اخبار

کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی ، محبت و تفاهم بزرگ شود

کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی ، محبت و تفاهم بزرگ شود
کاهش نسبت مرگ ومیر کودکان ، از تعهدات مهم کشورها است

 

 
 
     « کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی ، محبت و تفاهم بزرگ شود ».
 
یکی از نعمت های بسیار ارزشمند پروردگار ، برخورداری از سلامت جسم و جان است و بهره مندی از این نعمت بی مانند در گرو رعایت موازین بهداشتی در طول زندگی میباشد . با توجه به اینکه جامعه فردارا کودکان امروز خواهند ساخت و توسعه جامعه آینده در سایه تأمین سلامت کودکان تحقق خواهد یافت لذا ضرورت مراقبتهای بهداشتی و کنترل مرگ و میر ، ناتوانی و سوء تغذیه کودکان از اولویت های مهم هر جامعه ای میباشد و برای کودک که مرکز ثقل امیدها و آرزو های آدمی است ، مراقبتها و توجهات خاص چه در دوران جنینی و چه بعد از تولد ضرورت دارد .
آیا میدانید :
مرگ ‌و‌میر کودکان یک شاخص بهداشتی و مرتبط با توسعه اقتصادی و اجتماعی است ، از تقسیم تعداد مرگ  افراد کمتر از پنج سال یک جامعه در طول یک سال به تعداد تولدهای زنده آن جامعه در همان سال به دست می‌آید و حاصل آن در ۱۰۰۰ ضرب می‌شود. این شاخص نشان می‌دهد که از هر هزار کودک زنده به دنیا آمده چند نفر پیش از رسیدن به پنج سالگی می‌میرند. علت انتخاب این شاخص به عنوان نمایه توسعه، تاثیر عوامل مختلف اجتماعی و اقتصادی در کاهش یا افزایش آن است.
در قرون وسطی میزان مرگ و میر شیرخوارن حدود 200 مرگ در هر هزار تولد زنده و مرگ کودکان زیر پنج سال حدود 300 در هزار تولد زنده بوده است اما اکنون کاهش مرگ و میر در خیلی از کشورهای عقب افتاده نیز در حال شکل گرفتن می باشد .
هم اکنون نیز ، سالانه در دنیا میلیونها کودک زیر 5 سال در اثرحادثه و بیماری جان خود را از دستمی دهند و بیش از 70 درصد این مرگ ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد.
در گذشته کم‌آبی ناشی از اسهال مهمترین عامل مرگ کودکان زیر یکسال بود، اما با آگاه ‌سازی مادران سراسر دنیا در مورد رساندن نوشیدنی‌ها، نمک و قند (به ویژه محلول ORS) به کودکان مبتلا به اسهال، مرگ و میر ناشی از کم‌آبی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی به بعد سینه‌پهلو مهمترین قاتل کودکان زیر یکسال بوده‌است.
به دنبال اجرای برنامه های بهداشتی مثل کنترل بیماریهای اسهالی ، درمان فوری عفونت های تنفسی تحتانی ، واکسیناسیون ، تأمین آب آشامیدنی سالم و ترویج تغذیه با شیر مادر در طی دو دهه اخیر در کشور ، شاهد کاهش قابل ملاحظه مرگ کودکان دردنیابوده ایم.
کاهش نسبت مرگ ومیر کودکان ، از تعهدات مهم کشورها است و به همین منظور براساس اهداف توسعه هزاره (Millennium Development Goals) که در سال 2000 میلادی مورد تعهد کشورهای جهان قرار گرفت، نسبت مرگ و میر کودکان در این کشورها تا سال 2015 میلادی، باید 75 درصد نسبت به سال 1990 کاهش یابد و هدف چهارم توسعه هزاره که صندوق کودکان سازمان ملل متحد - یونیسف - اجرای آن را به کشورهای جهان توصیه کرد ، بر کاهش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال تا سال ۲۰۱۵میلادی تاکید دارد. به گونه‌ای که آمار مرگ و میر کودکان زیر پنج سال جهان در سال ۲۰۱۵میلادی به پنج میلیون نفر کاهش یابد
در کشور ما این شاخص از 44 مرگ در هزار تولد زنده ، در سال 70 به 22  مرگ به ازای هر هزار تولد زنده در سال 1387رسیده است و در استان کرمانشاه میزان مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 52.4 در هزار ، در سال 1369 به 23.4 در هزار در سال 1387 رسیده است.
کنترل مرگ و میرمرهون ابعاد عظیم پیشرفت پزشکی می باشد که نخستین قدم در بیشتر قسمتهای دنیابرداشته شده و به طور سریع در ابعاد وسیع زیستی حتی در مورد آنهائیکه از لحاظتکنیکی در سطح پایینی زندگی می کنند ، به اجرا گذاشته شده است. در حقیقت کاهش مرگ و میر یکی از مهمترینپدیده های تاریخ بشری است .

۱۹ مهر ۱۳۸۹ ۱۱:۱۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید