اخبار

آیا عوامل خطر بیماریهای قلبی خود را می شناسید؟

آیا عوامل خطر بیماریهای قلبی خود را می شناسید؟
بیماری‌های دیابت و فشار خون و عوامل دیگری همچون عدم تحرک کافی و پشت میز نشینی‌های طولانی، رژیم‌های غذایی حاوی مواد چرب و نمک زیاد، سیگار کشیدن و همچنین استرس و اضطراب می‌توانند از عوامل عمده در ابتلا به بیماری‌های قلبی و یا زمینه‌ساز این بیماری باشند
آیا عوامل خطر بیماریهای قلبی خود را می شناسید؟
   بـر طـبـق آمـار وزارت بـهــداشت و درمان آمریکا بیماریهای قلبی بالاترین آمار مرگ و میر را در سطح جهان به خود اختصاص می دهند به علت اهمیت موضوع و ضرورت جلب توجه مسؤولان در برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز این بیماریها، اطلاع رسانی مناسب به افراد جامعه و مبارزه هـمـه جانبـه بـا عوامـل خطرسـاز ایـن بیمـاری، ماننـد مصـرف سیگـار، فشار خون و چربی خون بالا و عدم تحرک وعدم فعالیت بدنی مناسب، روز 26سپتامبر از سوی سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی قلب به عنوان "روز جهانی قلب" اعلام شده است. بیماری‌های دیابت و فشار خون و عوامل دیگری همچون عدم تحرک کافی و پشت میز نشینی‌های طولانی، رژیم‌های غذایی حاوی مواد چرب و نمک زیاد، سیگار کشیدن و همچنین استرس و اضطراب می‌توانند از عوامل عمده در ابتلا به بیماری‌های قلبی و یا زمینه‌ساز این بیماری باشند.
   سیگار کشیدن: ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی در افراد سیگاری دو برابر افراد غیر سیگاری است. همچنین افرادی که در گذشته سیگار مصرف می کرده و در حال حاضر از کشیدن آن دست کشیده اند خطر حملات قلبی را در خود به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده اند.
   چربی و کلسترول بالا: امروزه فرآورده های غذایی بی شماری عاری از هرگونه کلسترول و چربی های اشباع شده تولید میشوند مانند محصولاتی که از گیاهان بدست می آیند: نوشیدنی های حاوی پروتئین سویا، سوپ سبزیجات، آبگوشت های طبیعی و دسرهای مختلفی که از سویا و برنج تهیه می شوند. کلیه این غذاها فاقد کلسترول و چربی هستند.
   فشار خون بالا: برای نگه داشتن فشار خون در یک سطح نرمال باید به موارد زیر عمل کنید: مصرف غذاهایی که دارای کلسترول و چربی کمی باشند مانند حبوبات، میوه ها و سبزی های تازه (یک رژیم غذایی بر مبنای استفاده از گیاهان)، کم کردن وزن بدن، ورزش و نرمش روزانه و همچنین کم کردن مصرف سدیم در رژیم غذایی روزانه. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.
   دیابت:هم اکنـون شیـوع بیمـاری نـوع 2 دیابـت در حـال نزدیـک شـدن بـه رشـد همـه گیـر می باشد. و بیشتر افرادی به این بیماری مبتلا می شوند که دارای اضافه وزن بوده و یا خیلی چاق هستند.
   انجام تمرینات ورزشی: لازم است حداقل هفته 3 بار و هر بار به مدت  30 تا 45 دقیقه به آرامی نرمش کنید.
   اضافه وزن: افزایش وزن را می توان با تغییر رژیم غذایی و استفاده از غذاهای سالم از جمله مواد کم چرب و فاقد کلسترول کنترل کرد. به جای لذت بردن از غذاهای پر چرب و خامه ای و کرم ها شیوه غذا خوردن خود را به سمت مصرف آبگوشت ها و سوپ های رقیق و سبزیجات تغییر دهید.
   استرس: ورزش و نرمش روزانه می تواند به طور شگفت انگیزی شما را از هرگونه فشار و تنشی به دور نگاه  دارد. اما راه های بسیاری برای متوقف کردن فشارهای روزمره زندگی وجود دارد، برای مثال می توانید گزارش کارهای روزانه خود را بنویسید، حرکات مدی تیشن انجام دهید، زیاد مطالعه کنید، زمانی را در کنار خانواده و دوستان بگذرانید.
۴ مهر ۱۳۸۹ ۰۹:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید