اخبار

امسال نظام الکترونیک بیمه سلامت در سراسر استان اجرا می شود/حذف بیش از یک میلیون دفترچه

امسال نظام الکترونیک بیمه سلامت در سراسر استان اجرا می شود/حذف بیش از یک میلیون دفترچه

با اجرای طرح نظام نسخه‌‌نویسی الکترونیک در شهرستان هرسین به صورت آزمایشی، امسال نظام الکترونیک بیمه سلامت در سراسر استان کرمانشاه اجرایی و تا پایان سال همه خدمات سرپایی و بستری الکترونیکی شده و بیش از یک میلیون دفترچه حذف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، گاهی نسخه نویسی کاغذی به دلیل دست خط پزشکان، موجب به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش احتمال وقوع خطاهای پزشکی می‌شود و در این راستا پیاده سازی نسخه نویسی الکترونیک مشکلات متعدد کاغذی را بهبود می‌دهد و علاوه بر آن، موجب صرفه‌جویی و کاهش هزینه‎های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، بهبود دارو درمانی و ایمنی بیمار می‌شود.

بر این اساس نسخه نویسی الکترونیک یکی از راه‌حل‌هایی است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه پنجم و ششم توسعه اجرای آن را توصیه کرده و در این میان در هر جای جهان که بحث بیمه ملی مطرح شود، بر نظم و انضباط در هزینه‌ها نیز تاکید می‌کنند و این موضوع نیز راهی جز الکترونیکی شدن برخی خدمات ندارد.

اهمیت این موضوع موجب شده تا دست اندرکاران حوزه سلامت از سال گذشته برای اجرای این طرح گام‌هایی بردارند و نسخه نویسی الکترونیکی در استان کرمانشاه نیز مورد توجه قرار بگیرد و تمامی دست اندرکاران امر تلاش می‌کنند این کار به نحو خوبی مدیریت شده و در نهایت نتیجه خوبی در راستای خدمات‌رسانی مطلوب رقم زده شود.

راه‎اندازی نسخه‎نویسی الکترونیکی در 5 شهرستان استان کرمانشاه

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم سازمان تامین اجتماعی، ایجاد نسخه الکترونیک و حذف دفترچه بیمه است، عنوان کرد: صدور نسخه الکترونیک زیرساخت مهمی برای تحول در نظام سلامت استان کرمانشاه به شمار می‌رود.

کیومرث مظفری افزود: در شیوه نسخه نویسی الکترونیک پزشک اطلاعات بیمار را از طریق پرونده الکترونیک سلامت دریافت کرده و پس از انجام معاینات تمامی اقدامات درمانی و داروهای تجویز شده را در پرونده الکترونیک بیمار ثبت می‌کند که بیمار نیز پس از مراجعه به داروخانه، داروهای ثبت شده در پرونده را دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه نسخه‎نویسی الکترونیکی در پنج شهرستان استان کرمانشاه راه اندازی شده است عنوان کرد: پروژه نسخه نویسی الکترونیک در شهرستان‌های هرسین، صحنه، کنگاور، جوانرود و پاوه راه‌اندازی شد و تلاش می‎شود تا پایان امسال در تمام شهرستان‌ها نیز این سیستم راه‌اندازی شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سالانه 675 هزار جلد دفترچه درمانی بیمه سلامت در استان کرمانشاه صادر و به بیمه‌شدگان تحویل داده می‌شود خاطرنشان کرد: سالانه بابت هزینه چاپ و صدور دفترچه درمانی بیمه سلامت 20 میلیارد ریال به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

مظفری با بیان اینکه 62 درصد از مردم استان کرمانشاه زیرپوشش بیمه سلامت هستند عنوان کرد: یک میلیون و 250 هزار نفر از جمعیت استان در قالب پنج صندوق بیمه‌ای شامل کارکنان دولت، روستاییان و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر، سایر اقشار، بیمه سلامت همگانی و ایرانیان را زیرپوشش دارد.

وی با اشاره به اینکه هزینه چاپ و صدور هر جلد دفترچه در سال گذشته سه هزار تومان بوده که این رقم امسال افزایش پیدا کرده است بیان کرد: با ثبت اطلاعات بیمار در سامانه و تنها با شماره ملی فرد و پس از استعلام و احراز هویت بیمه‌ای دسترسی میسر می‌شود.

حذف نسخه‌نویس سنتی کمک اقتصادی به سازمان‌های بیمه‌گر

رئیس اداره تحقیقٰ توسعه و آموزش‌های مردمی – معاونت غذا و دارو کرمانشاه نسخه‌نویس الکترونیکی را بستر استفاده از فناوری اطلاعات دانست و اظهار داشت: نسخه‌نویسی الکترونیکی برای تسهیل و استفاده بهینه در زمینه دارو به بیمار است که با اجرایی نمودن نسخه‌نویسی الکترونیکی معایب موجود در روش‌های نسخه‌نویسی سنتی برطرف می‌شود.

وریا رحیمی یکی از معایب نسخه‌نویس سنتی را بدخط‌ بودن نسخه‌ها دانست و گفت: بدخط بودن می‌تواند منجربه تحویل اشتباه دارو توسط داروخانه به بیمار شود که این مشکل در سطح دنیا مطرح است و مختص به کشور ایران نیست.

وی با بیان اینکه در نسخه‌نویس سنتی به دلیل آنکه پزشک اطلاعی از داروهای مصرفی قبلی بیمار و داروهایی که توسط پزشکان دیگر برای بیمار تجویز شده ندارد امکان تداخل دارو به وجود می‌آید عنوان کرد: در بستر الکترونیکی با اتصال سامانه تجویز الکترونیک به پرونده سلامت الکترونیک به دلیل آنکه اطلاعات بیمار در پرونده وجود دارد با تجویز دارو توسط پزشک در صورت مغایرت داروهای بیمار، سامانه این هشدار را به پزشک می‌دهد.

رئیس اداره تحقیق توسعه و آموزشهای مردمی – معاونت غذا و دارو کرمانشاه با بیان اینکه در پرونده سلامت الکترونیکی مشکلات و مسائل مربوط به بیمار ثبت می‌شود خاطرنشان کرد: در صورت ثبت مشکلات بیمار از جمله بیماری‌های مزمن، متابولیکی، حساسیت و یا نقص ژنتیک در سامانه این اطلاعات در حین تجویز به کمک پزشک آمده و در بحث تجویز دارو این موارد مدنظر قرار می‌‌گیرد.

رحیمی حذف چاپ کاغذی را از فواید نسخه‌نویسی الکترونیکی دانست و گفت: با نسخه‌نویسی الکترونیکی صرفه‌جویی در کاهش هزینه‌ها و به ویِژه در چاپ دفترچه‌های کاغذی به وجود می‌آید در چنین شرایطی نیاز نیست که بیمار برای تهیه دارو به داروخانه خاصی مراجعه کند.

وی خاطرنشان کرد: بارها مشاهده شده که مسئولان داروخانه‌ها در خواندن نسخه‌های پزشکان دچار اشکال شده و داروی اشتباه به بیمار تحویل داده می‌شود یا اینکه نسخه مجدد به پزشک ارجاع داده می‌شود که با نسخه‌نویسی الکترونیکی این مشکلات برطرف می‌شود.

رئیس اداره تحقیقٰ توسعه و آموزشهای مردمی – معاونت غذا و دارو کرمانشاه حذف نسخه‌نویس سنتی را کمک اقتصادی به سازمان‌های بیمه‌گر دانست و گفت: نسخه‌نویسی الکترونیکی در اکثر نقاط دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته هنوز به صورت جامع و کامل اجرایی نشده است اما از بستر الکترونیکی می‌توان به ایده‌آل‌ها نزدیک شد.

رحیمی با اشاره به اینکه در نسخه‌نویسی الکترونیکی نباید اخلالی در روند دارو و ارائه خدمت به بیمار صورت گیرد خاطرنشان کرد: با توجه به‌آنکه نسخه‌نویس الکترونیکی در بستر اینترنت انجام می‌شود امکان قطع اینترنت در مراجعات بیمار وجود دارد که این مشکلات نباید از روند خدمات‌دهی به بیمار بکاهد.

وی با تأکید بر اینکه با بستر نسخه‌نویسی الکترونیکی جلوی خیلی از تداخلات گرفته می‌شود عنوان کرد: آمار و داده‌هایی از نوع بیماری و مصرف داروها از سامانه الکترونیکی استخراج می‌شود که برآورد دقیق‌تری از نیازهای دارویی بیمار به ما داده می‌شود و با این آمار می‌توان کمبود و نبودهای دارو را به حداقل رساند.

رئیس اداره تحقیقٰ توسعه و آموزش‌های مردمی – معاونت غذا و دارو کرمانشاه با بیان اینکه در بستر الکترونیکی نیازهای آموزشی و درمانی نیازسنجی می‌شود تصریح کرد: با تشخیص نوع داروهای مصرفی بیمار و نوع بیماری‌های آنها، آموزش‌ها بر روی بیشترین نیازها متمرکز می‌شود و لازمه این کار حضور تیم جامع و فنی در نسخه‌نویسی الکترونیکی است.
۶ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید