اخبار

سوخاری کردن یک عادت غذایی غلط است

سوخاری کردن یک عادت غذایی غلط است
یک متخصص تغذیه  طی گزارشی در کمپین رسانه ای سه شنبه سلامت با موضوع "روغن ها و چربی ها" با بیان اینکه سوخارى کردن مواد غذایى یک عادت غلط است،گفت:بهتر است از حرارت ملایم و مدت زمان کوتاه برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده شود.
دکتر مصطفی نچواک در گفت و گو با خبرنگار دانشجوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه چربى ها از مهمترین اجزای سلولی هستند گفت: چربی ها باعث جذب ویتامین های مورد نیاز بدن، شرکت در ساختار هورمون ها و سیستم عصبی میشوند.
وی با بیان اینکه چربی ها محافظ پروتئین های بدن هستند گفت: قطع مصرف چربی در رژیم غذایی موجب استفاده از پروتئین ها برای تولید انرژی می شود که نتایج نامطلوبی برای بدن خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه مصرف چربی ها در جذب ویتامین های A، D و K نقش مهمی دارند گفت: افرادی که سعی در رژیم گرفتن دارند نباید چربی ها را از سبد غذایی خود حذف کنند.
دکتر نچواک افزود: 30 درصد از انرژی روزانه باید از مصرف چربی و روغن ها تامین شود.
وی چربی های ترانس را خطرناک ترین نوع چربی برای بدن دانست و خاطرنشان کرد: این نوع چربی در موادی از جمله روغن گیاهی جامد، غذای های آماده و سرخ شده و روغن های قنادی وجود دارند.
دکتر نچواک اظهار کرد: استفاده از چربی ترانس باید به صفر برسد و چربی های اشباع باید با احتیاط مصرف شوند.
وی با بیان اینکه سلول ها مهم ترین سازنده های روغن پالم در بدن هستند گفت: مصرف بیش از حد چربی و روغن موجب ذخیره ی آن به صورت روغن پالم میشود.
این متخصص تغذیه ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان را از مهمترین خطرات مصرف بیش از حد چربی ها و همچنین روغن پالم عنوان کرد و گفت: همانطور که مصرف زیاد چربی ها خطرات زیادی را به دنبال دارند، دریافت چربی ها به میزان کمتر از نیاز بدن عوارضی همچون ریزش موها را به دنبال دارد.
وی در ادامه به سوخاری کردن به عنوان یک عادت تغذیه ای غلط اشاره کرد و گفت: بهتر است از حرارت ملایم و مدت زمان کوتاه برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده شود. 
این متخصص تغذیه با بیان اینکه روغن های سرخ کردنی بهترین نوع روغن برای سرخ کردن هستند افزود: از روغن های مخصوص پخت و پز نباید برای سرخ کردن استفاده شود.
وی روغن های کانولا(کلزا)، کنجد و زیتون را از بهترین روغن ها برای پخت و پز عنوان کرد وگفت: این روغن ها سرشار از چربی های امگا 3 و امگا 6 میباشند و جایگزین های مناسبی برای روغن های جامد هستند.
دکتر نچواک در پایان با بیان اینکه 95 درصد از چربی های مصرفی جذب سلول های بدن می شود عنوان کرد: پیروی از الگوی تغذیه ای مناسب یک امر ضروری برای داشتن بدنی سالم خواهد بود.
۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۳۸

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید