری رستورانها هر پرس غذا واقعا بیش از نیاز یک فرد است و همین امر موجب هدررفت بخش بسیاری از غذا می‌شود و این امر باید هرچه سریعتر اصلاح شود.

این مقام مسئول از همه افراد خواست تا با کاهش دور ریز غذای خود، به کاهش تعداد گرسنگان در جهان کمک کنند.

زنجیره مواد غذایی کشور از تولید تا مصرف "معیوب" است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه زنجیره مواد غذایی در کشور معیوب است، گفت: متاسفانه زنجیره غذایی ما از زمان برداشت تا مصرف منطقی نیست و خیلی از مواد غذایی از جمله میوه جات در این چرخه فاسد می‌شوند.

عبدی خاطرنشان کرد: ایران در حالی در تولید 14 میوه باغی در رتبه اول تا سوم دنیاست که میانگین سرانه مصرف این محصولات در کشور حدود یک چهارم میانگین مصرف دنیاست و این نشان دهنده ضعف در چرخه این محصولات در کشور است.

وی تصریح کرد: در کشور ما بیشتر محصولات مضر مانند نوشابه، نمک، چربی و شکر، دو تا شش برابر میانگین جهانی مصرف می‌شود و از طرفی میزان مصرف محصولات مفید مانند غلات و میوه کمتر از یک چهارم یا یک پنجم میانگین مصرف جهانی است.

ذائقه ایرانی‌ها به سمت غذاهای "غربی" در حال پیشروی است

این مقام مسئول با اشاره به شکل گیری ذائقه افراد از دوران خردسالی و کودکی، گفت: در همین راستا ضرورت دارد تا خانواده‌ها و مسئولین آموزش و پرورش و نیز مسئولین مهدهای کودک همکاری کرده و در شکل گیری درست ذائقه کودکان و گرایش ذائقه آنها به سمت مصرف مواد مفید از همان زمان کودکی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه غذاهای سنتی ایرانی غذاهای فراسودمند هستند، گفت: متاسفانه گرایش ذائقه ایرانی‌ها به سمت غذاهای غربی در حال پیشروی است و این در حالیست که این نوع غذاها ثمری جز چاقی و بیماری‌های غیرواگیر ندارند.

عبدی یادآور شد: در حال حاضر 70 درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری های غیرواگیر است که تغذیه نقش مهمی در ایجاد آنها دارد و با اصلاح الگوی تغذیه می‌توان تا حد زیادی از بروز آنها پیشگیری کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از راه حل‌های موثر در این زمینه رفتن به سمت غذاهای سنتی ایرانی است که دنیا به سمت استفاده از این نوع غذاها که فراسودمند هستند در حال پیشروی است.

خودکفایی محصولات غذایی استقلال بیشتر کشور را به همراه دارد

عبدی غذا را یکی از ارکان مهم امنیت کشور عنوان کرد و افزود: هر یک از ما در طول روز سه وعده غذا مصرف می‌کنیم و اگر این غذا ناسالم باشد قطعا عواقب بدی برای جامعه به دنبال خواهد داشت و تامین سلامت  غذا یکی از ارکان مهم امنیت کشور است.

وی افزود: همچنین استقلال در تولید غذا و بحث خودکفایی تولید محصولات غذایی نیز می‌تواند به استقلال هر چه بیشتر کشور کمک کند.

نمایشگاه "توانمندی‌های صنایع غذایی" از 24 تا 26 مهر در محل دائمی نمایشگاه‌های استان برپاست و علاقمندان می‌توانند از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر و 15 تا 19 بعدازظهر از این نمایشگاه دیدن کنند.

در این نمایشگاه 56 غرفه به عرضه محصولات غذایی استان می‌پردازند و برپایی آن با برگزاری همایش تجلیل از صنایع غذایی برتر استان ساعت 9 صبح روز دوشنبه (26 مهر) در محل نمایشگاه پایان می‌گیرد.

 

۲۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۲:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید