اخبار

مراقب خودتان باشید

مراقب خودتان باشید

 

معاون بهداشتی دانشگاه در هفته جهانی خودمراقبتی (27 آبان-3 آذرماه) روند رو به رشد بیماری های غیرواگیر را چالش جدی کشور دانست و گفت: کلید گره گشایی از این معضل در خودمراقبتی و ارتقاء سلامت مردم نهفته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر ابراهیم شکیبا گفت: خود مراقبتی اعمالی اکتسابی، آگاهانه و هدفدار است که مردم در سطوح مختلف روابطشان به ویژه برای خود، فرزندان و خانواده هایشان انجام می دهند تا تندرست بمانند و نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود را برآورده سازند این اقدام باعث می شود افراد از دست بسیاری از بیماری های جسمی و روانی مصون مانده و طیف بزرگی از حوادث پیشگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه شناخت برنامه های خودمراقبتی به عنوان یک سیاستگذاری مطمئن در حوزه سلامت باید گسترش یابد گفت: خودمراقبتی زنجیره رفتارهایی است که از صدمات به جسم و روان پیشگیری می کند و هر کسی به عنوان سرمایه انسانی ارزشمند جامعه برای پیشبرد اهداف توسعه ای نیازمند آن است .

معاون بهداشتی دانشگاه اجرای برنامه خودمراقبتی موفق را نیازمند مشارکت مردمی و فرهنگ سازی گسترده دانست و گفت: اگر این امر مهم در جامعه نهادینه شود بسیاری از مخاطرات کنونی در عرصه درمان حذف می شود و اثربخشی نیروی انسانی با نشاط به معنای واقعی برای جامعه رقم می خورد.

دکتر شکیبا با توجه به گذار بیماری ها از واگیر به غیرواگیر ، حرکت از درمان قطعی بیماری ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت فردی و اعضای خانواده برای سالم زیستن و مدیریت ناخوشی های جزئی، مدیریت بیماری های حاد و مزمن روز به روز در حال افزایش است به گونه ای که طبق برآوردها 65 تا 85 درصد تمام مراقبت ها از نوع خود مراقبتی است. 

وی اظهار داشت: شواهد نشان داده است که خود مراقبتی باعث کاهش 40 درصدی ویزیت عمومی ، کاهش 17 درصدی ویزیت های سرپایی ، کاهش 50 درصدی ویزیت های بعدی بیماری ها ، کاهش 50 درصدی بستری شدن در بیمارستان ، کاهش و یا تعدیل مصرف داروها و کاهش روزهای غیبت از کار تا 50 درصد شده است.

دکتر شکیبا اعلام کرد: گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در راستای اجرای بند پنجم تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت تحت عنوان برنامه ملی ترویج و توسعه خود مراقبتی نسبت به معرفی برنامه به مردم از طریق خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت اقدام کرده است که تا کنون حدود 164438 نفر از مردم استان به عنوان سفیر سلامت جذب این برنامه شده اند. 

 

۲۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید