اخبار

تخم مرغ جزو غذاهای کامل است

تخم مرغ جزو غذاهای کامل است


مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تخم مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را به طور متعادل تامین می کند.

نیلوفر حیدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن با سایر مواد غذایی، ترکیب کامل پروتئینی آن ( دارای تمام اسیدآمینه های ضروری) و مواد مهم موجود در آنها نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید کم انرژی است که مصرف آن به ویژه در صبحانه به لاغری کمک می کند.
وی با اشاره به اثبات مزایا و نقش تخم مرغ در سلامتی بدن تاکید کرد که این ماده غذایی را نباید از رژیم غذایی حذف کرد.
او گفت: تخم مرغ نقش موثری در تکامل مغز جنین و نوزاد، جلوگیری از کوری و آلزایمر متداول در کهنسالی و تقویت سیستم عصبی و حافظه و کمک به سلامت قلب و عروق دارد.
وی همچنین به دیگر مزایای تخم مرغ اشاره کرد و گفت: صد درصد ویتامین های محلول در چربی و 80 – 70 درصد ویتامین های محلول در آب همگی در زرده تخم مرغ هستند و سفیده حاوی بخش مهمی از پروتئین و بسیاری از مواد معدنی است.
وی اظهار داشت: همچنین عمده چربی تخم مرغ از نوع غیراشباع بوده و کلسترول تخم مرغ تاثیری در افزایش کلسترول خون ندارد.
وی همچنین یادآور شد که پروتئین تخم مرغ نیز حاوی کاملترین پروتئین و با بالاترین قابلیت جذب و دارای بیشترین اسید آمینه های ضروری برای بدن در مقایسه با سایر مواد پروتئینی از قبیل گوشت، شیر، مرغ و ماهی است.
مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: پروتئین تخم مرغ هم در سفیده هم در زرده آن وجود داشته که نسبت آنها 60 درصد به 40 درصد است.
حیدری اظهار داشت: به دلیل کیفیت بالای پروتئین تخم مرغ ، این ماده نقش مهمی در ایجاد سیری بخصوص هنگامی که در وعده صبحانه خورده شود، دارد و به همین دلیل باعث کاهش وزن می شود زیرا علاوه برالقای احساس سیری، میزان کالری بسیار کمی تولید می کند.
وی تصریح کرد: پروتئین تخم مرغ از تحلیل توده عضلانی در طول سال خوردگی جلوگیری و یا آن را کاهش می دهد و در هنگام کاهش وزن نیز بافت عضلانی را حفظ می نماید.
او اضافه کرد: در حقیقت، پروتئین تخم مرغ چنان کیفیت بالایی را دارد که به عنوان استانداردی برای مقایسه سایر پروتئین ها استفاده می شود.
به گفته او ، پروتئین تخم مرغ ارزش بیولوژیکی ( درصد قابلیت جذب در بدن ) 93.7 درصد دارد.
این کارشناس در ادامه سخنان خود افزود: تخم مرغ یکی از منابع مهم و نادر این ماده ویتامینی است که نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین و نوزاد دارد و به همین دلیل به خوردن تخم مرغ در دوران بارداری و شیردهی توصیه جدی می شود.
حیدری بیان کرد: همچنین مصرف کافی کولین توسط دختران در دوران رشد و بلوغ با کاهش احتمال بروز سرطان سینه در بزرگسالی آنها همراه است.
وی گفت: به همین دلیل ثابت شده است که مصرف زرده تخم مرغ ، اسفناج و کلم بروکلی می تواند سبب بیش از 20 درصد کاهش احتمال بروز کاتاراکت و بیش از 40 درصد کاهش احتمال بروز آسیب شبکیه چشم و کوری در سالخوردگی شود.
وی به باورهای غلط در مورد کلسترول تخم مرغ نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در گذشته تصور می شد که با خوردن تخم مرغ کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماری های قلبی، عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.
حیدری گفت: امروزه مطالعات متعدد ثابت کرده اند که مصرف تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط به جنس، نژاد آنها نه تنها باعث افزایش کلسترول خون نشده بلکه برای قلب می تواند مناسب و مفید هم باشد.
او یادآور شد که آنچه در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد ، اسیدهای چرب اشباع به ویژه نوع ترانس است و نه کلسترول های غذایی و در تخم مرغ هم عمده اسیدهای چرب از نوع غیراشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوع HDL ( کلسترول خوب ) و LDL کم آتروژنیک است که هیچ تغییر معنی داری را در نسبت HDL-LDL ایجاد نمی کند.
او گفت: کلسترول تخم مرغ نقشی در افزایش کلسترول خون و بیماری های قلبی و عروقی ندارد.
وی در پایان گفت: مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و تمام بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می شود.
۲۲ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید