اخبار

مداوا برای افسردگی در حین حاملگی خطر افسردگی بعد از تولد (افسردگی پس از زایمان) را کاهش خواهد داد. همچنین اثرات منفی افسردگی بر روی زن، نوزاد وی و سایر کودکان در خانواده را کاهش خواهد داد

khc
این نکته اهمیت دارد که از چگونگی احساسات خود در هنگام حاملگی آگاهی داشته باشید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنید حمایت لازم را برای خود و کودکتان دریافت کنید.
شما احتمالاً مطالبی را در مورد افسردگی پس از زایمان شنیده اید یا مطالعه کرده اید. حتی ممکن است دوست نزدیک یا عضوی از خانواده شما پس از زایمان دچار افسردگی شده باشد.
ولی ممکن است مطالبی را در مورد افسردگی در طول بارداری نشنیده باشید. افراد در گذشته تصور می کردند که حاملگی صرفا موجب شادی زنان می شود و حتی ممکن است از آنها در برابر افسردگی حفاظت کند. ما اکنون می دانیم که این موضوع صحت ندارد. بسیاری از زنان در طول حاملگی احساس خستگی و اندوه می کنند و حتی ممکن است در واقع افسرده باشند.
8 تا 12 درصد زنان در طول حاملگی دچار افسردگی می شوند. خبر خوش اینست که افسردگی در بارداری را می توان درمان کرد. اگر یک زن در طول بارداری کمک دریافت کند احتمال اینکه بعد از تولد نوزاد دچارافسردگی پس از زایمان  شود کمتر است . 
این نکته اهمیت دارد که از چگونگی احساسات خود در هنگام حاملگی آگاهی داشته باشید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل کنید حمایت لازم را برای خود و کودکتان دریافت کنید.

 


افسردگی در دوران بارداری

افسردگی در طول حاملگی(Depression During Pregnancy):

افسردگی بر روی احساسات، فعالیت ها، افکار و سلامتی جسمانی زنان تأثیر می گذارد. زنی که در طول حاملگی دچار افسردگی می شود ممکن است:
در طول بیشتر اوقات روز و تقریبا هر روز احساس افسردگی یا اندوه شدید کند
احساس تندخوئی یا خشم کند
احساس تقصیر یا بی ارزشی کند
احساس نومیدی یا خرد شدن زیر بار مشکلات کند
علاقه خود را به موضوعاتی که قبلاً از آنها لذت می برد از دست بدهد
بسیار بیشتر یا کمتر از معمول بخوابد
بیشتر یا کمتر از معمول غذا بخورد
از خانواده، دوستان و تماس اجتماعی کنارگیری کند
بدون هیچگونه دلیل واضحی گریه کند
بی قرار باشد
بی حال و کم انرژی باشد
در تمرکز حواس و تصمیم گیری با مشکل مواجه باشد
دچار سردرد، ناراحتی معده یا سایر علائم جسمانی باشد
فکر کند که مادر بد یا بیخودی خواهد بود
به طور مرتب دچار افکار ترسناک در مورد آزار رساندن به خود یا کودکش شود

تنها یک پزشک می تواند افسردگی را شناسایی کند. یک زن حامله ممکن است در صورتی تشخیص داده شود که به افسردگی مبتلاست که این علائم:

  برای بیش از دو هفته باقی بمانند

        زن را بسیار ناراحت و آزرده کنند

  انجام فعالیت های روزانه را مشکل کنند

آیا راهنمایی وجود دارد؟

بله!

گزینه های درمانی زیادی برای زنانی وجود دارد که در طول حاملگی دچار افسردگی می شوند. 

اقدام اول صحبت و مشورت با ارائه کننده مراقبت درمانی خود می باشد. گاهی اوقات افراد افسردگی را با تغییرات عادی که در حین حاملگی برای شما پیش می آید اشتباه می گیرند. این تغییرات شامل احساس خستگی و تندخوئی، مشکل خوابیدن، از دست دادن علاقه به امورجنسی، تغییرات در اشتها و افزایش وزن می شوند. همچنین ممکن است از فردی که به وی اعتماد دارید بخواهید که شما را در وقت ویزیت ها مشایعت کند تا بتوانید اطلاعاتی را با هم در مورد افسردگی و گزینه های درمانی دریافت کنید. زنانی که در طول حاملگی دچار افسردگی می شوند ممکن است به روان درمانی و یا دارو نیاز داشته باشند. روان درمانی می تواند حمایت مورد نیاز را به شما ارائه کرده و کمک کند تا اطلاعاتی را در مورد بیماری خود و روش های مقابله با آن دریافت کنید. در مواردی که افسردگی شدید است و روان درمانی علائم بیماری را کاهش نمی دهد، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند. این موضوع همیشه شامل در نظر گرفتن خطرات و مزایای مصرف داروها می شود.

فراموش نکنید که هدف مداوا کاهش علائم بیماری در شما و افزایش تندرستی شما به طور کلی می باشد تا بتوانید کارهایی که برایتان اهمیت دارند را انجام دهید.


اگر افسرده هستم، چرا اینقدر احساس نگرانی و تشویش می کنم؟

بسیاری از زنانی که در طول حاملگی افسرده هستند دچار نگرانی و تشویش نیز خواهند شد. برخی علائم نگرانی و تشویق شامل ضربان تند قلب، احساس بی قراری، نگرانی زیاد یا غیرواقع بینانه و افکار یا تصورات نگران کننده در مورد آسیب وارد شدن به کودک می شود.

در سایر اوقات زنان دچار علام نگرانی و تشویش می شوند بدون اینکه افسرده باشند. این نکته اهمیت دارد که در مورد همه علائمی که مشاهده می کنید با ارائه کننده مراقبت درمانی خود صحبت کنید. بدین طریق می توانید همه موارد حمایت و مداواهایی که در اختیار شما قرار دارند را با هم در میان بگذارید.

افسردگی در حاملگی چه تأثیری بر من دارد؟
زنانی که در طول حاملگی افسرده هستند بیشتر احتمال دارد که از مراقبت پیش از زایمان پرهیز کنند. در نتیجه مراقبت مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند. ممکن است درست نخوابند یا درست غذا نخورند. این عوامل به اضافه استرس و تنش عصبی که با افسردگی همراه هستند ممکن است منجر به مشکلات پزشکی از قبیل زایمان زودروس و نوزادان کم وزن در هنگام تولد شوند. زنانی که با افکار ناراحت کننده و احساس نومیدی کشمکش می کنند ممکن است از الکل یا مواد مخدر برای تحمل اینگونه افکار و احساسات استفاده کنند. اینکار ممکن است منجر به سایر گزینه های ناخوشایندی شود که سلامتی آنها را در معرض خطر قرار داده و شامل قرار گرفتن در معرض بیماری های انتقال یابنده از راه جنسی و خشونت می شود.
اگر زنی که در حین حامگی افسرده است برای دریافت مداوا اقدام نکند، اغلب اوقات بیماری وخیم تر می شود. همچنین بیشتر احتمال دارد که دچار افسردگی پس از زایمان شود. اگر افسردگی شدید باشد، ممکن است بیشتر طول بکشد که به مداوا واکنش نشان دهد. همچنین ممکن است بر روی نحوه تعامل مادر با نوزادش تأثیر بگذارد.

مداوا برای افسردگی در حین حاملگی خطر افسردگی بعد از تولد  (افسردگی پس از زایمان)  را کاهش خواهد داد. همچنین اثرات منفی افسردگی بر روی زن، نوزاد وی و سایر کودکان در خانواده را کاهش خواهد داد.

 

افسردگی در دوران بارداری

 

چرا من؟

برخی زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی در طول حاملگی قرار دارند. دلایلی که بیشتر معمول هستند شامل موارد زیر می شوند:

در گذشته دچار افسردگی یا نگرانی و تشویش شده باشد

عضو ( اعضای ) خانواده دچار افسردگی یا نگرانی و تشویش شده باشند

از داروی افسردگی یا نگرانی و تشویش استفاده کرده و قبل یا در طول حاملگی قطع کرده باشد

از دوستان، خانواده و جامعه محلی حمایت کافی دریافت نکرده باشد

حمایت همسر و خانواده

ممکن است مفید باشد که اطلاعاتی که دریافت می کنید را با نزدیکان خود در میان بگذارید. آنها می توانند به شما کمک کنند در مورد مزایا و نقاط ضعف گزینه های درمانی شما و نحوه سازگاری آنها با زندگی شما فکر کرده و تصمیم گیری کنید.

خانواده و دوستان می توانند به دل نگرانی های شما گوش دهند، شما را بغل کرده و تسلی دهند. ممکن است لازم باشد در انجام مسئولیت های روزمره زندگی از قبیل آشپزی یا تمیزکاری با دیگران سهیم شوید. اگر فرزندان دیگری دارید به کمک اضافی از سوی همسر، خانواده و دوستان خود نیاز خواهید داشت.

مراقبت از خود

مراقبت از خود روشی برای ایجاد چند تغییر مثبت در زندگی شما می باشد که به شما کمک خواهد کرد اثرات افسردگی را کاهش دهید. یک روش آسان برای یادآوری مراحل ابتدایی در مراقبت از خود اینست که کلمه “NESTS” را به یاد بیاورید. هر حرف نمایانگر یک زمینه مراقبت از خود می شود:

1. تغذیه سالم Nutrition –  : سعی کنید که غذاهای سالمی را در طول روز بخورید.

2. ورزشExercise – : برای کاهش استرس و تنش عصبی و احساس بهتری کردن مرتب ورزش کنید. حتی مقدار کمی فعالیت بدنی می تواند مفید باشد!

3. خواب و استراحت - Sleep & Rest : خواب برای سلامتی جسمانی و روانی شما بسیار اهمیت دارد. ارزش دارد که تلاش کنید تا شبها به خواب خوش بروید.

4. وقف زمان به خودتان Time for Yourself – : هر روز مدت زمانی را وقف مراقبت از خودتان بکنید، حتی اگر برای چند دقیقه باشد.

5. حمایت - Support: همه مادرشکم اول نیاز به حمایت از دیگران دارند. ترسی نداشته باشید که برای کمک و اطلاعات درخواست کنید! 

این موضوع شامل حمایت عملی از قبیل مراقبت از کودکان و اطلاعات در مورد منابع موجود در جامعه محلی شما می شود. همچنین شامل حمایت احساسی از سوی

این موضوع شامل حمایت عملی از قبیل مراقبت از کودکان و اطلاعات در مورد منابع موجود در جامعه محلی شما می شود. همچنین شامل حمایت احساسی از سوی فردی می شود که می تواند به شما در مورد توانائی هایتان یادآوری کند.


باید با چه کسی صحبت کنم؟

اگر متوجه علائم فوق در خودتان، همسرتان یا عضوی از خانواده شدید، لطفا با  نزدیکترین مرکزتماس بگیرید. ضمنا" محل های مراجعه بشرح ذیل میباشد :

o پایگاه بهداشتی

o خانه بهداشت

o مراکز خدمات جامع سلامت شهری/ روستایی

o روانپزشک

o کارشناس روان

 


۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ۰۸:۲۵
مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید