اخبار

امگا-3 در بهبود علائم التهاب مخاط بینی تأثیر دارد

امگا-3 در بهبود علائم التهاب مخاط بینی تأثیر دارد

 

یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد مشتقات اسیدهای چرب امگا-3 در بهبود علائم بیماری رینیت آلرژیک  (التهاب مخاط بینی) مؤثر است.

 بیماری رینیت آلرژیک یک بیماری التهابی مزمن مخاط بینی است و التهاب یک پاسخ دفاعی میزبان برای حذف عوامل آسیب­ رسان است ، اگرچه التهاب حاد برای سلامتی و بقای میزبان ضروری است، اما التهاب بهبود نیافته ممکن است منجر به التهاب مزمن و آسیب بافتی مابعد شود.

این مطالعه نشان داد التهاب عمدتاً به­ وسیله­ ی مدیاتورهای لیپیدی پیش بهبودی اختصاصی که از اسیدهای چرب ضروری از جمله اسیدهای چرب امگا-6 و امگا-3 مشتق می­شوند، تنظیم می­شود.

 بر پایه نتایج  این طرح تحقیقاتی "مقایسه‌ی سطح سرمی resolvin E1 & D1 و میزان بیان ژن رسپتور omega-3 (GPR120) و فاکتور رونویسی PPAR- در سلول‌های خون محیطیِ بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک با افراد سالم" که توسط دکتر فرهاد سالاری در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد مشخص گردید مشتقات اسیدهای چرب امگا-3 ( یکی از اسیدهای چرب ضروری برای بدن) در بهبود علائم بیماری رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی) تأثیر دارند.

 نتایج علمی این تحقیق  نشان داد که میانگین سطوح سرمی RvE1 در بیماران رینیت آلرژیک در مقایسه با افراد سالم به ­طور معنی­ داری بالاتر بود (P<0.01)، تفاوت معنی­ داری در سطوح سرمی RvD1 بین دو گروه وجود نداشت و علاوه بر این تفاوت معنی­ داری در بیان mRNAی GPR120 بین دو گروه وجود نداشت و بیان mRNAی PPAR-g نیز به­ طور معنی­ داری در بیماران AR نسبت به افراد سالم کاهش یافت .

لازم به ذکر است پیشنهادی که برای کاربرد نتایج این تحقیق داده شد این بود که می توان از مشتقات اسیدهای چرب امگا-3 جهت برطرف شدن علائم بیماری رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی) استفاده کرد.







 
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید