اخبار

تک فرزندی و بی فرزندی سلامت افراد و جامعه را به خطر می اندازند

تک فرزندی و بی فرزندی سلامت افراد و جامعه را به خطر می اندازند
مسوول امور جمعیتی و باروری سالم مرکز بهداشت استان کرمانشاه، باروری سالم را یکی از برنامه های وزارت بهداشت در کشور دانست و گفت: تک فرزندی و بی فرزندی سلامت افراد و جامعه را به خطر می اندازند.
پروین محجوب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه باروری سالم اکنون بر بخش های مهم شامل استانداردسازی و بهبود کیفیت کلاس های مشاوره حین ازدواج، ارایه خدمات مشاوره باروری به تمام داوطلبان در مراحل پیش، حین و پس از ازدواج، آموزش و اطلاع رسانی به تمام گروه های هدف در جامعه بخصوص به جوانان و خدمات باروری سالم و برنامه ریزی در جهت تحکیم بنیان خانواده و ارتقا روابط عاطفی و اجتماعی و زناشویی همسران متمرکز است.
وی توصیه هایی برای باروری سالم داشت و با اشاره به اینکه قدرت باروری با افزایش سن به ویژه پس از 35 سالگی کاهش می یابد، تاکید کرد: تاخیر در ازدواج و فرزندآوری سلامت باروری را تهدید می کند.
مسوول امور جمعیتی و باروری سالم مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه افزایش میانگین فاصله تولد نخستین فرزند و ازدواج سلامت باروری را تهدید می نماید، گفت: افزایش میانگین فاصله بین تولد فرزند اول و دوم و فرزند دوم و سوم سلامت باروری را تهدید می کند.
محجوب در خصوص سیاست های جمعیتی نیز افزود: کشور ما در سه دهه اخیر تحولات چشمگیر جمعیت‌ شناختی را تجربه کرده که بر رشد و ترکیب جمعیت تأثیر قابل ‌توجهی داشته است و این امر پیامدهای قابل ‌توجهی برای آینده‌ جمعیت و کشور به دنبال خواهد داشت. 
او گفت: سیاست‌های جمعیتی، مجموعه‌ تدابیر و برنامه‌هایی است که به منظور تأثیر بر رفتار مردم برای بهبود وضعیت زندگی آنها در یک کشور اتخاذ و اجرا می‌شود. 
به گفته وی، سیاست ‌های جمعیتی باید با توجه به تحولات و ساختار جمعیتی موجود طراحی و همواره مورد ارزیابی و تجدیدنظر قرار گیرند.
وی اظهار کرد: عدم شناخت درست تحولات جمعیتی و نگرش تک ‌بُعدی به این تحولات موجب ارایه‌ طرح ها و برنامه‌ های جمعیتی به صورت ناقص و یا شتابزده می‌شود که در صورت اجرا نه تنها مفید و مؤثر نخواهند بود بلکه گاه به فجایعی غیرقابل جبران منتهی می‌شود. 
محجوب با اشاره به اینکه برنامه باروری سالم یکی از برنامه های زیرپوشش دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت است، گفت: با توجه به روند تغییرات جمعیتی در کشور، هدف این برنامه اکنون افزایش میزان باروری کلی از زیر حد جایگزینی به حداقل بالاتر از حد جایگزینی (بیش از 2.1 فرزند به ازای هر خانواده )، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان و تحکیم بنیان خانواده است.
او رویکردهای وزارت بهداشت در زمینه تحقق سیاست های جمعیتی را ارتقای مشاوره های هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنسی با رعایت چارچوب های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش آگاهی جامعه در باره اهمیت فرزند آوری سالم و اجتناب از تک فرزندی و مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و فرزند اول ذکر کرد. 
وی همچنین مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان و پیشگیری از بارداری های پرخطر و سقط، تامین مراقبت های کیفی دوران بارداری و مراقبت های ویژه برای بارداری های پرخطر و جلوگیری از مرگ مادر، ‌نوزاد و شیرخوار، تدوین بسته های آموزشی برای ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه در زمینه عوامل مستعد کننده ناباروری، تعیین اولویت های پژوهش های کاربردی در راستای سلامت باروری، فرزندآوری، ارتقای نرخ باروری کلی و عوامل مستعد کننده ناباروری از جمله عوامل محیطی، تامین خدمات سلامت مادر و کودک و باروری در راستای ارتقای نرخ باروری کلی و افزایش بارداری های برنامه ریزی شده مبتنی بر سیاست ها و قوانین مصوب و تقویت برنامه غربالگری ژنتیکی، اختلالات کروموزومی و مادرزادی را از دیگر رویکردهای وزارت بهداشت در زمینه تحقق سیاست های جمعیتی ذکر کرد.
۱۶ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید