اخبار

گیاه سقز در درمان بیماری کولیت اولسراتیو (نوعی اختلال گوارشی التهابی) مؤثر است

گیاه سقز در درمان بیماری کولیت اولسراتیو (نوعی اختلال گوارشی التهابی) مؤثر است

 

بر پایه نتایج طرح تحقیقاتی بررسی " اثر و مکانیسم های فارماکولوژیک دخیل دراثرات ضد کولیت اولسراتیو اسانس گیاه سقز(Pistacia atlantica) درموش صحرایی" که توسط محمدحسین فرزایی در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد گیاه سقز می تواند اثرات مفیدی در درمان بیماری کولیت اولسراتیو که یک نوع اختلال گوارشی التهابی می باشد داشته باشد.

هدف از این مطالعه تایید مجدد بر تاثیر مثبت گیاه در درمان کولیت اولسراتیو و هم چنین بررسی مکانیسم التهابی این گیاه از طریق تاثیر بر آنزیم Cox بوده است ضمن اینکه مطالعات بسیاری در درمان کولیت اولسراتیو وجود دارد که از گیاهان در درمان این اختلال گوارشی استفاده شده است از طرفی اثرات ضد کولیت گیاه سقز در مقالات آورده شده است. 

در این مطالعه که بررسی اسکورهای ماکروسکوپی و میکروسکوپی از طریق بررسی هیستولوزیک انجام گرفت مشخص شد اولئورزین گیاه سقز باعث کاهش چشمگیر اسکور میکروسکوپی و ماکروسکوپی کولیت در مقایسه با گروه کنترل می گردد.

طی این پژوهش روغن فرار با دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم بیشترین اثرات را نشان داد و مشخص شد گیاه سقز افزایش سطح آنزیم سیکلواکسیژناز 2 در بافت کولون را مهار میکند و (05/0p <)این مطالعه اثرات محافظتی تجویز خوراکی اولئورزین گیاه سقز را در کولیت اولسراتیو در موش ثابت می کند.

گفتنی است این داروی طبیعی ضد کولیت باعث مهار سایتوکاین های التهابی نیز می شود ضمن اینکه آزمون های بالینی به منظور اثبات اثربخشی توان مقاومت در بیماری التهابی روده طراحی شده است.


۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید