اخبار

لطفا به ملاقات نیایید!

لطفا به ملاقات نیایید!

 ازدحام جمعیت مانع از رسیدن به بالینش می شود و با ببخشید ببخشید در پی راه باز کردن است اما نه تنها راه را برایش باز نمی کنند بلکه حلقه را فشرده تر می کنند تا اوقات خوش بیشتری را در کنارش به سر ببرند فارغ از آنکه بودن آنان در کنارش زهر است نه پادزهری برای بهبودیش.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ حلقه بر بالین بیماران حکایت این روزهای همه بیمارستان های کرمانشاه است، در هر ساعت از شبانه روز می توان عده ای جعبه شیرینی، گل و انواع آبمیوه به دست را در بیمارستان های این شهر مشاهده کرد که براساس سنت دیرین برای ملاقات بر بالین بیمار حاضر می شوند.

درگیری نیروهای حراست هم اثر بخش نیست و برخی ها در ساعات غیرملاقات خود را به بخش ها برای دیدن بیمارستان می رسانند که این موضوع اگرچه به لحاظ عاطفی و احساسی شاید برای اشخاص توجیهی داشته باشد اما از نظر علم طبابت و پزشکی تنها روند درمان را مختل می کند و سودی برای بیمار ندارد.

استان 2 میلیون نفری کرمانشاه در مجموع 13 بیمارستان دولتی دارد که از این تعداد هفت بیمارستان در کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه واقع شده و بیمارستان امام رضا (ع) در این میان پرمراجعه کننده ترین بیمارستان استان و حتی غرب کشور محسوب می شود.

روند ارائه خدمات به بیماران در بزرگترین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کرمانشاه این روزها بر اثر مراجعات متعدد بیماران دچار اختلال شده به طوریکه پرسنل درمانی این مرکز برای انجام وظایف محوله با مشکلات زیادی روبرو هستند.

بیمارستان 714 تختخوابی امام رضا (ع) کرمانشاه در 11 طبقه سال 84 آغاز به کار کرده و یکی از مراکز تخصصی و فوق تخصصی مجهز منطقه غرب کشور محسوب می شود که به گفته رئیس این مرکز روزانه حدود 20 هزار نفر به آن مراجعه می کنند.

بسیاری از مسئولان و پرسنل مراکز بیمارستانی استان کرمانشاه از نبود فرهنگ ملاقات به عنوان تهدید کننده ارائه خدمات به بیماران نام می برند که در این میان دکتر علی سروش رئیس بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت که ملاقات کنندگان نه تنها پرسنل ما را دچار مشکل کرده اند بلکه روند بهبود بیماران و فرآیند درمان آنان را نیز دچار اختلال نموده اند.

او تعداد مراجعه به این مرکز را در هر شبانه روز بین 18 تا 20 هزار نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 500 نفر به بخش اورژانس، هزار نفر برای کارهای کلینیکی و سایر مراجعه کنندگان با هدف ملاقات بیماران به بیمارستان مراجعه می کنند که رقم بسیار زیادی است.

وی افزود که پرستاران در فضای شلوغ و پراسترس زودتر خسته می شوند و امکان ارائه خدمات مطلوب به بیماران از آنها گرفته می شود که انتظار داریم همراهان و ملاقات کنندگان بیماران با پرسنل درمانی ما بیشتر و بهترهمکاری کنند.

او می گوید که اقدام های فرهنگی فراوانی برای سامان دهی وضعیت ملاقت ها کرده ایم اما تاکنون نتیجه رضایت بخشی از آن نگرفته ایم و رسانه ها را در این راه به کمک می طلبیم تا شاید این وضعیت بهبود یابد.

وی گفت که ساعاتی از روز برای ملاقات در نظر گرفته شده که توصیه می کنیم ملاقات کنندگان در این ساعات مراجعه کنند و زمان حضور خود بر بالین بیمار را کم کنند تا در روند درمان و ارائه خدمات به بیماران اختلال ایجاد نشود.

وی به اجرای طرح ممنوعیت از ورود کودکان به داخل بیمارستان از سال گذشته اشاره کرد و گفت: به این منظور توقفگاهی را در محوطه بیمارستان در نظر گرفته ایم و آن را به اسباب بازی نیز تجهیز نموده ایم تا کودکان وارد بخش های بیمارستان نشوند چرا که انواع ویروس ها و باکتری ها آنان را تهدید می کند.

وی اضافه کرد که کودکان به عنوان ملاقات کننده در بیمارستان ها آسیب پذیر هستند و عفونت آنها را تهدید می کند و از این رو اطلاع رسانی گسترده ای در ارتباط با نیاوردن کودکان به بیمارستان برای ملاقات انجام داده ایم که امیدواریم موثر باشد.

رییس بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه از والدین خواست در صورت مراجعه به این مرکز برای ملاقات از آوردن کودکان خودداری کنند و یا آنها را در توقفگاه بیمارستان نگه دارند و از بردن آنها به بخش ها خودداری نمایند.

دکتر سروش یادآور شد که این بیمارستان از نظر امکانات، تجهیزات و نیروی های متخصص و فوق تخصص و کادر درمانی در سطح کشور جزو برترین بیمارستان ها است که باید مردم همراهی و همکاری کنند تا از این ظرفیت بسیار خوب استفاده بهینه کرد.

او گفت که هرچه بیمارستان شلوغ تر باشد در سرعت و کیفیت ارائه خدمات به بیماران تاثیر می گذارد و روند بهبودی بیماران را نیز به تاخیر می اندازد.

وی اظهار کرد که با همکاری رسانه ها انجام اقدام های فرهنگی را در بیمارستان در دستور کار داریم.

ازدحام در بیمارستان امام رضا همچنین به آسانسورهای این مرکز نیز آسیب وارد کرده به طوریکه بیماران برای استفاده از آن استاندارد حمل را رعایت نمی کنند و به گفته دکتر سروش حدود چهار تا 6 میلیارد ریال برای تعویض درب چهار آسانسور اصلی مرکز هزینه شده است.

وی یادآور شد که این تعداد آسانسور استاندارد خاصی دارد و کشش بیش از ظرفیت را ندارد و ما هر روز نگران سقوط آن براثر استفاده بیش از حد استاندارد هستیم.

در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه 30 بخش کلینیکی و پاراکلینیکی فعال است و 160 پزشک متخصص و فوق تخصص، 250 تا 300 دستیار تخصصی و حدود 2 هزار پرسنل مشغول خدمات رسانی به مردم هستند.

۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۴۹

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید