اخبار

خدمات تشخیصی درمانی بیماری "سل" رایگان است

خدمات تشخیصی درمانی بیماری "سل" رایگان است


پزشک هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه بیماری سل  درصورت به کار بردن روش های درمانی مناسب قابل درمان است گفت:  برای درمان این بیماری معمولا یک دوره شش ماهه دارویی لازم است و تمامی خدمات مربوط به تشخیص و درمان بیماری سل کاملاً رایگان است. 

دکتر شعله رضایی با اشاره به اینکه مهر ماه هرسال 23 مهرماه به جهت تقارن با سالروز در گذشت محمود ابن زکریای رازی و تحقیقات ارزنده این حکیم گرانقدر در باره بیماری سل ، تحت عنوان روز ملی مبارزه با سل نامگذاری شده است گفت: نظر به ضرورت بزرگداشت این مناسبت با شعار سازمان بهداشت جهانی "هم پیمان تا پایان سل " اطلاع رسانی وحساس سازی همگانی در راستای ارتقای اگاهی عموم الزامی است.

وی با بیان اینکه شاه علامت بیماری "سل" سرفه طول کشیده بیش از دو هفته است گفت: کاهش وزن، خلط خونی، تنگی نفس خستگی زودرس وبی اشتهایی " از دیگر علایم بیماری سل می باشد.

 وی افزود: سل یک بیماری عفونی ناشی از میکروبی بنام باسیل سل است که معمولا 80 درصد موارد ریه ها را مبتلا ولی میتواند موجب ابتلا اعضای دیگر بدن مانند استخوانها ،مفاصل ، کلیه ، پوست و..... شود و بطور عمده یک بیماری قابل انتقال از راه هواست که هنگام عطسه، سرفه، حرف زدن وخندیدن بیمار مبتلا به سل ریوی قطراتی ریز حاوی میکروب سل در هوا پراکنده میشود که به مدت چند ساعت در هوا به حالت معلق باقی می ماند و اگر فردی سالم در هوای آلوده به این قطرات ریز تنفس نماید میکروب سل وارد ریه ها می شود اما با این حال برای انتقال بیماری تماس طولانی ونزدیک با بیمار لازم است .

دکتر رضایی با اشاره به اینکه تشخیص بیماری سل از طریق آزمایش میکروسکوپی خلط (در دسترس ترین وارزانترین روش) گرافی قفسه سینه وسی تی اسکن و... میباشد گفت: این بیماری می تواند تمام اشخاص را تحت تاثیر قرار دهد اما افرادی که به مدت طولانی در تماس با افراد آلوده هستند ،بیماران مبتلا به اچ آی وی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف است، افرادی که به دلیل نوع زندگیشان رژیم غذایی فقیر و مشکلات دیگری مثل سوء استفاده از مواد مخدر یادسوء مصرف الکل دارند ، افراد بی خانمان و بیمارانی که تحت درمان با داروهای کورتیکواستروئیدی و... می باشند بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

وی با بیان اینکه سل بجز لطمات اقتصادی، اثرات منفی غیرمستقیم دیگری نیز بر کیفیت زندگی بیماران یا افراد خانواده آنها می گذارد افزود: بیش از 90% موارد بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد، کشورهایی که 75% موارد بیماری در آنها به فعال ترین گروه سنی به لحاظ اقتصادی (یعنی 15 تا 54 سالگی) تعلق دارد. در این کشورها یک فرد بزرگسال مبتلا به سل به طور متوسط 3 الی 4 ماه قادر به کار کردن نبوده و لذا 20 تا 30% درآمد سالانه خانواده وی از دست می رود؛ این در حالیست که با مرگ چنین فردی به طور متوسط 15 سال درآمد خانواده به طور یکجا از بین خواهد رفت.


وی در پایان کاهش میزان بروز گزارش شده سل از 140 به 14 نفر در یکصد هزار نفر (در طول یک دوره پنجاه ساله)، کاهش 34درصدی میزان بروز سل ، کاهش 36 درصدی میزان مرگ و میر ناشی از سل و کاهش 36 درصدی میزان شیوع سل در طول 23 سال را به عنوان برخی دستاوردهای مهم برنامه کنترل سل در استان برشمرد.


۲۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید