اخبار

هفته ملی جمعیت (30 اردیبهشت تا 5 خرداد)

هفته ملی جمعیت (30 اردیبهشت تا 5 خرداد)

هفته ملی جمعیت (30 اردیبهشت تا 5 خرداد)

براساس مطالعات جمعیت شناسی و دیدگاه های جمعیت شناسان، در صورت تداوم روند فعلی باروری، رشد جمعیت کشور در حدود سال 20-1415 صفر خواهد شد و در صورت ادامه روند، رشد جمعیت به سوی منفی شدن ادامه خواهد یافت.

برنامه های باروری سالم در توازن جمعیت وتدوین سیاستهای جمعیتی نقش مهمی به عهده دارد این برنامه به افراد کمک می کند تا از بارداری غیرارادی جلوگیری کنند، زمان تولد فرزندان خود را با شرایط سلامتی و سن خود تطبیق دهند و آگاهانه درباره تعداد فرزندان خود تصمیم بگیرند. برنامه های سلامت باروری علاوه بر جنبه های بهداشتی تاثیر مهمی در سایر ابعاد اجتماعی، حقوقی، اقتصادی، روانی و فرهنگی نیز دارد.
نتایج باروری سالم منجر به کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان، جلوگیری از سوء تغذیه در مادر و کودک، جلوگیری از زایمان در سنین پایین و سن بالا، کاهش بیماری های ژنتیکی، جلوگیری از حاملگی های غیرارادی و سقط های عمدی و عواقب حاصله از آن نظیر وقوع بیماری، معلولیت و مرگ و هم چنین عاملی برای فراهم کردن زمینه مناسب ارتقاء سلامت خانواده می شود که از اهداف اساسی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی می باشد.
در دو دهه گذشته آهنگ با روری کلی یعنی تعداد فرزندان جایگزین والدین در کشور از 08/6 فرزند در سال 55 به حدود 8/1 در سال 1395 رسیده است. از طرفی روند موجود نشان می دهد که جمعیت جوان کشور در حال کاهش و سالمندان در حال افزایش می باشند که در واقع جمعیت مولد کاهش و جمعیت هزینه بر افزایش مییابد.

اگر این شاخص در حد 1/2 بچه یا کمتر باشد به معنی کاهش تدریجی جمعیت و نهایتاً انقراض نسلی است، با مراجعه به ارقام مرکز آمار ایران و سازمان ملل در سال 1395 این رقم برای کل کشور 8/1 فرزند است. یعنی 18 فرزند با 20 نفر جایگزین والدین می‌شود که 2 نفر کمتر از حد جانشینی است. در صورت اثبات صحت رقم یاد شده علیرغم نظر منتقدان، موضوع انقراض تدریجی نسل مطرح و باملحوظ داشتن عامل مهاجرت تقویت می‌شود. تردیدی نیست که باید برای اصلاح آن به روش مقتضی اقدام شود.

تهیه و تنظیه : واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت روانسر 

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید