اخبار

مرگی که حیات می‌بخشد

مرگی که حیات می‌بخشد
 
استان کرمانشاه در سال ۹۰ با اولین اهدا عضو گام در عرصه این کار خداپسندانه نهاد و تاکنون ۲۸ مورد اهدا عضو در این استان صورت گرفته، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب راه طولانی در پیش دارد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کرمانشاه؛ پایان نفس‌های یک نفر می‌تواند آغاز گر زندگی فرد دیگری باشد، جایی که اشک و لبخند در یک لحظه به هم گره می‌خورد بار دیگر نبض زندگی به جریان می‌افتد و تپش حیات آغاز می‌شود.
خانواده‌های اهدا کننده خیرینی هستند که بدون هیچ گونه چشم داشتی با سخاوتمندی تمام این کاربزرگ را انجام می‌دهند و حیاتی دوباره به فردی نیازمند می‌بخشند.
کار بزرگ آنان را می‌توان مصداقی از آیه قرآن دانست که خداوند متعال در سوره مائده می‌فرماید: نجات جان یک نفر نجات جان یک امت است.
 
محمد امین رضایی جوان ۳۱ ساله‌ای که با مرگ خود زندگی دوباره‌ای به بیماران چشم انتظار بخشید.
سال گذشته محمد امین رضایی بر اثر پاره شدن یکی از رگ‌های مغزی به کما می‌رود و پس از یک هفته دچار مرگ مغزی می‌شود که با رضایت والدینش اعضای بدن این جوان به بیماران نیازمند اهدا شد.
با پیگیری‌های فراوان موفق به برقراری ارتباط با مادر محمد شدیم، اما داغ فرزندشان آن چنان آن‌ها را رنجانده که دلشان تاب صحبت کردن نداشت.
یاد اوری خاطرات تلخ مرگ محمد مانع از آن شد که مادر جزییات حادثه را باز گو کند تنها سخنی که در میان صدای لرزان و بغض آلود او حس می‌شد، رضایتش از این کار خدا پسندانه بود.
مادر محمد می‌گوید: ما خوشحال هستیم که با این کار جان چندین نفر را نجات دادیم همین که آنها سالم هستند برای ما قوت قلب است.

 

یکی از دوستان محمد که تا اخرین لحظه فوت در کنار او بوده، گفت: بار‌ها با محمد تصمیم داشتیم که برای کارت اهدا عضو ثبت نام کنیم و خود محمد برای این کار مشتاق بود، اما مرگ او را مجال نداد و نتوانست کارت را دریافت کند.
وی گفت: زمانیکه پدر محمد از رضایت فرزندش برای اهدا عضو با خبر شد، وی نیز به اهدا اعضای فرزندش رضایت داد.
 
۲۵ هزار بیمار نیازمند به اهدا عضو در کشور وجود دارد 
در حال حاضر در کشور ۲۵ هزار بیمار نیازمند به اهدا عضو وجود دارد که متاسفانه به دلیل نرسیدن عضو هر دو ساعت یک بیمار جان خود را از دست می‌دهد.
رییس امور خیرین معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اهدا عضو در استان کرمانشاه از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تاکنون ۲۸ مورد اهدا عضو انجام شده است.
سکوتی افزود: استان کرمانشاه نسبت به استان‌های همجواری مانند همدان از آمار کمتری در زمینه اهدا عضو برخورددار است و این نیازمند فرهنگسازی بیشتر در بین مردم است.
وی بیان کرد: استان کرمانشاه در سال ۹۶ با ثبت ۱۳ مورد اهدا عضو بالاترین آمار اهدا را در این مدت ۷ ساله داشته است.
رییس امور خیرین معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه ۲۸۰ نفر دارای کارت اهدا عضو هستند، گفت: کار خوبی که در استان در حال انجام است آموزش سفیران سلامت برای ترویج فرهنگ اهدا عضو در استان کرمانشاه می‌باشد. 
سکوتی خاطرنشان کرد: در این مدت ۷ سال ۳۰۰ نفر در استان کرمانشاه دچار مرگ مغزی شدند که تنها ۲۸ مورد منجر به اهدا عضو شد که در این رابطه نیازمند موافقت و همکاری مردم هستیم تا بتوانیم از مرگ بیماران چشم انتظار اهدا عضو جلوگیری کنیم.
دکتر روشنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز گفت: تاکنون ۸۸ پیوند مغز استخوان، ۱۲۰ پیوند قرنیه و هزار و ۷۰۰ پیوند کلیه در استان کرمانشاه انجام شده است که آمار قابل قبولی در این زمینه محسوب می‌شود.
وی هم چنین از راه اندازی بخش پیوند قلب در استان کرمانشاه خبر داد و گفت:بستر‌های لازم برای انجام این پیوند در استان آماده است و منتظر صدور مجوز‌های لازم هستیم.
تصمیم گرفتن برای اهدا اعضای عزیزان از دست رفته شاید برای خیلی‌ها تلخ است، اما آن چیزی که می‌تواند این تلخی را به شیرینی تبدیل کند نجات جان بیماران نیازمندی است که چشم انتظار همین فداکاری‌ها هستند.
۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ۱۴:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید