اخبار

مراقب قاتل خاموش باشید

مراقب قاتل خاموش باشید
 هرساله به خصوص در فصل زمستان شاهد مرگ هموطنان در اثر خفگی با گاز مونوکسید کربن هستیم.
دکتر شکیبا معاون امور بهداشتی در همین خصوص در توصیه به همشهریان عزیز گفت :در فصل  پاییز وزمستان که هوا سرد می شود استفاده از بخاری ها و چراغ های برای گرم کردن محیط خانه مورد استفاده قرار می گیرند.اگر این وسایل دودکش مناسب نداشته باشند و سوخت آنها ناقص بسوزد گاز مونوکسید کربن تولید می شود.
مونوکسید کربن زمانی که مواد سوختنی مثل نفت،گازوئیل ،بنزین ،گاز،زغال وچوب ناقص بسوزند یعنی در هنگام سوختن انرژی کافی به آنها نرسید گاز مونوکسید کربن تولید می شود.
وی افزود مونوکسید کربن گازی است که بی رنگ،بدون بو،بدون مزه است و فقط در صورت بروز عوارض آن می توان متوجه حضورش شد که گاهی وقت ها ممکنه برای فهمیدن دیر شده باشد.
به ترتیب که غلظت مونوکسید کربن بالا میرود کندی تنفس ،افزایش ضربان قلب ،سردرد،تهوع ،کاهش حافظه ،اختلال حرکتی و گیجی رخ می دهد و وقتی که به بیش از 50درصد با هموگلوبین خون ترکیب شود باعث ناتوانی در حرکت اندام می شود ودر این حالت حتی اگر فرد هشیار باشد توان نجات دادن خود را ندارد و کم کم هوشیاری را از دست داده و آرام آرام جان خود را از دست می دهد.
دکتر شکیبا در ادامه افزود هموگلوبین در خون انسان با اکسیژن ترکیب می شود و اکسیژن را به بافت های بدن می رساند اما وقتی مونوکسید کربن در هوای تنفسی باشد به جای اکسیژن با هموگلوبین ترکیب می شود و چون میل ترکیبی هموگلوبین  با مونوکسید کربن حدود 300 برابر بیشتر از اکسیژن است سریعا فرد را به خطر می اندازد.
برای اینکه خود و خانواده مان را از این خطر محافظت کنیم این توصیه ها را جدی بگیرید.
⭕️  حتما قبل از نصب بخاری و یا استفاده از شومینه  از اینکه مسیر دودکش آن باز باشد اطمینان حاصل کنیم.
⭕️  حتی الامکان از چراغ های نفتی و گازی که دارای دودکش نیستند استفاده نکنیم .
⭕️در داخل پارکینگ  های دربسته نسبت به گرم کردن  خودرو اقدام نکنیم.گرم کردن خودرو بهتر است بلافاصله پس از روشن کردن و به صورت حرکت آهسته در بیرون از پارکینک و به فاصله 1 الی 2کیلومتر اولیه باشد.
⭕️  اگراحتمال می دهید در معرض گاز مونوکسید کربن قرار گرفته اید بلافاصله خود را به هوای آزاد برسانید واجاق گاز ،  شومینه یا هروسیله در حال اشتعال را خاموش کنید.
⭕️ زمانی که مشکوک به تراکم گاز مونوکسید کربن هستید کلید برق را نزنید.
⭕️ اگر کسی دچار مسمومیت شد بلافاصله اورا در معرض هوای آزاد قرار دهید.پنجره ها را باز کنید ویک دستمال مرطوب را در هوای اتاق بچرخانید تا گاز سریعتر خارج شود.بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید .
⭕️ اگر به هر دلیلی از تامین هوا ی کافی برای اینکه مواد سوختی در بخاری یا شومینه کامل بسوزند مطمن نیستید پیشنهاد می شود قبل از خواب با بازکردن جزیی پنجره و یا هر روش دیگری  امکان ورود هوای تازه را به داخل محل سکونت خود فراهم سازید .
۳ آذر ۱۳۹۵ ۱۳:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید