اخبار

کاهش ده درصدی نمک در فرمولاسیون مواد غذایی گامی موثر برای مقابله با فشار خون

کاهش ده درصدی نمک در فرمولاسیون مواد غذایی گامی موثر برای مقابله با فشار خون

مدیر نظارت برمواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: یکی از اقدامات مهم در کاهش بیماریهای قلبی عروقی و فشارخون کاهش ده درصدی نمک در فرمولاسیون مواد غذایی است که توسط سازمان غذا و دارو انجام شده است.

دکتر شهریار مستوفی در مصاحبه با روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: فشارخون بالا یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر درجهان و در کشور ما می باشد، به طوریکه این عامل مهمترین عامل خطر وقوع بیماریهای قلبی و عروقی درکشور بوده که 40٪ مرگ و میرها را سالیانه به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: در حقیقت باید گفت که سالانه 100 هزار موردمرگ در کشور به دلیل فشارخون بالا اتفاق می افتد. متاسفانه 40٪ جمعیت کشور که فشارخون بالا دارند از بیماری خود مطلع نیستند. مهمترین علت ابتلاء به فشارخون در افراد مصرف نمک زیاد است که متأسفانه میزان مصرف نمک در کشور بسیار بیشتر از  میزان مطلوب و میانگین جهانی است.

دکتر مستوفی خاطرنشان ساخت: مصرف روزنه 2300 میلی گرمی معادل (3/2 گرم) بیشترین میزان قابل قبول برای کنترل فشارخون بالاست. هر چند امروزه از سوی بسیاری از سازمانهای سلامت مصرف روزانه 1500 میلی گرمی را بسیار مؤثرتر در کنترل فشارخون می دانند.

 مدیر نظارت برمواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی از مهمترین برنامه های سازمان غذا و دارو کاهش 10٪ نمک در فرمولاسیون مواد غذایی و آشامیدنی با اولویت فرآورده های پرمصرف و پرخطر درراستای کاهش بیماریهای قلبی و عروقی وفشارخون است. 

وی خاطرنشان ساخت: حذف نمکدان در سفره خانوار می تواند در کاهش میزان مصرف نمک و متعاقب آن  کاهش بیماریهای قلبی و عروق و فشارخون بسیار مؤثر واقع شود.

دکتر مستوفی افزود: به مردم عزیز توصیه می شود درهنگام خرید مواد غذایی به چراغ راهنمای تغذیه ای درج شده بر محصولات توجه کنند. به بیمارانی که مبتلا به فشارخون بالا هستند اکیداً توصیه می شود حتماً در انتخاب خود ,فرآورده هایی را انتخاب نمایند که در چراغ راهنمای تغذیه ایی درج شده بر آنها میزان نمک آن سبز رنگ می باشد.

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید