اخبار

سلامت روان در محیط کار را جدی بگیرید!

سلامت روان در محیط کار را جدی بگیرید!

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه با اعلام شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در هفته بهداشت روان( 30-24)  مهرماه با عنوان سلامت روان در محیط کار " گفت: سلامت روان در محیط کار بدین معنا است که همه کارکنان قادر به ایجاد روابط مطلوب با محیط کار و عوامل موجود در آن باشند و هر یک از کارکنان نسبت به خود، رؤسا، همکاران و به طور کلی نسبت به محیط کار خود و خصوصاً نسبت به جایگاه خود در آن اداره یا سازمان احساس مثبتی داشته باشند.

وی محیط کار را یکی از محیط های اجتماعی و تاثیر گذار بر بافت جامعه دانست و  علت انتخاب شعار امسال سازمانی بهداشت جهانی را  نیز  تأثیر محیط کار بر کیفیت زندگی مردم در جامعه معرفی کرد.
وی تاثیر سلامت روان در محیط کار را در دو سطح سازمانی و سطح جامعه مورد بررسی قرار داد و گفت: لزوم سلامت روان کارکنان در سطح نخست یعنی سطح سازمانی یک سطح اختصاصی است و توجه به ایجاد انگیزه و علاقه مندی کارکنان در محیط کار علاوه بر افزایش رضایت از محیط کار و کاهش استرس کارکنان، منجر به افزایش رانمادمان و بهره وری کل سیستم می شود.
دکتر شیخی در ادامه افزود: در نتیجه افزایش سطح کارایی و راندمان سیستم، به طبع و به دنبال آن ارتقاء کیفیت سطح زندگی مردم در بافت جامعه که همان سطح کلان تر تاثیر گذاری سلامت روان در محیط کار است خواهد بود و بر همین اساس توجه به سلامت روان در محیط کار منجر به کاهش استرس، افزایش رضایتمندی کارکنان، افزایش راندمان و بهره وری فعالیت سازمان و در نهایت افزایش کیفیت زندگی مردم می شود.
شیخی حجم کاری بالا ، ضعف مدیریتی و عملکرد ضعیف مدیریت ، تغییرات مدیریتی و سازمانی ، اعمال خشونت، ،تبعیض قائل شدن بین کارکنان،کاهش یافتن حقوق و مزایا و اضافه کار ، ترس از اخراج شدن ، سهیم نبودن در تصمیم گیری ها ، محیط فیزیکی و روانی نامطلوب ، کار خسته کننده و تکراری را از جمله مهمترین دلایل ایجاد استرس در بین کارکنان دانست و گفت: سپردن مسئولیت های کاری پایین به افراد توانمندو بالعکس ، نوبت کاری و یا شیفت های چرخشی و نیز نگرانی مادران شاغل نسبت به وضعیت فرزندان خود نیز نه تنها منجر به استرس آنان خواهد شد بلکه می تواند بر راندمان کار فرد در محیط کار تأثیر بگذارد .

وی مهارت مدیریتی توسط مدیران را مهمترین راهکار کاهش استرس در محیط کار دانست و معتقد بود مدیران برای ارتقاء سلامت روان کارکنان باید این مهارتها را آموخته و بکار بگیرند.

دکتر شیخی  شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور در محیط کار ، ایجاد جو صمیمیت؛ همدلی، صداقت، همکاری  ، پرهیز از اعمال روش های مبتنی بر زور و اجبار ، استفاده صحیح از افکار و نظرات کارکنان ، عدم تبعیض در محیط کار ، به کار بردن تشویق به موقع ، توجه به مشکلات و مسائل شخصی و خانوادگی کارکنان ، فراهم آوردن شرایط ارتقاء علمی و کاربردی برای کارکنان را به عنوان برخی از مهارتها و راهکارهای مدیریتی در این خصوص نامید.

وی همچنین شناسایی دلایل واقعی کم کاری و غیبت از کار، توسط مدیر یا رئیس ، خودداری از انتقاد شدید و بزرگ نمایی نکات منفی کارمندان و راهنمایی جهت اصلاح ضعف ها و اشتباهات آنها و نیز استفاده از امکانات رفاهی مثل اردوهای تفریحی، گردشگاه ها، جشن ها، همایش ها و ..... فراهم کردن محیط فیزیکی مناسب و تلاش جهت جذابیت محیط کار را از دیگر راهکارها و مهارتهای مدیران در سازمانها جهت بالا بردن بهداشت 
سلامت روان در محیط کار دانست.

این مقام مسئول  از انجام غربالگری اختلالات روانی،مهارتهای زندگی، مهارتهای فرزند پروری، پیشگیری از خود کشی،رضایتمندی زناشویی ، مداخله در بحران،  خود مراقبتی در سلامت روان، پیشگیری از اعتیاد وکاهش آسیب به عنوان برنامه ها و فعالیت های گروه سلامت روان اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه یاد کرد.

دکتر شیخی با اعلام اینکه گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه تا کنون در راستای اجرای برنامه های فوق کارگاههای بسیاری برگزار نموده به برگزاری تعداد15 کارگاه مهارتهای زندگی برای گروه سنی18تا 45سال، تعداد 18 کارگاه مهارتهای فرزند پروری برای والدین فرزندان 2 تا 12 سال، تعداد28 کارگاه افزایش رضایتمندی زناشویی برای زوجین در5 سال اول زندگی ، تعداد 10 کارگاه  پیشگیری از اعتیادبرای کارکنان ادارات اشاره کرد




۲۷ مهر ۱۳۹۶ ۲۱:۴۶

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید