اخبار

موردی از "آنفلوآنزای پرندگان" در مرغداری‌های صنعتی کرمانشاه نداشتیم

موردی از "آنفلوآنزای پرندگان" در مرغداری‌های صنعتی کرمانشاه نداشتیم
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از انجام 13 میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صنعتی استان کرمانشاه طی 9 ماهه گذشته خبر داد و گفت: موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های صنعتی استان نداشته ایم.
به گزارش ایسنا منطقه کرمانشاه، دکتر علیرضا حیدری با بیان اینکه در حال حاضر 200 واحد مرغداری در سطح استان کرمانشاه فعال است، اظهار کرد: این واحدها به طور متوسط از ابتدای سال جاری تاکنون سه بار جوجه‌ریزی داشته‌اند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور،  زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کنترل بیماری در این واحدها گفت: وضعیت بهداشتی این واحدها هربار پس از جوجه ریزی تحت بررسی، پایش و مراقبت قرار می‌گیرد و در صورت بروز مشکل نیز نمونه‌های لازم آز آنها اخذ و آزمایش‌های ویژه بعمل خواهد آمد. 
به گفته این مسئول، در این مدت 8530 بازدید و پایش  از واحدهای صنعتی صورت گرفته و 4326 نمونه از آنها اخذ شده است.
وی با بیان اینکه یازده هزار آزمایش سلولوژی و بافتی بر روی نمونه‌های اخذ شده انجام گرفته است، افزود: از مجموع واحدهای فعال طی 9 ماهه گذشته در49 واحد بیماری‌های  مختلف طیور بروز کرده که این بیماری‌ها منجر به اتلاف حدود 105 هزار قطعه جوجه شده که نسبت به 13 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده، کمتر از سه درصد است.
حیدری ادامه داد: بالغ بر 80 درصد بیماری های این واحدها مربوط به مشکلات تنفسی از نوع برونشیت بوده است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای همسایه  و فصل سرد سال، اظهار کرد: تاکنون هیچ موردی از بیماری مذکور در واحدهای مرغداری صنعتی استان کرمانشاه  مشاهده نشده است.
 حیدری به مرغدران توصیه کرد، اصول قرنطینه‌ای، بهداشتی و امنیت زیستی را در واحدهای خود رعایت کنند تا از ورود آلودگی که از طریق پرندگان مهاجر و وحشی به داخل واحدهای آنها جلوگیری شود. همچنین هرگونه تلفات در طیور صنعتی و یا بومی مشاهده شده را با ادارات دامپزشکی در سطح استان و یا با سامانه 1512 به اطلاع اداره کل دامپزشکی استان در میان بگذارند.
وی همچنین از شهرندان درخواست کرد، گوشت مرغ مصرفی خود را از مغازه های مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.
۱۳ دی ۱۳۹۵ ۱۰:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید