اخبار

122 پیوند مغز استخوان در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه انجام شد

122 پیوند مغز استخوان در مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) کرمانشاه انجام شد

 رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه با بیان اینکه بخش پیوند مغز استخوان این بیمارستان از سال ۱۳۹۳ کار خود را با ۲ پیوند موفق آغاز کرد، گفت: تاکنون ۱۲۲ پیوند مغز استخوان موفق در این بخش انجام شده که ۸۴ مورد اتولوگ و ۳۸ مورد پیوند الوژنیک بوده است.

دکتر مهرداد پاینده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شایعترین نوع پیوند مغز استخوان شامل پیوند «اتولوگ» autologous، پیوند «سینژنئیک» Syngeneic و پیوند «آلوژنئیک» allogeneic است، توضیح داد که در پیوند «اتولوگ» autologous، بیمار مغز استخوان خود را دریافت می‌کند. در این روش مغز استخوان بیمار را خارج و آن را در معرض داروهای ضد سرطان قرار می‌دهند تا یاخته‌های بدخیم کشته شوند. سپس محصول به دست آمده را منجمد و نگهداری می‌کنند.

به گفته او، در پیوند «سینژنئیک» Syngeneic، بیمار مغز استخوان را از عضو دیگر ۲ قلوی مشابه خود دریافت می‌کند. در این روش ابتدا به‌وسیله مقادیر زیادی از داروهای ضد سرطان همراه یا بدون پرتو درمانی، تمام مغز استخوان موجود در بدن بیمار را از بین می‌برند. سپس از عضو دیگر دو قلوی مشابه که شباهت بافتی زیادی با بدن بیمار دارد، مغز استخوان سالمی را تهیه می‌کنند.

وی همچنین در توضیح پیوند «آلوژنئیک» allogeneic نیز گفت: بیمار مغز استخوان را از فردی غیر از خود یا دو قلوی مشابه خود (مثل برادر، خواهر، و یا هر یک از والدین و یا فردی که هیچگونه نسبتی با بیمار ندارد) دریافت می‌کند. فرد اهداکننده مغز استخوان، باید سازگاری بافتی نزدیک با بدن بیمار داشته باشد.

رئیس بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه پروسه درمانی پیوند مغز استخوان برای هر بیمار یک سال به طول می انجامد، گفت: پروسه درمانی از ۶ ماه قبل از بستری، برای آمادگی های لازم آغاز می شود، سپس یک ماه در بخش بستری می شوند و بعد از ترخیص حدود پنج ماه در منزل مراقبت ویژه دریافت می کنند و در این خصوص آموزش های لازم به بیمار و خانواده بیمار داده می شود.

پاینده اظهار داشت: در این پروسه، تیم های مختلفی علاوه بر خود بخش پیوند مغز استخوان از جمله تیم آزمایشگاه، رادیولوژی، گروه جراحی (جهت کاتترگذاری) آی سی یو، اورژانس و مدیریت پرستاری بیمارستان نیز درگیر هستند.

این فوق تخصص خون وآنکولوژی افزود: یکی از مراحل پیچیده درمان سلولگیری است، که پروسه پیچیده ای است و از زمانی که سلول پیوند وارد بدن گیرنده (بیمار) می شود ٩ تا١٠ روز طول می کشد که این سلول ها در مغز استخوان شروع به فعالیت کنند.

دکتر پاینده با بیان اینکه خوشبختانه به هیچ شهر یا استانی از نظر انسانی و تجهیزاتی وابستگی نداریم اضافه کرد: با وجود اینکه این بخش ۶ تخت ایزوله و یک اتاق سلول گیری دارد اماتوانسته ایم در شرایط بحرانی هشت مریض بستری داشته باشیم و بیمار هیچوقت رها نشده است.

وی اظهار داشت: تاکنون بیماران استان های کردستان، لرستان، ایلام، همدان، شهرکرد و حتی یک مورد بوشهر به این مرکز مراجعه نموده اند که نشانه اعتماد استان های دیگر به این مرکز است.
وی گفت: از مسئولان هم انتظار داریم نسبت به بهبود فضای فیزیکی و حمایت مالی از بیماران مساعدت های لازم را بعمل آورند و ما هم انشاءالله در تلاش هستیم بانک بند ناف را نیز در استان راه اندازی نماییم.

وی توضیح داد: بانک بند ناف محلی جهت ذخیره خون بندناف نوزاد است که می تواند در آینده در درمان بیماری هایی که منشاء خونی دارند از قبیل لوسمی های اطفال و نارسایی های خونی موثر باشد.

مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) بزرگترین، مجهزترین و مدرنترین مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی منطقه غرب و شمال غرب کشور است که در ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ به طور رسمی به بهره برداری رسید.

۳۰ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید