اخبار

کاهش ۹ درصدی سزارین در بیمارستان‌های کرمانشاه

کاهش ۹ درصدی سزارین در بیمارستان‌های کرمانشاه

مسئول دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کاهش ۹ درصدی زایمان سزارین در بیمارستان‌های کرمانشاه خبر داد.
شیوا کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید براینکه براساس ابلاغیه وزارت بهداشت برروی ترغیب مادران به زایمان طبیعی تمرکز داریم، اظهارداشت: در ۹ ماه امسال موارد زایمان سزارین از ۵۴ درصد به ۴۵ درصد میان مادران شکم اولی تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی رسیده که البته این آمار در بیمارستان های دولتی به ۴۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۳ هزار و ۳۹ زایمان در بیمارستان های استان انجام شده است، افزود: امسال تعداد موالید در نیمه نخست ۱۵هزار و ۶۹۰ و طی۹ ماهه نیز ۲۰ هزار و ۹۱ موردبوده که اغلب مادران درسنین ۱۸ تا ۳۵ سال زایمان کرده اند.

مسئول دفتر مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تنها ۳۲ صدم درصد مادران زیر ۱۶ سال، ۱.۶ درصد بین ۱۶ تا۱۷ سن و ۱۵.۶۳ درصد بیش از ۳۵ سال سن داشته اند و ۸۲.۴۵ درصد مادران زایمان اولی بین ۱۸تا ۳۵سال سن داشته اند.

کاظمی از انجام اقدامات متعددی برای ترغیب مادران باردار به زایمان طبیعی خبر داد و تصریح کرد: کلاسهای آمادگی برای زایمان هم در بیمارستان ها و هم درمانگاه ها راه اندازی شده در بخش خصوصی هم مادران در دوران بارداری در کلاس های آمادگی زایمان شرکت و با فرآیند زایمان آشنا می شوند .

وی عنوان کرد: همچنین به منظورخوشایند سازی زایمان طبیعی ساختار زایشگاه ها عوض شد به گونه ای که در تمام بیمارستان های دولتی واحدها و اتاق های تک نفره ایجاد و اجازه آوردن همراه بارعایت حریم خصوصی داده می شود.

وی با تاکید بر اینکه به همه بیمارستانها برنامه تکریم مادر و رعایت اخلاق حرفه ای در قبال مادران باردار ابلاغ شده است، تصریح کرد: به طورجدی درصدد توسعه روش های بی دردی زایمان هستیم و در این میان از متخصصین بی هوشی برای ترویج زایمان بی درد بهره خواهیم بردزیرا یکی از موانع روی آوردن مادران به زایمان طبیعی ترس از درد زایمان است.

کاظمی با تاکید بر اینکه مقدمات زایمان بی درد در بیمارستان ها فراهم شده افزود: به منظورترغیب مادران باردار نیازمند حمایت های فرهنگی از سوی رسانه ها و صدا وسیما به این سمت و سو هستیم.
۲۵ دی ۱۳۹۷ ۱۳:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید