اخبار

کمک به تامین سلامتی با کاهش مصرف قند

کمک به تامین سلامتی با کاهش مصرف قند
کرمانشاه- ایرنا- مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر کاهش مصرف قند گفت: عادت کردن ذائقه به مواد شیرین به طور معمول از دوران کودکی شروع می شود و عوارض متعددی نظیر اضافه وزن، چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان را به دنبال دارد

دکتر شهریار مستوفی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قند و ترکیبات حاوی قند کالری زیادی برای بدن تامین می کنند، اما متاسفانه فاقد مواد مغذی لازم هستند بنابراین باید سهم ناچیزی از انرژی دریافتی روزانه را تشکیل دهند.
وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، کل قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید کمتر از 6 قاشق چایخوری باشد، گفت: قند و شکر، انواع شیرینی، شکلات، نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی، شیرهای طعم دار، شیرکاکائو، پاستیل، بستنی، کیک، کلوچه و بیسکویت از مهمترین منابع مصرف مواد قندی هستند که باید در مصرف آنها احتیاط کرد.
دکتر مستوفی اظهار کرد: اگر هر روز یک قوطی نوشابه 300 میلی لیتری به مدت یک سال مصرف شود، منجر به افزایش وزن حدود هفت کیلوگرم در سال می شود.
وی استفاده از میوه های تازه را در میان وعده بهترین جایگزین به جای شیرینی و شکلات دانست و گفت: بهتر است مصرف نان های شیرین ( نان قندی، نان شیرمال، شیرینی، کیک) و انواع شکلات و آب نبات محدود شود و به جای خرید میوه های کنسرو و کمپوت شده و آبمیوه های صنعتی، سعی کنید میوه و آبمیوه تازه مصرف کنید. 
او تاکید کرد همچنین در صورت تمایل به مصرف کمپوت میوه بهتر است آن را در منزل با شکر کمتر تهیه کنید.
وی متذکر شد مصرف قند و شکر را همراه با چای و قهوه به حداقل برسانید و در صورتی که از قهوه های فوری مصرف می کنید انواع بدون شکر آن را انتخاب نمایید و همچنین هنگام پخت کیک و شیرینی، میزان شکر اضافه شده را به نصف کاهش دهید.
مستوفی همچنین افزود: در هنگام خرید مواد غذایی برچسب آن ها را از نظر مقدار قند افزوده شده مقایسه کنید و محصولاتی که کمترین مقدار قند افزوده را دارند انتخاب نمایید.

۱۵ آذر ۱۳۹۵ ۱۴:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید