اخبار

یک متخصص تغذیه: غذای خود را بصورت منظم و در ساعت مشخص مصرف کنید

یک متخصص تغذیه: غذای خود را بصورت منظم و در ساعت مشخص مصرف کنید

یک متخصص تغذیه کنترل وزن، رعایت رژیم غذایی سالم، داشتن فعالیت بدنی منظم و کاهش استرس و اضطراب را از جمله عوامل موثر در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم دانست و از همه مردم بخصوص میانسالان خواست تا در این خصوص هوشیار باشند.

دکتر یحیی پاسدار که به منظور آگاهی بخشی در زمینه دیابت سخن می گفت ضمن بیان اینکه رعایت رژیم غذایی در بیماری دیابت به هیچ وجه کاری دشوار و غیرعادی نیست اظهارداشت: بیماران دیابتی به غیر از قندهای ساده (قند و شکر) و غذاهایی که مستقیماً حاوی شکر هستند (مانند انواع شیرینی‌جات، بستنی، مربا، بیسکوئیت، نوشابه و آدامس)، از تمامی انواع غذاها می‌توانند در مقادیر متناسب و کنترل شده استفاده کنند بنابراین رژیم غذایی بیماران دیابتی به غیر از عدم‌مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آن‌ها، تفاوت چندانی با رژیم غذایی افراد سالم و غیردیابتی نخواهد داشت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: بیماری دیابت تا حد زیادی قابل پیشگیری بوده و در صورت بروز این بیماری با رعایت سبک زندگی سالم قابل کنترل میباشد.

وی ضمن اعلام ممنوعیت مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آنها (مثل شیرینی، بیسکوئیت، مربا، آدامس، نوشابه و ...)  توصیه کرد: افرادی که با اضافه وزن مواجه‌اند حتماً باید نسبت به کاهش وزن خود از طریق کاهش کالری مصرفی و افزایش فعالیت بدنی اقدام نمایند. 

دکتر پاسدار با تأکید بر اینکه وعده‌های غذایی مبتلایان به دیابت باید به‌طور منظم و در ساعات مقرر مصرف شود تغییر ساعت صرف غذا را موجب نوسان قندخون و عامل بروز مشکلات فراوان در بیماران دیابتی دانست و گفت: بهتر است مصرف غذاهای روزانه به سه وعده اصلی (صبحانه، ناهار، شام) و سه میان‌وعده (بین صبحانه و ناهار، بین ناهار و شام، و قبل از خواب) تقسیم شود.

وی مصرف نان های دارای آرد سبوس‌دار مانند نان سنگک ، مصرف حبوبات (نخود، لوبیا، عدس) را نیز به علت فیبر موجود در آنها جهت کنترل بهتر قند خون بسیار مؤثر دانست.

این متخصص تغذیه ضمن توصیه به استفاده از غذاهای آب‌پز، بخارپز یا کبابی و خودداری از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده گفت: برای سرخ ‌کردن سطحی مواد غذایی نیز صرفاً از روغن‌های گیاهی مخصوص سرخ‌کردن استفاده کنند.

وی در ادامه افزود : استفاده از گوشت‌های کم‌چرب و مرغ و ماهی بدون پوست در غذاها و شیر و لبینات مصرفی از نوع کم‌چرب برای مبتلایان به دیابت ضروری است.

 دکتر پاسدار گفت: مبتلایان به دیابت باید مصرف تخم‌مرغ را به حداکثر سه تا چهار عدد در هفته محدود کرده و درعوض میوه و سبزی به شکل تازه و سالاد و سبزی های بدون سس و با چاشنی‌هایی نظیر آب‌لیموترش یا نارنج تازه و مقدار اندکی روغن زیتون مصرف نمایید.

وی ضمن اشاره به وجود نمک و سدیم در بسیاری از غذاها، مبتلایان به دیابت را از استفاده از نمکدان و افزودن نمک به غذا در سر سفره و همچنین استفاده از غذاهای آماده و کنسروی که همگی حاوی مقادیر زیادی نمک، شکر یا چربی هستند منع کرد .

 به گفته این متخصص تغذیه مصرف نان سبوس دار ، نان جو، سیب کمتر رسیده ، کلم بروکلی ، شیر و ماست ،ماهی ،  گردو ، میوه های قرمز و بنفش  مانند انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس، کلم قرمز و چغندر زیاد در کنترل قندخون بسیار مؤثراست.

دکتر پاسدار با بیان اینکه افرادی دارای رژیم مدیترانه‌ای روغن زیتون، میوه و سبزی‌ها، غلات و گوشت کم‌چرب می‌خورند کمتر به دیابت و ناراحتی‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند گفت:ترکیبات ضد التهابی و قوی روغن زیتون برخلاف کره، سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین نشده و حتی این مقاومت را کاهش می‌دهد.

 وی درپایان در خصوص مصرف متعادل گوشت قرمز و مرغ گفت: این بیماران می توانند قسمت‌های کم چرب گوشت قرمز را انتخاب و یک‌چهارم بشقابشان را در وعده غذایی به آن اختصاص دهند. رساندن  پروتئین به اندازه کافی به بدن باعث سیری و  نیز به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. گوشت سینه مرغ نیز در مقایسه با ران یا سایر قسمت‌ها چربی کمتری دارد و خوردن این گوشت نیز برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی روزانه به مبتلایان دیابت توصیه می‌شود.

گفتنی است  سال جاری میلادی توسط سازمان جهانی بهداشت بنام غلبه بر دیابت نامگذاری شده است و بر این اساس امسال تلاش شده که نسبت به این بیماری اطلاعات بیشتری منتشر شود تا مردم آگاهی لازم را کسب نموده و از راهکار های مقابله با بروز دیابت بخوبی آشنا باشند.

۲۶ آبان ۱۳۹۵ ۱۳:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید