اخبار

کودک خود را با الگوی رشد سایر کودکان مقایسه نکنید

کودک خود را با الگوی رشد سایر کودکان مقایسه نکنید

 

سه شنبه سلامت

یک فوق تخصص غدد متابولیسم اطفال طی گزارشی در کمپین رسانه ای سه شنبه سلامت با موضوع " رشد کودک " گفت: هر یک از کودکان یک تا 2 ساله الگوی رشد خاص خود را دارند و نباید با الگوی رشد سایر کودکان مقایسه شوند.

دکتر محمود قاسمی مهم ترین نشانه سلامت کودک را رشد و تکامل مطلوب او دانست و گفت: بهترین راه برای تخمین کفایت شیر مادر و مناسب بودن تغذیه شیرخوار ، استفاده از کارت پایش رشد است.

وی با اشاره به اینکه در اشتها و رشد هر کودک معمولا" نوساناتی مشاهده می شود گفت: کودکان گاهی از اشتها و رشد بیشتری برخوردارند و برخی اوقات اشتهای خوبی ندارند و اگر مادران از این تغییرات اشتها و رشد با خبر باشند نگرانی و جدالی در مورد غذا خوردن کودک بوجود نمی آید.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم اطفال با بیان اینکه متناسب با میزان رشد خوب کودکان و مراحل تکامل مناسب آنان نیاز به مواد مغذی نیز تغییر می کند عواملی مانند :حرکت ، بازی ، فعالیت و اندازه بدن کودک ، سوخت و ساز معمولی بدن ، وضع سلامت یا بیماری کودک را از جمله معیارهای نیاز تغذیه ای او  برشمرد و گفت: بنابر این مواد غذایی که در اختیار کودک قرار می گیرد باید به گونه ای باشد که سرعت رشد جسمی، رشد سریع مغز و افزایش تعداد سلول های آن،تکامل سیستم ایمنی،فعالیت فیزیکی و ترمیم سریع بافتها و جبران آنچه در جریان بیماری از دست می روند را تأمین نماید.

دکتر قاسمی در ادامه سریع ترین مرحله رشد کودک را ، دوران شیرخواری دانست و افزود: نیازهای تغذیه ای شیرخواران و کودکان نه تنها در سنین مختلف متفاوت است بلکه با بزرگسالان نیز تفاوت های زیادی دارد ، لذا نوع غذاهایی که تأمین کننده این نیازها هستند باید هماهنگ با رشد و تکامل طبیعی و جسمانی و گروه سنی آنان باشد.

وی همچنین در خصوص کودکان نوپا با اعلام اینکه در سال دوم زندگی رشد فیزیکی یعنی افزایش قد و وزن کودک قدری کندتر از سال اول زندگی است 'گفت: کودک در سال دوم حدود 2/5 کیلوگرم به وزن و تقریبا" 12 سانتیمتر به طول قدش  اضافه می شود اما تکامل مغزی و حرکتی در این فاصله زمانی زیاد است بطوری که مغز کودک تا پایان 2 سالگی سریع ترین دوران رشد خود را پشت سر می گذارد .

دکتر قاسمی در پایان اظهار داشت فرم بدن این کودکان نسبت به یک سالگی تغییر فاحشی پیدا می کند و بسیاری از چربی های بدن به ویژه در نواحی پشت ، سرین و پاها از بین می روند در نتیجه ماهیچه ها محکم تر و قوی تر شده و استخوان پاها کشیده تر می شود.


۱۸ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۳۷

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید