اخبار

سرمایه گذاری در سلامت جوانان یکی از مهم ترین مداخلات نظام سلامت

سرمایه گذاری در سلامت جوانان یکی از مهم ترین مداخلات نظام سلامت


معاون بهداشتی دانشگاه جوان را نماد عظمت، عزت، پاکدامنی، سرشار از امید و نشاط و طلایه دار پرچم پیشرفت و تعالی بشری دانست و گفت: امروزه سرمایه گذاری بر روی سلامت نوجوانان و جوانان در محیط های آموزشی و خارج از محیط های آموزشی به عنوان یکی از مهم ترین مداخلات نظام های سلامت مطرح می باشد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر ابراهیم شکیبا گفت: بیست و هشتم فروردین ماه امسال ، روز ولادت حضرت علی اکبر و روز ملی جوان نام گذاری شده است و نظر به قرابت این روز با هفته سلامت ، تاریخ برگزاری هفته سلامت جوان 28 فروردین الی 3 اردیبهشت سال 1398 خواهد بود.

وی اعتلا ء و پویایی هر جامعه را در گرو وجود جوانانی دانست که در درون آن جامعه پرورش یافته، برای پیشرفت آن گام برداشته و با کار و تلاش خود، آینده ای بهتر برای همنوعانشان رقم می زنند.

دکتر شکیبا با اشاره به اینکه جوانان امروز برخلاف جوانان دیروز، باید با مجموعه ای از خطرهای سلامتی جدید دست و پنجه نرم کنند گفت: این خطرها شامل مواد مخدر و بیماری های قابل انتقال جنسی تا اختلالات روانی از جمله خودکشی و افسردگی می باشدکه  خطرهایی از این نوع، ضرورت و فوریت درک سلامت جوانان را خاطرنشان می سازد.

وی افزود: از سویی با توجه به ساختار جمعیتی که حدود 20 درصد جمعیت استان را جوانان به خود اختصاص داده است و نیز روند رو به رشد عوامل خطر محیطی تهدید کننده سلامت این قشر مهم از جامعه رو به افزایش است وظیفه مسئولان استان را سنگین تر می نماید.

معاون بهداشتی دانشگاه مساله سلامت جوانان را یک مساله فرابخشی دانست و گفت: در ساختار وزارت بهداشت واحدهای متعددی، با توجه به رسالت خود، متولی بخش ها و حیطه هایی از سلامت جوانان هستند، لذا موفقیت در اجرای برنامه های مرتبط با سلامت جوانان با مشارکت کلیه ذینفعان این امر میسر است.

دکتر شکیبا با اشاره به اهداف برگزاری روز ملی و هفته سلامت جوانان گفت:  حساس سازی اجتماعی و معطوف کردن توجه جوانان به امر سلامت خود، آگاه سازی اجتماعی در خصوص ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری، اطلاع رسانی به خانواده ها در مورد حیطه های اولویت دار سلامت جوانان ، ارایه خدمات مرتبط در مراکز زیر مجموعه وزارت بهداشت، شهرداری و...و آشنایی با واحدهای ارایه خدمات در سازمان های ذیربط ، در خصوص لزوم پرداختن به سلامت جوانان از جمله این اهداف است.

وی برنامه های این هفته در استان را در راستای اهداف فوق  بدین شرح اعلام کرد:

1- استفاده از پتانسیل های بالقوه و بالفعل سازمانها و ارگانهای مختلف در راستای ارتقای سلامت نسل جوان
2- معرفی مراکز ارائه خدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت به تمام اقشارجامعه بخصوص جوانان جهت برخورداری از خدمات مراقبت سلامت (مراقبت های پزشکی و غیر پزشکی)، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت جوانان، مشاوره، آموزش و دریافت خدمات سلامت، مکمل یاری ویتامین Dو ...
3- انجام مشاوره رایگان در زمینه های پیشگیری از مصرف سیگار و مواد دخانی، مواد مخدر و محرک ، پیشگیری از رفتارهای پرخطر ، پیشگیری از حوادث ترافیکی، بهداشت روان و مهارت های ارتباطی، تغذیه سالم و ...
4- برگزاری کارگاه/سمینار/جلسات آموزشی در زمینه ترویج ازدواج سالم و پایدار در جوانان
5- جذب سفیران سلامت دانشجویی

گفتنی است کلیه جوانان می توانند جهت دریافت خدمات فوق به پایگاه تحت پوشش خود مراجعه کنند تا ضمن ارائه خدمت توسط مراقبین سلامت، در صورت نیاز به مراکز جامع خدمات سلامت جهت خدمات تخصصی تر ارجاع داده شوند.

۲۸ فروردین ۱۳۹۸ ۱۴:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید