اخبار

" هم پیمان تا پایان بیماری سل "

" هم پیمان تا پایان بیماری سل "

هر ساله 23 مهرماه در کشور ایران به پاس خدمات ارزشمند دانشمند برجسته کشورمان " محمد زکریای رازی " به عنوان روز ملی سل گرامی داشته می­شود. تلاش بر پایان دادن به این بیماری در بخش مرتبط با سلامت، در «اهداف توسعه پایدار» سازمان ملل متحد به طور مشخص لحاظ شده است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه در این خصوص گفت: با توجه به تعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان همراه با سایر کشورهای جهان در شصت و هفتمین مجمع سازمان جهانی بهداشت برای حذف این بیماری بسیار مهم تا سال 2050 ، تشخیص به موقع و درمان مناسب بیماران مسلول حائز اهمیت ویژه ­ای است.

وی با اشاره به اینکه از میان هر سه نفر جامعه بشری یک نفر، در عین سلامتی، میکروب این بیماری را در زمانی از طول عمر خود از محیط دریافت کرده و به صورت غیر فعال در داخل بدن خود نگه داشته است گفت: با عنایت به آنکه 5 تا 10% از چنین افرادی به دلیل تضعیف سیستم ایمنی (ناشی از طیف گسترده از عوامل نظیر سوءتغذیه، ابتلا به ویروس HIV، دیابت کنترل نشده، سیگار، سیلیکوزیس، اعتیاد، نارسایی مزمن کلیه، شیمی درمانی، پیوند عضو) ممکن است به این بیماری مبتلا شوند لذا این بیماری فراتر از یک بیماری عفونی، یک پدیده اجتماعی است .

دکتر بیگلری شعار نمادین امسال سازمان جهانی بهداشت را در این خصوص" هم پیمان تا پایان بیماری سل " اعلام کرد و دستیابی به هدف حذف بیماری سل تا سال 2050 را تنها از طریق ایجاد یک عزم ملی، برنامه ­ریزی و مشارکت همه جانبه امکان پذیر دانست و گفت: در سال گذشته میلادی تعداد 9/600/000 مورد جدید بیماری سل در جهان تشخیص داده شده است که تعداد 1/200/000مورد آن همزمانی موارد TB & HIV بوده است.

دکتر حسین بیگلری سرفه بیش از دو تا سه هفته، کاهش وزن، تب، لرز و تعریق شبانه را از علائم بارز ابتلا احتمالی به بیماری سل دانست .

وی با اشاره به آزمایش خلط به عنوان راهکار اصلی تشخیصی بیماری سل اعلام کرد: کلیه خدمات تشخیصی و درمانی سل در کشور به صورت رایگان می­باشد.

 دکتر بیگلری ضمن تأکید به پیگیری درمان ، نظارت مستقیم بر مصرف صحیح دارو ، طی مدت درمان برای پیشگیری از ایجاد موارد سل مقاوم به درمان را حائز اهمیت ویژه ­ای دانسته و یادآور شد: حداقل دوره درمانی بیمار مبتلا به سل به مدت شش ماه بوده و بنا به تجویز پزشک معالج در موارد سل استخوان و مننژیت سلی، درمان تا یک سال هم ممکن است ادامه پیداکند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای معاونت بهداشتی همچنین به پیگیری مستمر اطرافیان فرد مبتلا به سل ریوی خلط مثبت خصوصاً کودکان زیر شش سال تاکید ویژه ای داشت.

دکتر بیگلری درپایان متذکر شد: استان کرمانشاه به عنوان یکی از قطب­های تشخیصی بیماری سل در غرب کشور دارای امکانات آزمایشگاهی پیشرفته ای می­باشد و نیز توجه به بیماریابی فعال سل در مکان­های خاص نظیر زندان­ها و جمعیت­های حاشیه نشین در دستورالعمل اقدامات بهداشتی کشور و استان قرار گرفته است.

۲۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۵:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید