اخبار

نمک در نمکدان شوری دارد اما بیماری می آورد!

نمک در نمکدان شوری دارد اما بیماری می آورد!
نمک در نمکدان شوری دارد اما بیماری می آورد!
جملات، اشعار و ضرب المثل های زیادی را با نمک و نمکدان درست کرده اند و در ادبیات عامه هم کاربرد زیادی دارد از نمک در نمکدان شوری ندارد ... تا نمک خوردن و نمکدان شکستن اما این روزها نمک از چشم همه افتاده و مردم تشویق به شکستن نمکدان می شوند چرا که از نمک به قاتل سفید نام می برند.
به گزارش خبرنگار ایرنا برخلاف آنچه در ادبیات عامه در مدح و وصف نمک گفته شده و سال ها با آن انس گرفته ایم امروز علم تغذیه یک روی دیگر نمک را به ما نشان می دهد و متخصصان علم تغذیه معتقدند که مصرف زیاد نمک مضر است. 
نمک یا کلرید سدیم، یک ماده مرکب شیمیایی است که از دو عنصر سدیم و کلر تشکیل یافته است، این ماده عامل شوری آب اقیانوس ها و دریاها و همچنین مایعات برون سلولی بسیاری از موجودات چند سلولی می باشد، از نمک به عنوان طعم دهنده ی غذا یا به عنوان نوعی ماده نگهدارنده استفاده می شود. 
طرح ملی بسیج همگانی تغذیه صحیح که از 29 آذر آغاز شده و تا 14 دی ادامه دارد، فرصتی را فراهم کرد تا نظر کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را در ارتباط با مضرات مصرف نمک و میزان استفاده مجاز از آن را جویا شویم.
نیلوفر حیدری کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است که مصرف مواد غذایی پرنمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد و می گوید براساس مطالعات شانس ابتلا به سرطان در کسانی که روزانه 12 تا 15 گرم نمک مصرف می کنند، بیشتر است.
او با بیان اینکه میانگین روزانه مصرف نمک مردم ایران 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی است، افزود: مردم ایران جزو پر مصرف‌ ترین کشورهای دنیا هستند.
وی اظهار کرد: طبق نظر محققان میزان مصرف نمک در ایران حدود 10 تا 15 گرم در روز است که این میزان بسیار بیشتر از حد استاندارد مصرف نمک (5 گرم) است و در استان کرمانشاه نیز بر اساس بررسی کشوری سال 1390 حدود 70 درصد خانوارها بر سر سفره و هنگام صرف غذا از نمکدان استفاده می کنند.
وی مصرف زیاد نمک را از مهمترین عوامل فشارخون بالا دانست و گفت: امروز با توجه به شیوع بالای بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از مهم ترین عوامل خطر در بروز این بیماری ها شناخته شده است.
وی یادآور شد که تحقیقات نشان می دهد که شیوع فشار خون بالا در کشورهایی که دریافت بالای نمک دارند بیشتر است و هر قدر میزان نمک مصرفی روزانه در جوامع کمتر باشد به همان نسبت شیوع فشار خون بالا کاهش می یابد.
وی گفت: همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که میزان مصرف سدیم در بالغین باید کمتر از 2 هزار و 300 میلی گرم در روز (معادل حدود 5 گرم نمک یا یک قاشق چای خوری در روز) باشد.
حیدری یادآور شد: همچنین نمک یک مانع بزرگ برای داشتن اسکلت محکم و یکی از دلایل پوکی استخوان است.
این کارشناس تغذیه در ادامه سخنان خود دریافت زیاد نمک و سدیم و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک را سبب کاهش بار جذب کلسیم از کلیه دانست و آن را عامل دفع بیشتر ادرار عنوان کرد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوانی و پوکی استخوان است.
به گفته او مصرف بیش از پنج گرم نمک در روز اثر مهمی بر کاهش تراکم استخوان دارد.
وی همچنین گفت: مصرف زیاد نمک، غذاهای پرنمک و تنقلات شور می‌تواند مخاط معده را تخریب کند و این اتفاق یکی از راه‌های افزایش خطر سرطان معده است.
ارتقای دانش پزشکی محبوبیت نمک را در میان مردم ایران پایین آورده و اگر روزی در مدح نمک و نمکدان اشعاری سروده می شد امروز از نمک به عنوان قاتل سفید نام برده می شود و توصیه بر شکستن نمکدان می شود و از این رو توصیه های کارشناسان علم تغذیه که براساس مطالعات علمی به دست آمده باید معیار و مبنای ما برای استفاده از این ماده باشد. 
۶ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید