اخبار

انسان هایی که هرگز نمی میرند

انسان هایی که هرگز نمی میرند

مبتلایان به مرگ مغزی با اهدای زندگی به دیگران گرچه به خاک سپرده می شوند ولی این بخشش، یاد آنان را برای همیشه در قلب ها زنده نگه می دارد و این همان فرهنگی است که در کرمانشاه رضایت بخش نیست و جای کار بسیار دارد.

به گزارش ایرنا، بیش از 2 سال است که از مرگ «بابک» می گذرد، صحبت های بغض آلود مادرش هر شنونده ای را متاثر می کند.
پسری جوان و سالم که در مقابل نگاه ناباورانه خانواده، براثر سکته به مرگ مغزی مبتلا می شود و باوجود بهت و نگرانی والدین به دلیل تصمیم به موقع و انسان دوستانه، اهدای اعضای بدنش جان چندین بیمار را نجات می دهد و به زندگی باز می گرداند.
هراندازه که از اهدای زندگی توسط بیماران مبتلا به مرگ مغزی گفته شود بازهم اندک است چرا که وضعیت پیوند اعضا از این بیماران در استان کرمانشاه رضایت بخش نیست.
بسیاری از خانواده ها هنوز نمی توانند تفاوتی بین کما و مرگ مغزی عزیزان خود قایل شوند و به دلیل همین ناآگاهی و خوشبین بودن به زندگی مجدد، از رضایت برای اهدای اعضای بیمار خودداری می کنند.
این در حالی است که ساقه مغز در بیماران مرگ مغزی به دلیل نرسیدن اکسیژن و یا جریان خون به مغز تخریب شده و فرد عکس العمل نخاعی خود را از دست می دهد ولی بیمارانی که به کما رفته اند تنها بخشی از عملکرد مغز خود را از دست داده اند و علاوه براینکه دارای عکس العمل نخاعی هستند ساقه مغزی سالم دارند و تنها ارتباط خود را تا مدتی با دنیای بیرون از دست می دهند.
در ایران 6 تا 90 ساعت طول می کشد تا خانواده بیمار مبتلا به مرگ مغزی برای رضایت اهدای عضو رضایت دهند.
از جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه، سالانه 50 مورد مرگ مغزی اتفاق می افتد که در هفت سال گذشته تنها خانواده 29 نفر برای اهدای عضو رضایت داده اند.
هم اکنون 654 نفر در استان دیالیز می شوند که از این میزان 456 نفر امکان دریافت پیوند را دارند که 190 نفر به صورت قطعی و حیاتی به این پیوند نیاز دارند.
برای هر دیالیز در روز 400 هزار تومان از خزانه کشور هزینه می شود.
گفت و گو با خانواده یکی از اهداکنندگان زندگی نه تنها به نوعی همدردی با این افراد تلقی می شود بلکه در زمینه فرهنگ سازی این کار ارزشمند و خداپسندانه موثر است.

** اهدای زندگی درد دوری از بابک را تسکین می دهد
زهرا نیلوفرزاده مادر مرحوم «بابک کاظمی» به ایرنا گفت: نمی خواستم تجربه از دست رفتن یک عزیز برای دیگران تکرار شود، در حالی که از درون می سوختم با خانواده ام صحبت کردم و رضایت آنان را برای اهدای اعضای بدن بابک به نیازمندان جلب کردم.
وی با بیان اینکه مشاوره و درخواست انسان دوستانه مسئولان و مدیران بخش فراهم آوری پیوند اعضا در این زمینه تاثیرگذار بوده، ادامه داد: 48 ساعت پس از تایید نهایی مرگ مغزی فرزندم از سوی پزشکان، زمان برد تا برای عمل پیوند تصمیم بگیریم و رضایت دهیم.
نیلوفرزاده ادامه داد: پس از اعلام این تصمیم به پزشکان، خانواده ای که در بیمارستان در معرض این امتحان بزرگ بودند، نیز تحت تاثیر قرار گرفته و آنان نیز به پیوند اعضای بیمار مرگ مغزی خود رضایت دادند.
وی ادامه داد: پیوند اعضای بدن بابک به نیازمندان تنها عاملی است که تسکین دهنده این درد بزرگ است و بازهم به دلیل این تصمیم و اقدام ارزشمند خداوند را شاکر هستم.
این مادر کرمانشاهی یادآور شد: اعلام ناباورانه مرگ مغزی فرزند، موجب بهت و شوک پدر و مادر می شود و در چنین شرایطی تصمیم گیری برای اهدا بسیار دشوار و زمان بر است، دعا می کنم هر فرد نیازمندی که از فرزندم، عضوی را دریافت کرده همیشه سلامت و سربلند باشد و هیچگاه از این تصمیم پشیمان نخواهم شد.
به منظور اطلاع رسانی از سفر بدون بازگشت این بیماری و رواج فرهنگ اهدای زندگی از بیماران مبتلا به مرگ مغزی، حرکت و اقدام های مطلوبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شکل گرفته که برگزاری نخستین دوره آموزشی تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان کرمانشاه در دی ماه سال جاری نمونه ای از آن بود.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه امام راحل از سال 42 پرداختن به مسایل روز را آغاز کرده اند، ادامه داد: شایسته است موضوع پیوندهای جدید اعضای بدن که امروز از سوی پزشکان و کارشناسان عنوان شده به اطلاع فقها، روحانیت و مراجع تقلید رسانده شود و مطلب بخوبی اطلاع رسانی شود.
آیت الله مصفی علما یادآور شد، هنگامی که یک اقدام از پشتوانه علمی و منطقی برخوردار است، در چنین صورتی گمان نمی کنم بن بستی برای انجام آن وجود داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: اسلام انسان را این گونه تربیت می کند تا همه جوانب زندگی او جنبه علمی داشته باشد که باید از راه گفت و گو و هم اندیشی به تبادل آن بپردازد.

** اهمیت نجات جان اسلام در دین مقدس اسلام
یک پژوهشگر دینی و معلم اخلاق هم در گفت و گو با ایرنا، با تاکید براینکه در دین مقدس اسلام بر نجات انسانها تاکید شده، اظهار داشت: هنگامی که یک فرد با تایید نهایی و علمی پزشکان به مرگ مغزی مبتلا می شود خانواده و اطرافیان وی با یک تصمیم به موقع و مناسب می توانند چندین نفر را از مرگ حتمی نجات دهند.
حجت الاسلام محمدطاها مهری اظهار داشت: استان کرمانشاه دارای مردمانی از اقوام و طوایف متعدد است که گاه این باور و آگاهی در برخی مناطق به خوبی نهادینه نشده و استفاده از آیات و روایات دینی و نقل کلام بزرگان در محافل یکی از راهکارها برای فرهنگ سازی اهدای عضو است که این اقدام، تسکین دهنده خواهد بود.
امام جمعه اسلام آبادغرب با بیان اینکه عدم بازگشت به زندگی در مبتلایان به مرگ مغزی باید به خوبی اطلاع رسانی شود، افزود: فردی که به این دلیل عزیز خود را از دست می دهد از سوی دیگر می تواند چندین خانواده را از داغدارشدن نجات دهد.

** برگزاری جلسات هم اندیشی در فرهنگ سازی نقش دارد
مهری با بیان اینکه از نظر فتوای مراجع در زمینه اهدای عضو در بیماران مبتلا به مرگ مغزی مشکلی وجود ندارد، اظهار داشت: به دنبال نظر آیت الله علما، برگزاری جلسات و کارگاه های مشترک بین علما، روحانیون و ائمه جمعه با پزشکان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی و بیان ماحصل این جلسات در فرهنگ سازی اهدای عضو نیز موثر است.
از سوی دیگر وجود شرایط و بستر برای راه اندازی جراحی پیوند قلب در علوم دانشگاه پزشکی کرمانشاه خبری بود که از سوی رییس دکتر محمودرضا مرادی با بیان اینکه از سال 68 تاکنون بیش از یک هزار و 650 مورد پیوند کلیه در استان صورت گرفته، اظهار داشت: تاکنون 156 مورد پیوند قرنیه، 88 مورد پیوند مغز و استخوان در استان انجام شده است.
وی یادآور شد، اکنون 2 روش برای پیوند عضو بدن وجود دارد که یک راه استفاده از دهنده زنده و دیگری استفاده از جسد است، استفاده از دهنده زنده با عوارضی همراه است که باید بیمار اهدا دهنده عضو، بیهوشی را تحمل کند و بستری شود و از سوی دیگر عوارض جراحی و نقاهتی موجب بیکارشدن و خانه نشینی موقت وی می شود و ممکن است با مشکلات روحی برای بیمار همراه باشد.
وی از محدودیت در اهدای ارگان ها به عنوان یکی دیگر از مشکلات اهدای بدن از دهنده زنده یاد کرد و ادامه داد: بنابراین باید دنبال جایگزینی دیگر بود که در سطح دنیا و در سطح کشور استفاده و برداشت از جسد مناسب که در چنین شرایطی می توان از ارگان های بیشتری مثل ریه، پانکراس، کبد و قرنیه استفاده کرد.

** امسال تنها سه مورد اهدای عضو داشته ایم
در همین راستا مسئول واحد فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون تنها سه مورد اهدای عضو صورت گرفته، گفت: این میزان با آنچه که مورد انتظار ما است فاصله دارد و اندک است.
دکتر بهناز کریمی افزود: آخرین مورد اهدای عضو از یک بانوی 49 ساله صورت گرفت که کبد و کلیه وی اهدا شد، این در حالی است که در سال گذشته 12 مورد اهدای عضو از افراد مبتلا به مرگ مغزی صورت گرفته است.
وی افزود: در سال گذشته به دنبال زلزله 7.3 دهم ریشتری سرپل ذهاب تنها اعضای بدن 2 نفر از زلزله زدگان مرگ مغزی اهدا شد.

** 30 درصد بیماران به پیوند اعضا نیاز اورژانسی دارند
کریمی در پاسخ به این سوال که چند بیمار استان در انتظار لیست اهدا اعضا به سر می برند، گفت: استان کرمانشاه دارای 625 بیمار دیالیزی است که 30 درصد آنان اورژانسی است که به پیوند اعضا نیاز ضروری دارند.
وی یادآور شد، هزینه دیالیز این افراد بسیار کمرشکن است و هم اکنون پس از تشکیل جلسه اخیر و قدم های بزرگ دانشگاه علوم پزشکی برای پیوند اعضا به دنبال ساماندهی و تعیین میزان همه بیماران نیازمند اهدای عضو هستیم.

** شرایط برای جراحی پیوند کبد و کلیه فراهم شده است
کریمی افزود: به دنبال پیگیری های دانشگاه بستر و شرایط احیای بخش جراحی و پیوند کلیه و راه اندازی بخش قلب در کرمانشاه فراهم شده تا دیگر بیماران با مراجعه به دیگر استان ها همچون شیراز و تهران، هزینه بالا متحمل نشوند.

** نیاز به روشنگری در کرمانشاه احساس می شود
وی حس نوع دوستی و روحیه ایثارگری در کرمانشاهیان را یادآور شد و گفت: این روحیه در مناسبت های مختلف که زلزله نمونه آشکار آن است ثابت شده و مردمان استان نشان داده اند که در این حوادث بی تفاوت نیستند و باید بینش و آگاهی به موقع و مناسبی در زمینه اهدا عضو به آنان داده شود و روشنگری مناسبی صورت گیرد.
۷ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید