اخبار

مقاله ای به مناسبت هفته سلامت مردان

مقاله ای به مناسبت هفته سلامت مردان
هر ساله هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته سلامت مردان شناخته می شود شعار امسال این هفته مردان فعال تر ، مردان سالم تر می باشد.

به مناسبت هفته ملی سلامت مردان ایران (اول تا هفتم اسفند ماه)

با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان از سال 1385 اولین هفته اسفند ماه هر سال به عنوان روز سلامت مردان نامگذاری و مقرر گردید همه ساله در این هفته با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گرو های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، هفته "سلامت مردان ایران" برگزار گردد و برای هریک از روزهای هفته سلامت مردان، یک عنوان و یک شعار خاص در نظر گرفته می شود.

 در استمرار برنامه ترویج فعالیت جسمانی در مناسبت های ملی سلامت در دو سال اخیر و با توجه به برنامه عملیاتی سازمان جهانی بهداشت برای کاهش کم تحرکی به میزان 15 درصد تا سال 2030، در سال جاری نیز موضوع ترویج تحرک و فعالیت جسمانی با شعار " مردان فعال تر ، مردان سالم تر " به عنوان محور اقدامات هفته مذکور انتخاب شده است.

 تامین سلامت جسمی و روانی مردان در دوره های مختلف زندگی و پیشگیری از بیماری ها، از جمله اهداف در نظر گرفتن این روز است. سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای توسعه کشور بوده و سلامت نیروی کار جامعه را در پی خواهد داشت. مردان به واسطه وظایفی که بر عهده دارند نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری از فاکتورهای محیطی و شغلی قرار دارند.

یکی از پیامدهای نامطلوب شیوه زندگی امروزی، بروز بیماری های غیر واگیر است که زمینه­ ساز بیش از 70 درصد عامل مرگ و میر در دنیا از جمله کشور ما می باشد. از این میزان نداشتن فعالیت بدنی علت حدود 15 درصد از این بیماری هاست. در بررسی نظام مراقبت عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در ایران، مشخص گردید که 7/96 درصد افراد 64-16 ساله دارای حداقل یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می باشند که در مردان بیشتر از زنان می باشد.

 اکنون زمان بسیار مناسبی برای توسعه عادت های ورزشی است که باعث ارتقای کیفیت زندگی می شود. هر حرکت بدنی که به وسیله انقباض عضلات اسکلتی صورت می گیرد و باعث افزایش قابل توجه مصرف انرژی شود را فعالیت بدنی می نامند.

پیاده روی، شنا، دویدن، تمرین با وزنه و کارهای خانگی همه مثال هایی از فعالیت بدنی هستند. بنابر پیشنهاد مرکز ملی سلامت، اجرای دست کم 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط برای پنج روز و یا داشتن دست­ کم 25 دقیقه فعالیت ورزشی سنگین برای سه روز و یا بیشتر روزهای هفته الزمی است.

 همه افراد می توانند با افزایش کلی فعالیت بدنی، سلامت عمومی خود را بهبود بخشند. سبک زندگی فعال از نظر فعالیت بدنی می تواند شامل انتخاب های متنوعی باشد. (پارک خودروی شخصی تان دورتر از مقصد و پیاده رفتن بقیه راه یا استفاده از پله به جای آسانسور) فعالیت فیزیکی نقش مهمی در پیشگیری از بیماری هایی نظیر چاقی، انواع سرطان ها، دیابت، بیماری های روانی و ... دارد.

۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ۰۹:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید