اخبار

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت: سالانه بیش از یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی وارد کشور می شود

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت: سالانه بیش از یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی وارد کشور می شود

 مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه یک میلیارد  و 300 میلیون دلار تجهیزات پزشکی از طریق 1500 کمپانی وارد کشور می شود.

 دکتر محمود بیگلر در دومین روز نخستین همایش قطب های تجهیزات پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در هتل پارسیان برگزارشد، با اشاره به حجم بالای بازار تجهیزات و فرآورده های پزشکی و لزوم برنامه ریزی دقیق در این زمینه اظهار داشت: سالانه یک میلیارد  و 300 میلیون دلار تجهیزات پزشکی از طریق 1500 کمپانی وارد کشور می شود و سهم تولیدات داخلی نیز در این رابطه تنها 500 میلیون دلار است که امیدوار هستیم این رقم در سنوات آتی از واردات پیشی بگیرد.

وی ادامه داد: بحث تجهیزات پزشکی موضوعی است که باید برنامه ریزی دقیق همراه با ساماندهی مشخصی روی آن صورت گیرد و تشکیلات منسجمی در سطح دانشگاه ها برای آن شکل گیرد که تاکنون این امر اتفاق نیفتاده است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تا کنون تمرکز ما تنها بر روی بیمارستان ها بوده است درحالی که باید دامنه فعالیت خود را از چهار دیواری بیمارستان ها به جایی که محصول تولید می شود افزایش دهیم، افزود: در حال حاضر حدود 90 درصد از دانشگاه های علوم پزشکی کشور این تشکیلات را در مجموعه خود بارگذاری کرده اند اما برای پیگیری بیمه نیروهای مورد نیاز باید از تمام ظرفیت خود در بخش خصوصی و دولتی استفاده کرد که در این راستا جذب 300 نفر در بحث تجهیزات پزشکی در دستور کار قرار دارد.

وی هزینه تجهیزات هر تخت بیمارستانی را 300 میلیون تومان اعلام کرد و تصریح داشت: دفاتر خدمات فنی پزشکی نیز باید ارائه خدمات دهند تا از تجهیزاتی که در اختیار ما است کمال استفاده را داشته باشیم.

به گفته این مسئول 125 هزار تخت بیمارستانی در قالب 900 بیمارستان در کشور وجود دارد که سرمایه عظیمی محسوب می گردد و تنها با 6 هزار نفر توسط دفاتر فنی نگهداشت می شود.

وی اضافه کرد: در طرح تحول سلامت یک مسیری بوجود آمد که در عرصه های مختلف تحولات مختلفی ایجاد شد که شاخص ترین آنها بحث قیمت گذاری و حمایت از حقوق بیماران بود.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بدهی 3 هزار میلیاردی بخش درمانی به بخش خصوصی اشاره کرد و بیان داشت: اگر حمایت بخش خصوصی در این قضیه نباشد با چالش روبرو خواهیم شد زیرا در حال حاضر آنان تسهیلات با سود 27 درصد می گیرند تا بتوانند جنس خود را از گمرک ترخیص کنند و کار بیمار روی زمین نماند.

وی تاکید کرد: یکی از اقداماتی که دنبال آن هستیم تا نهادینه شود نشانگرهایی است که باید در مجموعه ما باشد، از هر پرداختی که سازمان بیمه گر پرداخت می کنند 25 درصد برای دارو و تجهیزات باشد.

دکتر بیگلر با اشاره به اینکه بحث تجهیزات پزشکی هم در بیمارستان ها و هم ورود آنها به بیمارستان ها مهم است، افزود: ورود محصولات به بیمارستان ها و نگهداشت آن ها نظارت می خواهد.

وی با بیان اینکه به شدت در کنترل و نظارت تولیدات خود ضعف داریم، گفت: کیفیت این کالاها باید تضمین شوند، طوری شود به بازار تجارت در کشورهای دیگر وارد شویم و تنها منحصر به بازار داخلی نشویم زیرا به بحث کیفیت ها ضرر می رساند.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بحث اجرای PMS در دانشگاه های علوم پزشکی کشور پرداخت و عنوان کرد: 170 میلیون تومان جهت اجرای این طرح به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اعتبار واریز شده است و قطب های دانشگاهی کشور ملزم به اجرای این طرح هستند.

وی ادامه داد: یکی از مسیر های کنترلی ما این است که در قفسه فروشگاه ها و بیمارستان ها کالاها نمونه برداری و به آزمایشگاه بروند تا تضمین کالای پزشکی انجام و نتایج آن استخراج شود.

به گفته این مسئول ورود برخی از برند های تلقبی و قاچاق به اسم شرکت های داخلی به بیمارستان های کشور ذهنیت ها را درمورد کیفیت کالاهای داخلی خراب کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر 119محصول با برند خارجی وارد کشور می شود که به بسیاری از این محصولات نیازی هم نیست، یادآورشد: در زمینه کنترل این تعداد محصول نیروی کافی نظارتی نداریم.
۱۳ آبان ۱۳۹۵ ۱۳:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید