اخبار

مصرف مواد غذایی ناسالم مهمترین فاکتور موثر در بروز بیماریهای غیر واگیر

مصرف مواد غذایی ناسالم مهمترین فاکتور موثر در بروز بیماریهای غیر واگیر
 
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اعلام کرد: 70 درصد بیماریهای عفونی و 76 درصد بیماریهای غیر واگیردار کشورمان ریشه در رژیم غذایی ناسالم و مصرف غذاهای غیربهداشتی دارد.
 
دکتر شهریار مستوفی روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا در معاونت غذا و دارو کرمانشاه برگزار شد، در خصوص رعایت نکردن بهداشت غذایی از سوی برخی افراد هشدار داد.
او مصرف مواد غذایی حاوی قند، چربی و نمک به همراه کم تحرکی را ریشه بسیاری از بیماریهای غیرواگیر مانند فشار خون، دیابت، قلب و عروق در کشور دانست گفت: مصرف این مواد در کشورمان 2 تا سه برابر میانگین مصرف جهانی است.
وی همچنین اعلام کرد: 17 درصد مردان و 30 درصد زنان ایرانی دچار چاقی هستند که برای تعادل بخشی به وزن خود باید روزی 40 دقیقه ورزش در کنار رعایت رژیم غذایی سالم داشته باشند.
دکتر مستوفی ، مهم ترین گام برای اصلاح رژیم غذایی در جامعه را تغییر ذائقه کودکان از بدو تولد، تشویق کارخانه ها برای تولید مواد غذایی سالم، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم و منع تبلیغات مواد غذایی آسیب رسان برشمرد.
وی با اشاره به برنامه سالیانه کاهش 10 درصدی قند و نمک از تولیدات تغذیه کشور در برنامه توسعه ششم توسعه افزود: درصدد هستیم با یک برنامه ریزی دقیق سال آینده تولید روغن جامد در استان را به صفر برسانیم.
مدیر نظارت بر مواد غذایی و دارویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، نظارت بر امنیت غذایی جامعه را هدف ذاتی این سازمان عنوان کرد و گفت: امنیت غذایی یعنی دسترسی آحاد جامعه در همه زمان ها به غذای کافی، سالم و مغذی و اگر یکی از این سه مورد خلاء ایجاد شود امنیت غذایی جامعه به خطر می افتد و همه دستگاه های اجرایی در مقابل تامین امنیت غذایی وظیفه دارند. 
دکتر مستوفی اضافه کرد: به منظور نظارت بر امنیت غذایی استان در سال جاری؛ 382 بار از تولیدات محصولات کشاورزی و 170 بار از تولیدات صنعتی استان نمونه برداری و 381 محصولات تولیدی دیگر استان ها که شامل 67 محصول پرمصرف استان است، نمونه گیری و بازرسی شده است. 
او تولید مواد غذایی تقلبی زیرزمینی را یکی از مهم ترین چالش های حوزه نظارت بر امنیت غذایی دانست و گفت: بسیاری از تولیدی های غیرمجاز با بر چسب تقلبی و آدرس جعلی اقدام به تولید مواد خوراکی می کنند که بر نحوه تولید و مواد افزدنی آنها نظارتی نیست و استانداردهای لازم را رعایت نمی کنند.
دکتر مستوفی در بخش دیگری از سخنان خود به قوانین بازدارنده تولید مواد غذایی اشاره کرد و اظهار داشت: برخی قوانین مربوط به بازدارندگی تولیدات غیرمجاز مواد خوراکی جوابگو نیست و با مسائل اجتماعی مواجه می شود که نیازمند به اصلاح و بازنگری دارند.
مدیر نظارت بر مواد غذایی و دارویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به نظارت دقیق استفاده از مواد تراریخته در تولیدات غذایی خبر داد و گفت: همه تولیدی های غذایی استان که از مواد تراریخته استفاده می کنند باید حتما برچسب تراریخته داشته باشند و بر این گونه تولیدات نیز به دقت نظارت می شود. 
دکتر مستوفی بیشترین مواد تراریخته استان را شامل ذرت، پنبه دانه و سویا دانست و افزود: 81 واحد کارگاهی کوچک تولید غذایی دارند که بر آنها نظارت می شود.
 
بر سیلو های گندم نظارت دقیق داریم
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بر همه 48 سیلوی گندم سطح استان این معاونت نظارت دقیق دارد.
دکتر مستوفی در ادامه اظهار داشت: طرح غنی سازی آرد استان 100 درصد انجام می شود که 84 درصد موفقیت داشته است.
وی مردم استان را دچار فقر آهن دانست که با غنی سازی با ویتامین به گندم درصد هستیم این معضل رفع شود.
فائو یا سازمان خوارو بار و کشاورزی وابسته به سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵با هدف بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم ، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی، تأسیس شد.
۲۶ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید