اخبار

۹۰ درصد مردم با مشکلات "دهان و دندان" درگیرند

۹۰ درصد مردم با مشکلات "دهان و دندان" درگیرند

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به سهم هشت درصدی مراکز دولتی از ارائه خدمات دندانپزشکی، گفت: تنها در سال ۱۳۹۳ مردم شش هزار میلیارد تومان از جیب خود برای خدمات دندانپزشکی هزینه کردند که تلاش ما این است این رقم سال به سال کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر حمید صمدزاده در همایش کشوری مسئولین سلامت دهان و دندان که امروز (۲۸ مهر) به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به شروع برنامه طرح تحول سلامت در حوزه دهان و دندان از ابتدای سال گذشته، گفت: خوشبختانه با گذشت ۱۸ ماه از اجرای طرح، تحولات خوبی در حوزه سلامت دهان و دندان اتفاق افتاد. یکی از اهداف و اولویت‌های اصلی اجرای این طرح ترویج ترمیم، جرم‌گیری و پرکردن دندان به جای کشیدن آن است.

صمدزاده افزود: تا پیش از این طرح به دلیل وجود پوشش بیمه‌ای برای کشیدن دندان و هزینه‌های بالای ترمیم و پرکردن، سیاست مراکز دهان و دندان به این سمت بود که مردم را به جای ترمیم و پرکردن دندان، تشویق به کشیدن دندان کنند که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و سیاست‌ها به سمت پرکردن و ترمیم دندان در حال پیشروی است.

وی افزود: از اهداف و اولویت‌های مهم دیگر این طرح بحث ارتقای سلامت دهان و دندان در میان دانش آموزان است که برای ما از اولویت بالایی برخوردار است.

صمدزاده تصریح کرد: در حال حاضر هفت میلیون دانش آموز ابتدایی را در ۶۰ هزار مدرسه کشور تحت پوشش این طرح داریم و برنامه‌هایی مانند استفاده از ترکیبات فلوراید جهت پیشگیری از پوسیدگی، فیشورسیلانت و نیز آموزش بهداشت دهان و داندان برای آنها انجام می‌شود که این اقدامات در سال جاری نیز با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

وی مشکلات دهان و دندان را شایع‌ترین بیماری کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در کشور ما ۹۰ درصد مردم درگیر این مشکلات هستند که متاسفانه در این حوزه بیشترین میزان پرداختی از جیب مردم را شاهدیم.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال ۱۳۹۳ مردم ایران شش هزار میلیارد تومان برای خدمات دندانپزشکی از جیب خود هزینه کردند که تمام تلاش ما این است این میزان سال به سال کاهش پیدا کند. در حال حاضر بخش دولتی در ارائه خدمات داندانپزشکی تنها هشت درصد سهم دارد که تلاش ما این است این میزان را به ۳۰ درصد افزایش دهیم. یکی از اقدامات مطلوب صورت گرفته در حوزه دهان و دندان راه‌اندازی یک دانشکده دندانپزشکی در هر دانشگاه علوم پزشکی کشور است.

وی در ادامه با ابراز نارضایتی از روند اجرای طرح پزشک خانواده در شهرها گفت: اعتبارات خوبی برای این طرح در سال گذشته در نظر گرفته شد، اما اجرای مطلوبی در شهرها صورت نگرفت.

صمدزاده با اشاره به اجرای موفق این طرح در روستاها و مدارس گفت: آنچه موجب شد طرح پزشک خانواده آنطور که باید به چشم نیاید، این است که اجرای این طرح برای ۶۵ درصد جمعیت کشور که در شهرها ساکن هستند، خوب اجرا نشده و امسال باید اجرای این طرح به شکل جدی‌تری در شهرها پیگیری شود.

۲۸ مهر ۱۳۹۵ ۱۲:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید