اخبار

شما هم می توانید یک داوطلب سلامت باشید

شما هم می توانید یک داوطلب سلامت باشید
داوطلبان سلامت، افرادی هستند که بدون هیچ گونه مزد و حقوقی فقط به خاطر عشق و انسانیت، رضای الهی و حس مسوولیت پذیری در برابر جامعه مانند پل ارتباطی بین مسوولان بهداشتی و مردم عمل می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پنجم دسامبر برابر 15 آذرماه به عنوان روز جهانی 'داوطلب سلامت' نامیده شده است؛ روزی که فرصتی برای طرح برنامه های گسترش فعالیت داوطلبان سلامت، ارزشیابی فعالیت و قدردانی از کار ارزشمند آنان است.

به همین مناسبت شعار روز جهانی داوطلب امسال 'توسعه مشارکت داوطلبان سلامت در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر' تعیین شده است.

کارشناس داوطلبان سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت روز جهانی داوطلب سلامت گفت: میلیون ها داوطلب سلامت در سراسر جهان و بیش از 200 هزار داوطلب سلامت در ایران فعالیت دارند اما فقط شمار معدودی از مردم با نقش و جایگاه آنان آشنایی دارند.

مهرانگیز توکلی افزود: داوطلبان سلامت زمان و مهارت های خود را برای خدمت به بشر به کار بسته اند و با شرکت در کلاس های هفتگی در مراکز و پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، دانستنی های بهداشتی را فرا می گیرند و آموخته های خود را به مردم منتقل می کنند.

او با اشاره به اینکه داوطلبان سلامت در بسیاری از موقعیت های بحرانی بهداشتی مانند شیوع بیماری هایی مانند وبا و آنفلوانزا در کشور، نقش شگرفی در آموزش مردم و پیشگیری از بیماری ها ایفا می کنند، افزود: داوطلبان سلامت با آشنایی با علایم بیماری ها، نقش بیماریابی را نیز در جامعه به عهده دارند و با تشخیص زودرس بیماری ها در اطرافیان از پیشرفت بیماری و تحمیل شدن هزینه های احتمالی به خانواده ها پیشگیری می کنند.

این کارشناس بهداشتی در ادامه گفت: اکنون با کنترل شدن بیماری های واگیر، بیماری های غیر واگیر رشد پیدا کرده و جامعه از ابتلا به انواع بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی رنج می برد.

توکلی اظهار کرد: مهمترین عامل کنترل و پیشگیری اینگونه بیماری ها، تغییر شیوه زندگی است و مهمترین فعالیت داوطلبان سلامت در اینگونه مواقع نیز آموزش اصلاح شیوه زندگی مردم است.

وی اضافه کرد: جلب مشارکت جامعه در توسعه تعمیق برنامه های نظام سلامت و توسعه و ترویج الگوی زندگی و رفتارهای سالم نیاز به حمایت مسوولان از برنامه و بالابردن انگیزه داوطلبان سلامت دارد. 

کارشناس داوطلبان سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: داوطلب سلامت (رابط بهداشت) فردی است که به صورت افتخاری و رایگان با مراکز، پایگاه سلامت و خانه بهداشت همکاری می کند و با کمک مربی خود، از بین همسایگان و افراد محله محل سکونت خود خانوارهایی را زیرپوشش می گیرد.

توکلی افزود: داوطلب سلامت در کلاس های آموزشی که به صورت هفتگی در مراکز، پایگاه و خانه بهداشت توسط مربیان برگزار می گردد، شرکت می کند و پس از آموختن مطالب بهداشتی، آموخته های خود را به خانوارهای زیرپوشش منتقل می کند و باعث تغییر نگرش و عملکرد مردم و بهبود شرایط زندگی آنها می شود.

به گفته او رابط بهداشت، با کمک و همیاری خود مردم، در برنامه ریزی و رفع مشکلات بهداشتی و ارتقاء سطح سلامت منطقه تلاش می کند و همچون حلقه محکمی ارتباط مسوولان بهداشتی را با سطوح محیطی جامعه برقرار می کند.

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: بهترین محل آموزش جامعه، مکانی است که مردم در آن حضور دارند و رابطان بهداشت در زندگی طبیعی و روزمره خود در محله، در دید و بازدیدهای محلی، مراسم مذهبی، مساجد، انجمن ها، مدارس و حتی موقع خرید مایحتاج عمومی از فرصت استفاده می کنند و به آموزش مردم می پردازند.

توکلی افزود: رابط بهداشت پس از شناسایی نیازهای محله، با هماهنگی مربی و مسوولین مرکز بهداشتی درمانی منطقه خود سعی در رفع مشکلات می نمایند.

او از داوطلبان سلامت به عنوان پیشروان سلامتی و بهداشت در جامعه نام برد و گفت: رابط بهداشت، همسری خوب، مادری مهربان، دوستی امین، رازدار و قابل اعتماد برای خانواده و افراد محله خویش است.

وی با اعلام اینکه شما هم می توانید یک داوطلب سلامت باشید اظهار کرد: در صورتی که علاقه مندید در سرنوشت سلامت جامعه خود سهیم باشید و قسمتی از مسوولیت انسانی و خداپسندانه ارتقا سلامت جامعه را به عهده بگیرید، می توانید به نزدیک ترین مرکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه سلامت و یا خانه بهداشت محل زندگی خود مراجعه و به عنوان داوطلب سلامت ثبت نام و با برنامه داوطلبان سلامت همکاری نمایید.

۱۵ آذر ۱۳۹۵ ۱۳:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید