اخبار

" توانمندسازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر؛ حال و آینده!"

" توانمندسازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر؛ حال و آینده!"

 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی 

 بهناز کاملی رییس گروه  سلامت کودکان و نوزادان حوزه معاونت بهداشتی استان در خصوص شعار هفته جهانی شیر مادر ( 16-10 مرداد ماه ) عنوان کرد: 

((تغذیه با شیرمادر یک رفتار اجتماعی است و نه فقط یک اقدام پزشکی))

شناخت روز افزون مزایای بیشمار تغذیه با شیر مادر و تاثیر شگرف آن بر سلامت مادر و نوزاد و حتی اقتصاد و محیط زیست ، موجب گردیده که برنامه حمایت از تغذیه با شیر مادر امروزه به عنوان راهبردی برای توسعه پایدار کشورهای جهان مطرح شود .

کاملی اضافه کرد: این راهبرد در بعد سلامت ، پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیر واگیر نظیر :سوء تغذیه ، چاقی ، دیابت ،مشکلات روان و ارتقای سلامت کودکان و زنان و در بعد اقتصادی- اجتماعی نیز تامین امنیت غذایی ، شکستن چرخه فقر و ارتقای نیروی کار را شامل میشود .

 وی افزود: شیر مادر بهترین و کاملترین غذای  شیرخوار بخصوص برای 6 ماه اول عمر  به صورت انحصاری و سپس ادامه آن همراه با غذای کمکی (غذای خانواده ) تا 2 سال ویا بیشترمیباشد.

کاملی عنوان کرد: در سال پیش رو همگی باید در مسیری گام برداریم تا محیطی امن و حمایتی ایجاد کنیم که  در این محیط  با توانمندسازی پدران و سایر اعضای خانواده،  تغذیه با شیر مادر را تقویت کنیم. در این خصوص حمایت اعضای خانواده با ارائه کمک های عملی شایان توجه میباشد .

کاملی افزود :در این زمینه میتوان به راهکارهای ذیل جهت توانمند سازی  والدین اشاره کرد:

1. کسب اطلاعات دقیق  در مورد وضعیت بهینه تغذیه با شیر مادر در طول دوران بارداری ازمراقبین سلامت (در حوزه بهداشت )، ماماها ، پزشکان یا مشاور تغذیه با شیر مادر

2. ملحق شدن والدین به یک گروه پشتیبانی جهت دریافت پاسخ به سوالات در مواجهه با مشکلات احتمالی پیش رو

3. همفکری والدین در مورد راه های تدبیر و مدیریت مرخصی زایمان یا فرزندپروری و تدابیر کاری جهت اجرای تغذیه با شیر مادر برای 6 ماه اول تولد

4.  استفاده از مرخصی زایمان یا فرزندپروری جهت تثبیت تغذیه با شیر مادر و برنامه ریزی برای بازگشت به کار

5. تعامل با همکاران و اتحادیه های کار جهت حمایت از حق زایمان، فرزندپروری و تغذیه با شیر مادر در محل کار

بهناز کاملی در پایان مباحث خود افزود که شعارهفته جهانی شیر مادر در سال  2019-  1398" توانمندسازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر؛ حال و آینده!"


۱۲ اَمرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید