اخبار

جلوی بیماری آنقلوانزا را نمی توان گرفت اما می توان پیشگیری کرد

جلوی بیماری آنقلوانزا را نمی توان گرفت اما می توان پیشگیری کرد

به گزارش شهد شفا: سمینار یک روزه پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزا، بمنظور آمادگی، آشنایی و توانمندسازی گروه های هدف بیست و دوم آبانماه در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد.

  مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های استان، سمینار آنفلوانزا را مساله حیاتی برای این ایام از سال دانست و افزود: با توجه به نزدیک شده به اربعین حسینی(ع) لازم است که پیش بینی و آمادگی لازم در خصوص جلوگیری از ایجاد بیماری آنفلوانزا داشته باشیم .

وی مراجعه کمتر به بیمارستانها جهت بستری شدن و استراحت در منزل، مصرف مایعات بیشتر و پرهیز از خود درمانی را موثر دانست و افزود: ما نمی توانیم جلوی اپیدمی را بگیریم اما می توانیم پیشگیری را انجام دهیم.

دکتر حسین بیگلری با بیان اینکه همه گیری بیماری آنفلوانزا در فصل زمستان و سرما رخ می دهد، توضیح داد: آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که در اثر عفونت با ویروس آنفلوانزا رخ می هد و پرتاب قطرات تنفسی راه اصلی انتشار بیماری آنفلوانزا و به خصوص در آنفلوانزای فصلی انسانی است و اگر کسی در فاصله کمتر از یک و نیم متری از سرفه شخص بیمار قرار بگیرد در معرض خطر است.

بیگلری بیان کرد: قابلیت تهدید H1N1  بالا است و به ویژه در موارد طغیان و مسافرت هایی که در مراسم اربعین حسینی(ع) و مسافرت های گروهی که هموطنان به کربلای معلی دارند و در هنگام بازگشت ممکن است مواردی از آنفلوانزا به واسطه تجمع انسانی در فضای نزدیک در گروه های در معرض خطر ایجاد شود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های استان، بیماری آنفلوانزا را از جمله بیماری های تهدید کننده جدی سلامت با عواقب گسترده اقتصادی برشمرد و  توضیح داد: ویروس آنفلوانزا در محیط از 12 الی 24 ساعت متوالی می تواند زنده بماند و قابلیت انتقال داشته باشد و طیف وسیعی از علائم حاد بیماری مانندH1N1 تا آنفلوانزای B را داشته باشد.

وی ادامه داد: اهمیت بیماری آنفلوانزا در سرعت ایجاد همه گیری ها، گستردگی و شدت عوارض آن است که به هنگام همه گیری های گسترده، ابتدا افراد مستعد، سالخوردگان، افراد دچار بیماری های قلبی، تنفسی، کلیوی، متابولیک، زنان باردار، کودکان زیر 5 سال و کنسرها و افراد دیابتیک کنترل نشده، بیشتر در معرض خطر هستند.

بیگلری در مورد استراتژی تخفیف در بیماری آنفلوانزا بیان کرد: آموزش عمومی شامل، شستشوی مرتب دست ها بعد از سرفه، عطسه و دست زدن به بینی، پوشاندن دهان در زمان سرفه یا عطسه کردن با قسمت داخلی بازو و یا دستمال،استفاده از دستمال کاغذی و معدوم ساختن صحیح آن بعد از هر بار مصرف، پرهیز از حضور در اماکن تجمعی و شلوغ در موقع بیماری، عدم روبوسی و واکسیناسیون گروه های پرخطر سبب ابتلای کمتر مردم به این بیماری می شود.

 

۲۳ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید