اخبار

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: برخی پزشکان در استفاده از "تجهیزات پزشکی" تولید داخل مقاومت دارند

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: برخی پزشکان در استفاده از "تجهیزات پزشکی" تولید داخل مقاومت دارند

نخستین همایش قطب‌های تجهیزات پزشکی کشور با حضور معاونین غذا و دارو، مدیران تجهیزات پزشکی،و روسای بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب‌های یازده‌گانه کشور در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، دکتر امید عبدی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این مراسم با بیان اینکه تجهیزات پزشکی امروزه در کنار دارو یکی از ابزارهای مهم در درمان محسوب می‌شود، گفت: در همین راستا نیاز است به مقوله تولید، کیفیت و مشکلات و چالش‌های این حوزه به طور جدی‌تری پرداخته شود.

عبدی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در زمینه تجهیزات پزشکی اظهار کرد: همین امر حضور کارشناسان خبره تجهیزات پزشکی را در مراکز درمانی می‌طلبد تا ضمن نظارت بر عرضه و استفاده این تجهیزات، نگرانی در خصوص کیفیت تجهیزات پزشکی کشور را را رفع کرده و کیفیت این تجهیزات را تضمین کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به گام‌های موثر دولت در زمینه تجهیزات پزشکی و ارتقاء کیفیت آن اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت در راستای اجرای طرح تحول سلامت اقدام به راه‌اندازی سامانه تجهیزات پزشکی کرده و این سامانه موجب ایجاد نظم بخشی در زمینه عرضه و واردات تجهیزات پزشکی کشور شده و همین امر موجب کاهش قیمت تجهیزات پزشکی تا یک سوم شده است.

عبدی تصریح کرد: در گام بعدی وزارت بهداشت در راستای طرح تحول سلامت خرید تجهیزات پزشکی از خارج از بیمارستان را متوقف کرد، بطوری که در حال حاضر بیماران تجهیزات مورد نیاز خود را با هزینه‌ کمتری در داخل بیمارستان تهیه می‌کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در کنار همه این اقدامات موثر نیاز است به طور جدی حضور کارشناسان تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی رقم بخورد، زیرا نگرانی‌هایی وجود دارد که افراد به دلیل عدم آگاهی در نگهداشت تجهیزات موجب افزایش آمار خطای تشخیص و درمان و در مجموع خطای پزشکی شوند که این امر قطعا به ضرر سلامت جامعه خواهند بود.

وی افزود: در کنار این مسئله بحث آموزش و توانمندسازی پرسنل تجهیزات پزشکی نیز باید به طور مرتب پیگیری شود تا این پرسنل با تکنولوژی و اطلاعات روز آشنا شوند.

عبدی بر مبارزه با قاچاق تجهیزات پزشکی نیز تاکید کرد و افزود: این اقدام علاوه بر خساراتی که برای تولیدکنندگان داخلی دارد، می‌تواند به سلامت جامعه نیز آسیب بزند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه 60 درصد تجهیزات پزشکی کشور وارداتی است، گفت: تمام تلاش ما این است که با حمایت از تولید و پیگیری مبارزه با قاچاق این تجهیزات، استفاده از تجهیزات داخلی را در کشور افزایش دهیم.

عبدی به نقش شرکت‌های دانش بنیان در تولید این تجهیزات هم اشاره کرد و افزود: شرکت‌های دانش بنیان موفقیت‌های خوبی را در زمینه‌های مختلف به دست آورده‌اند و قطعا ورود آنها به عرصه تولید تجهیزات پزشکی نیز با موفقیت همراه خواهد بود.

وی افزود: قطعا در این روند تولید، اولویت ما سلامت بیمار و حفظ کیفیت خواهد بود و در همین راستا این همایش برگزار شده تا با انتقال تجربیات و بیان چالش‌ها و مشکلات بتوانیم در این زمینه گام مهمی برداریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از این چالش‌ها را مقاومت‌های موجود از سوی برخی پزشکان در برابر استفاده از تجهیزات داخلی عنوان کرد و افزود: بسیاری از این مقاومت‌ها پایه علمی ندارد و باید چاره‌اندیشی در خصوص رفع آن صورت گیرد.

وی تصریح کرد: این کار در کنار آموزش و فرهنگسازی، اصلاح قوانین و مقررات را می‌طلبد تا همانگونه که در بحث استفاده از داروهای خارجی محدودیت‌هایی اعمال شده، این امر در بحث تجهیزات پزشکی نیز انجام شود.

عبدی افزود: در کنار این مسئله نیز نیاز است با شناسایی ضعف‌های موجود در بخش تولید، نگرانی همکاران در استفاده از تجهیزات داخلی را کاهش دهیم، زیرا خطای این تجهیزات می‌تواند به خطای تشخیص منجر شده و در برابر محاکم قضایی همکاران را دچار مشکل کند.

گفتنی است: این همایش دو روزه 12 و 13 آبان ماه در محل هتل پارسیان کرمانشاه برگزار است و فردا (13 آبان ماه) با حضور رییس سازمان غذا و دارو در مراسم اختتامیه، به کار خود پایان می‌دهد.

 

 

۱۲ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید