اخبار

در کرمانشاه در 7 سال گذشته متاسفانه فقط 29 نفر راضی به اهدای عضو شدند

در کرمانشاه در 7 سال گذشته متاسفانه فقط 29 نفر راضی به اهدای عضو شدند
 
 
مراسم افتتاح اولین دوره آموزشی تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی با حضور آیت الله علما ، معاون دادستان،روحانیون و بزرگان اهل سنت،شورای شهر و جمعی از مدیران ارشد استانی از 22 تا 26 دی ماه بمدت 5 روز در سالن اجتماعات بوستان بیمارستان امام رضا برگزار میشود.

در ابتدای این مراسم رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه امیدوارم بتوانیم پیوند قلب را هم در کرمانشاه راه اندازی کنیم گفت: در ایران بیش از 32 هزار نفر آمار بیماران دیالیزی است که هزینه هر بار دیالیز حدود 400 هزار تومان ویک هزار و 500 مورد در سال تعداد پیوند میباشد. هر ساله 25 مورد نارسایی کبدی وجود دارد که منجر به مرگ و میر عزیزان میشود. حدود بیش از 6 هزار نفر پیوند کلیه و کبد انجام شده و شیوع نارسایی قلبی 8 درصد میباشد.

پیوند کلیه از سال 1348 و پیوند کبد از سال 1372 شروع شده است.

دکتر مرادی با اشاره به اینکه درمان های مناسب پیوند عضو به دو صورت انجام میگیرد گفت:یکی از این درمانها استفاده از دهنده زنده است و دیگری برداشت از جسد میباشد. استفاده از دهنده زنده عوارضی همچون بیهوشی، جراحی، بستری شدن و مشکلات و مسائل روحی و روانی برای فرد اهدا کننده دارد که مشکل اساسی آن اینست که ارگانهای محدودی را میتوان اهدا کرد. 
دکتر مرادی در خصوص برداشت از جسد گفت: در برداشت جسد میتوان تعداد ارگانهای بیشتری از جمله ریه، کبد، قرنیه و... را میتوان برداشت کرد که برای اینکار اولین بار حضرت امام (ره) در اردیبهشت سال 69 مجوز اینکار را صادر فرمودند که بعنوان جزئی از قانون در سال 71 تصویب شد.
دکتر مرادی در خصوص آمارهایی که در ایران وجود دارد گفت: حدود 16 هزار نفر مرگ و میر در تصادفات داریم 5 تا 8 هزار نفر مرگ مغزی میشوند که قابلیت اهدای عضو در آنها وجود دارد که از این رقم 4 هزار مورد اهدا میکنند.
دکتر مرادی افزود:بیشترین اهدا کلیه 45 هزار نفر، 5 هزار نفر کبد و 900 نفر اهدای قلب میباشد.
پیوند کلیه در سال 2017 بیشترین آمار را داشته و بیش از 25 هزار بیمار در لیست انتظار روزانه 7 تا 10 هزار نفر که امکان پیوند وجود ندارد از بین میروند.
دکتر مرادی در ادامه با اشاره به اینکه در  کرمانشاه از سال 68 اولین پیوند کلیه را داشتیم اظهار داشت: حدود بیش از هزار و 650 مورد پیوند کلیه، 156 مورد پیوند قرنیه و 88 مورد پیوند مغز داشتیم که پیوند مغز که از سال 93 در استان شروع شده.
دکتر مرادی در پایان افزود: فراهم آوری اهدای عضو از دهندگان دچار مرگ مغزی در کرمانشاه انجام شد که امیدوارم بتوانیم از جمله پیوند دهندگان قلب هم در کرمانشاه باشیم و به امید خدا پیوند قلب هم راه اندازی کنیم.
از جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه در سال 50 مورد مرگ مغزی میشوند که متاسفانه در 7 سال گذشته فقط 29 نفر رضایت به اهدا داشتند. 80 نفر در سال به دلیل نبود اهدای عضو فوت میکنند.
۲۲ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید