اخبار

تشریح موضوع رخداد مادرباردار پاوه ای و موضع دانشگاه توسط معاون درمان

تشریح موضوع رخداد مادرباردار پاوه ای و موضع دانشگاه توسط معاون درمان

در پی فوت جنین مادر پاوه‌ای به دنبال سهل‌انگاری پرسنل بیمارستان شهرستان پاوه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نشستی خبری به تشرح جزییات ماجرا پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه دکتر ساره محمدی در این نشست با اشاره به فوت نوزاد مادر پاوه‌ای اظهار کرد: روز 17 مهرماه، مادر باردار 32 ساله‌ای که اولین فرزند خود را باردار بوده به مرکز بهداشت شهرستان پاوه مراجعه می‌کند که در مرکز بهداشت، ماما با توجه به علائم مادر باردار که از درد پهلو و مختصر  خونریزی شکایت داشته تشخیص «تهدید به سقط» می‌دهد و به صورت فوری مادر باردار را به زایشگاه ارجاع می‌دهد.

وی افزود: با مراجعه به زایشگاه با شرح حالی که از مادر باردار گرفته می‌شود با توجه به اینکه مادر بی‌قرار نبوده و تنها درد پهلو را عنوان می‌کند، این موضوع بیشتر به ذهن پرسنل می‌رسد که علائم مربوط به درد کلیه است و بر همین اسال مریض از روند تهدید به سقط، وارد روند درد کلیه شده و درخواست آزمایش ادرار و سونوگرافی برای او می‌شود.

محمدی افزود: پس از طی این مراحل با بستری نشدن بیمار و رفتن بیمار به منزل، متاسفانه جنین مادر باردار که 22 هفته عمر داشته سقط می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر قصور و کوتاهی پرسنل زایشگاه در این زمینه، گفت: در این زمینه قصور و کوتاهی سه نفر از پرسنل شیفت صبح و بعداز ظهر محرز شده و پرونده این سه نفر به نظام پزشکی و هیات تخلفات کارکنان ارجاع شده که هیات بدوی در نظام پزشکی در خصوص میزان قصور و برخورد با این افراد تصمیم‌گیری می‌کند.

محمدی تصریح کرد: مریض با فوریت ارجاع آمده و قطعا پرسنل باید نحوه دیگری برخورد می‌کردند و متاسفانه پرسنل شیفت صبح شرح درستی از وضعیت بیمار ثبت نکردند که شیفت بعدازظهر مطلع  باشد و در نهایت سه نفر در هر دو شیفت قصورشان محرز شده و به نظام پزشکی معرفی شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: جنین 22 هفته بوده و حتی اگر در بیمارستان هم به دنیا می‌آمد احتمال کمی برای زنده ماندن او وجود داشت.

وی با بیان اینکه سه نفری که قصورشان در این پرونده محرز شده هم اکنون مشغول به کارند، گفت: این منصفانه نیست در حالی که حکم این افراد و میزان قصور آنها از سوی نظام پزشکی و هیات تخلفات اداری اعلام نشده، این سه نفر را که بیمارستان به شدت به حضورشان نیاز دارد از کار بیکار کنیم.

محمدی تصریح کرد: این را به خوبی می‌دانم که اشتباه ما شاید برای کسی پذیرفته نباشد، اما انسان ممکن است یک بار دچار خطا شود. هر چند که قصور این افراد به هیچ عنوان توجیه نمی‌شود و در این زمینه قصور داشته‌اند،اما قطعا این قصور عمدی و به قصد و نیتی نبوده و این خطایی بوده که پیش آمده است و با آن هم برخورد می‌شود.

وی افزود: اینکه این سه نفر در حال حاضر مشغول به کارند خدای نکرده جانی بالفطره را که در بیمارستان نگذاشته‌ایم و این افراد تنها خطای سهوی داشتند که به جای خود برخورد می‌شود، اما در حال حاضر در این شرایط کمبود نیرو نمی‌توانیم این سه نفر را بدون صدور حکم نظام پزشکی و هیات تخلفات اداری از کار بیکار کنیم.

محمدی افزود: در حال حاضر این سه نفر هم به شدت تحت فشار افکار عمومی هستند و کار آنها از روی قصد و به عمد نبوده و در بدترین شرایط روحی در حال ارائه خدمات به بیماران هستند.

وی تصریح کرد: خطای پزشکی حتی در پیشرفته‌ترین کشورها نیز وجود دارد و در حال حاضر در کشوری مانند آمریکا که سیستم درمان پیشرفته‌ای دارد خطای پزشکی سومین عامل مرگ و میر است و کشور ما قطعا شرایط بهتری در این زمینه دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: متخصص زنان و زایمان نارسایی دهانه رحم را هم برای این بیمار تشخیص داده و با سیر پیش‌رونده‌ای که این مادر باردار داشته امکان سقط جنین در بیمارستان هم وجود داشته، اما سوال و مسئله ما این است که چرا این اتفاق(سقط) برای مادر در منزل افتاده و این مادر باردار باید در بیمارستان بستری می‌شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه شکایتی از سوی این مادر باردار یا خانواده او به معاونت درمان دانشگاه اعلام نشده است، گفت: اگر هم شکایتی در نظام پزشکی صورت گرفته تاکنون به ما ارجاع نشده است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه یک قانون کلی در دانشگاه در خصوص برخورد باخطاهای پزشکی وجود دارد، گفت: این قانون این است که مسئولین دانشگاه هیچ مماشاتی با هیچ کدام از افراد نداشته و حتی اندیشه مماشات با پرسنل را هم ندارند.

وی تصریح کرد: در زمینه خطاهای پزشکی بسته به نوع خطای صورت گرفته و شرایط موجود قطعا واکنش‌ها متفاوت خواهد بود و اگر جان عده‌ای دیگر به دنبال آن خطا در خطر باشد سریعا اقدام شده و در غیراینصورت بسته به شرایط موضوع از ابعاد مختلف بررسی و سپس اقدام می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به ماهیت رسانه‌ها این امکان وجود دارد که برخی مسائل در رسانه‌ها بزرگنمایی شود و این امکان هست که واقعیتی مطرح شود، اما حقیقت چیز دیگری باشد.

۲۷ مهر ۱۳۹۵ ۱۶:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید