اخبار

راه اندازی مرکز تحقیقات بیماری های رفتاری در کرمانشاه گام مهمی در برنامه ریزی بهداشتی استان

راه اندازی مرکز تحقیقات بیماری های رفتاری در کرمانشاه گام مهمی در برنامه ریزی بهداشتی استان

 

نشست هم اندیشی تحقیقات بیماری های رفتاری ظهر روز دوشنبه با حضور صاحب نظران در معاونت بهداشتی برگزار شد تا به طور علمی فعالیت مرکز تحقیقات بیماری های رفتاری کرمانشاه آغاز شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این نشست ضمن تشریح وضعیت ایدز در جهان ، ایران و کرمانشاه با اشاره به وجود زیرساخت های مناسب ، محققان و اساتید با تجربه و وجود مراکز مشاوره بیماری های رفتاری ، وجود این مرکز تحقیقاتی را مفید و موفق ارزیابی کرد.

دکتر ابراهیم شکیبا با اشاره به انجام فعالیت هایی همچون ارتقاء بیماریابی ، افزایش پویش درمان ضد رترو ویروسی، ارتقاء تمکین به درمان ، افزایش و ایجاد زیرساخت ها و اطلاع رسانی و آموزش ، وجود مرکز تحقیقات را برای انجام مطالعات پژوهشی و تحقیقاتی ضروری دانست.

دکتر شکیبا تأسیس مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر شماره 2 و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شماره2 کرمانشاه، تجهیز و راه اندازی مراکز مشاوره و تقویت تعامل با مردم و سازمان های دولتی و مردمی را از جمله فعالیت های حوزه بهداشت استان در سال 1397 عنوان کرد.

در ادامه این نشست معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه از فعالیت های انجام گرفته جهت راه اندازی این مرکز سخن گفت و افزود: این مرکز با توجه به ایجاد کارگروه های ویژه تحقیقاتی و وجود توانمندی های خاص می تواند پیشنهادهای خوبی را به سیاستگذاران ارائه دهد تا براساس آن برنامه ریزی لازم صورت پذیرد.

در این نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی گفت: فعالیت های خوبی در گذشته با ایجاد مرکز مشاوره بیماری های رفتاری انجام شده که با عنوان "بهترین تجربه" توسط سازمان بهداشت جهانی مورد تقدیر قرار گرفت و این موضوع زمینه فعالیت های بعدی را در استان به وجود آورد که توانستیم امسال رتبه اول بیماریابی را در کشور به دست آوریم.
دکتر مرادی با اشاره به وجود اطلاعات زیادی در مراکز بهداشتی و مشاوره ی حوزه معاونت بهداشتی ، کار تحقیقاتی بر روی این اطلاعات را برای خروجی علمی ضروری دانست و گفت: این خروجی بر اساس فعالیت علمی محققان برجسته استان است که می تواند قابل استفاده بوده و برای برنامه ریزی اجرایی مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به تفاوت های فرهنگی،اجتماعی کشورمان با سایر نقاط جهان گفت: این مرکز تحقیقاتی باید با تحلیل علمی وضعیت موجود و بررسی اپیدمیولوژیک راهکار های لازم را به متولیان ارائه دهد.
دکتر مرادی آگاه سازی سیاستگذاران و پی بردن آنان به اهمیت بیماری های رفتاری را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: ارائه اطلاعات و تحلیل علمی با توجه به وجود دانشکده های مختلف و محققان و سیاستگذاران زمینه توجه بیشتر به این مقوله بهداشتی،درمانی را فراهم می سازد.

در پایان این نشست اساتید و صاحب نظران در این زمینه به بحث و تبادل نظر پرداختند و با تشکیل گروههایی برای پیشبرد اهداف این مرکز آمادگی خود را اعلام کردند.

گفتنی است مرکز تحقیقات بیماری های رفتاری با هدف بررسی بیماریهای رفتاری شروع به کار کرد که با بهره گیری از نیروهای متخصص در زمینه بیماری های رفتاری به ویژه AIDS/HIV یکی ازتوانمندترین مراکز کشور می باشد و از لحاظ امکانات یکی ازمجهزترین مراکز استان  با ٨٠ متر زیر بنا ، ٢٠ سیستم کامپیوتری با اینترنت پرسرعت است.

 

 

7
6

 

۱۴ آبان ۱۳۹۷ ۱۵:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید