اخبار

دکتر ابراهیم شکیبا: 46 درصد ایرانی‌ها به دلیل بیماریهای قلبی و عروقی می‌میرند

دکتر ابراهیم شکیبا: 46 درصد ایرانی‌ها به دلیل بیماریهای قلبی و عروقی می‌میرند
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: 46 درصد از مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، دکتر ابراهیم شکیبا در نشست خبری که اول دی برگزار شد، با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر 76 درصد بار کل بیماری‌های کشور را دارند، افزود: از مهمترین این بیماری‌ها می‌توان از بیماری‌های قلب و عروق، سرطان و دیابت را نام برد.
وی بیماری‌های قلبی و عروقی را در صدر بیماری‌های غیرواگیر دانست که عامل 46 درصد مرگ و میرها در کشور است که این عدد بسیار قابل توجه است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به هفت ریسک فاکتوری که بیماری‌های غیرواگیر را تشدید می‌کند و یا زمینه‌ساز آنها است، خاطرنشان کرد: در این بین پنج ریسک فاکتور که بسیار هم مهم هستند مربوط به عوامل تغذیه‌ای می‌باشد و در کنار دو عامل مهم مصرف سیگار و عدم تحرک سلامت مردم را تهدید می‌کنند.
شکیبا به نقش تغذیه صحیح و سالم در پیشگیری از این بیماری‌ها اشاره کرد و یادآور شد: مهمترین اصل در تغذیه این است که چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی باید از رژیم غذایی ما حذف و یا مقدار آن کاسته شود.
به گفته این مسئول، بر اساس این موارد تغذیه‌ای صحیح است که در آن مصرف نمک، قند و چربی محدود شود و به علاوه میوه و سبزیجات به میزان کافی مصرف شود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه سرانه مصرف نمک که یکی از مهمترین ریسک فاکتورهای تهدید کننده سلامت است، در ایران دو برابر استاندارد جهانی است و باید به کمتر از سه تا پنج گرم در روز کاهش پیدا کند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خواستار حذف نمک‌دان از سفره خانواده‌های ایرانی شد تا مقدار مصرف آن در جامعه کاهش یابد.
شکیبا از مصرف بالای قند در کشور هم یاد کرد که 1.5 برابر استانداردهای جهانی است و خاطرنشان کرد: مصرف بالای شیرینی و نان خامه‌ای یکی از عوامل مصرف بالای قند و شکر در کشور است.
وی تاکید کرد: به علاوه مصرف چربی هم در ایران بالاتر از میزان استاندارد است.
به گفته این مسئول، همه این موارد باعث شده که شیوع چاقی در ایران بالا باشد و 50 درصد زنان و 40 درصد مردان ایرانی درگیر چاقی و اضافه وزن باشند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به نگرانی‌های مردم در خصوص  مصرف میوه و سبزی، عنوان کرد: اگرچه انکارناپذیر است که برخی از میوه و سبزیجات بازار سطح نیترات بالاتر از استاندارد دارند، اما در بررسی‌هایی که انجام شده وجود چنین میوه و سبزی که میزان مواد آلاینده، سموم و نیترات در آنها بالا باشد، در بازار بسیار محدود است.
شکیبا گفت: حتی با این شرایط هم مصرف میوه و سبزی برای مردم توصیه می‌شود.
وی در ادامه نان سفید را نیز یکی از نگرانی‌های تغذیه‌ای اعلام کرد و گفت: متاسفانه مردم ما نان سفید را نان بهتر و مرغوب‌تر می‌دانند، در حالیکه نان تیره که سبوس بیشتری دارد بهتر است که باید فرهنگ مصرف نان نیز در مردم اصلاح شود.
رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه از اجرایی شدن طرح "ایراپن" در استان در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد: این طرح از طرح "پن" سازمان بهداشت جهانی گرفته شده که ایران تغییرات اساسی در آن ایجاد کرده و مقدمات اجرای آن نیز در کرمانشاه فراهم است.
به گفته این مسئول، در این طرح چهار بیماری مهم قلبی و عروقی، سرطان( شامل سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و سرطان کولن)، دیابت و بیماری‌های تنفسی در مردم سنجش می‌شود که تا سطح روستاها نیز پیش می‌رود.
شکیبا تصریح کرد: در قالب این طرح با آزمایش ساده سلامت مردم سنجش می‌شود و اگر مشکل تغذیه‌ای داشته باشند، به حدود 30 نفر مشاور تغذیه‌ای که ما داریم معرفی می‌شوند.
وی افزود: کار آموزش نیروها در کرمانشاه انجام شده و منتظر یکسری تجهیزات مانند دستگاه گلوکومتر، دستگاه کلسترومتر و ... هستیم.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان به طرح "بسیج آموزش همگانی تغذیه صحیح" هم اشاره کرد که از 29 آذر تا 14 دی در کرمانشاه همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود.
۴ دی ۱۳۹۵ ۱۰:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید