اخبار

کوهپیمایی با هدف فتح قله های مرتفع استان های خراسان جنوبی وشمالی در دستور کار قرار گرفت

کوهپیمایی با هدف فتح قله های مرتفع استان های خراسان جنوبی وشمالی در دستور کار قرار گرفت
برنامه بعدی پس از بازگشت از سفر اعلام می گردد
خواندن گزارش برنامه های صعود شده به مناطق مختلف همیشه یکی از بهترین راهکارها برای برنامه ریزی و تصمیم گیری در اجرای برنامه های خوب خواهد بود 
قله نایبند:
استان خراسان جنوبی : (سرزمین طلای سرخ) با مساحت ۱۵۰۸۰۰ کیلومتر مربع و با آب و هوای متنوع در شرق کشور واقع شده است. این استان با مرکزیت بیرجند، از شمال به خراسان رضوی و از شرق به طول ۳۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با کشور افغانستان بوده و از غرب به استان یزد، اصفهان و سمنان و از جنوب به استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان محدود میباشد. در حال حاضر این استان دارای ۱۱ شهرستان، ۲۸ شهر، ۲۵ بخش، ۶۱ دهستان و  ۳۵۵۵ آبادی می باشد. شهرستان های این استان شامل بیرجند، قاینات، طبس، فردوس، نهبندان، سرایان، سربیشه، درمیان، بشرویه، خوسف و زیرکوه می باشد.
طَبَس ( تبس ) مرکز شهرستان طبس  شهری کویری در غرب استان خراسان جنوبی ایران است. 
پناهگاه حیات وحش نایبندان : وسیعترین منطقهی حفاظت‌شده ایران است که در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی واقع شده‌است. ویژگی خاص نایبندان دورافتادگی کامل آن و محاصره شدن از هر سو با دشت کویر است. وجود دو قله مرتفع ۳۰۰۹ متری نایبندان و ۲۴۵۰ متری علی‌آباد موجب شده تا منابع آبی لازم برای رشد گیاهان و زندگی حیوانات مختلف در این منطقه فراهم شود.
نایبندان : منطقه‌ای با کمترین تعارضات انسانی و حداقل فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی است و این شرایط طبیعی نسبتاً بکری را برای جنایبندان در اقلیم گرم و خشک واقع است و بخش عمده آن از دشت تشکیل شده که در نواحی نزدیک به کوهستان حالت استپی و در نواحی دورتر از کوهستان حالت بیابانی و کویری همراه با شوره‌زارهای وسیع پیدا می‌کند. 
.برای صعود این قله کوهنوردان می‌باید مجوز صعود را از طریق هیئت کوهنوردی طبس دریافت کرده، پس از هماهنگی‌های لازم وارد منطقه شوند.محل آغاز کوهپیمایی ۴ کیلومتر بعد از محیط‌بانی از انتهای جاده‌ای شروع می‌شود که فنس‌های فلزی و دیوار ساختمان و استخری که متعلق به سازمان محیط‌زیست است و در آن نقطه علامت مشخصی برای کوهنوردان است. (ارتفاع ۱۷۰۰ مترکوهستان نایبند به مانند بیشتر کوهستان‌های کویری ایران دارای بستری سنگی و ریزشی است و به دلیل اختلاف گرما و سرما در این منطقه و همینطور به سبب کمبود آب و قرار گرفتن این کوهستان در کنار آب و هوای کویر عظیم لوت، نایبند را می‌توان کوهستانی تماماً صخره‌ای و ریزشی قلمداد نمود.
قله جهان:
قله شاه‌جهان با ارتفاع ۳۰۸۰ متر بلندترین نقطه از رشته کوه آلاداغ بوده که در شهرستان فاروج و در استان خراسان شمالی واقع شده است. این کوه به علت وسعت زیاد در سه شهرستان خراسان شمالی گسترده شده‌است. قله شاه جهان از شمال شرق و شرق به شهرستان فاروج، از شمال و شمال غرب به شهرستان شیروان ، از جنوب و غرب به شهرستان اسفراین منتهی می گردد. اما بیشتر حوضه شاه جهان در فاروج قرار دارد. در شمال شاه جهان روستاهای بلقان، اسطخری و امیرانلوی شیروان قرار دارد. در جنوب کوه روستای جهان، نوده بام، در، اسفراین قرار دارد، در شرق روستای تبریان و مگچی فاروج قرار دارد، از غرب به النگ زار بسیار زیبا و وسیع دشت میدان جیک وصل است و در انتهای غربی میدان جیک قله کرکزای قرار دارد. مسیر صعود به قله از روستای نوده بام اسفراین شروع و با حدود ده ساعت پیاده‌روی به پایان خواهد رسید.
علت نام گذاری شاه جهان به این نام وجود قبر زنی سرداره بنام شاه جهان است که حدود ۳۰۰ سال قبل حاکم یا کدخدای منطقه بوده و در این قله دفن گردیده است.

 

با سلام

با احترام ، در راستای ثبت نام داوطلبان کوهنوردی ،با هدف فتح قله های مرتفع استان های خراسان جنوبی وشمالی به استحضار می رساند زمان حرکت بلافاصله پس از اقامه نمازظهر روز یکشنبه تاریخ 1398/06/17 با توکل به خدا ازساختمان شماره یک ستاد دانشگاه به سمت شهرستان طبس حرکت می کنیم و در تاریکی حوالی اذان صبح روز سه شنبه به سمت قله نای بند کوهپیمایی را شروع می کنیم پس از به اهتزاز درآوردن بیرق مزین به نام مبارک امام حسین(ع) بر بام استان خراسان جنوبی به سمت خودرو محل قرار برمی گردیم و به سمت سبزوار ادامه مسیر می دهیم . . .

وسایل مورد نیاز:

کارت شناسایی-کارت بیمه ورزشی- پوتین کوهنوردی همراه با جوراب ضخیم ،کوله پشتی با روکش ،دستکش نخی سفیدرنگ ،کلاه ،عینک ، بادگیر ،لباس گرم، یک جفت عصا ، کوله پشتی آماده صعودکه محتوی آن شامل وعده های خوراکی به میزان ده ساعت کوه پیمایی همراه سه لیتر نوشیدنی، چراغ پیشانی و باطری اضافه ،چادرو کیسه خواب ، زیرانداز، دمپایی، تلفن همراه ،پاور بانک - ساک جلو دستی مجهزبه یک وعده شام یکشنبه شب همراه با نان ،لیوان،قاشق،چاقو باشد،همراه داشتن طناب انفرادی دور از انتظار نمی باشد.

توجه:توصیه اینکه بدلیل نبود آب در منطقه علی آباد (حوالی قله نای بند) هر نفر ظرف چهار لیتری محتوی آب برای مصارف بهداشت شخصی داشته باشند.

1

2

5

 

2-آقای قربانعلی  صیدی راننده مینی بوس 

3

 نمای ماهواره ای ازمسیر پیمایش  قله ی نای بند

4

 نمای ماهواره ای ازمسیر پیمایش  قله یشاه جهان

 

بدیهی است گزار ش سفر و صعود  درهفته ی پایانی شهریور سال جاری ثبت می گردد .     والسلام

 

 گزارش برنامه:

با احترام پیرو هماهنگی های صورت گرفته داوطلبین برنامه به اسامی آقایان سیامک  پًردلی، نادر منتظریانی، خلیل عسکری ، مجید  لرستانی ، علیرضا  حیدری ،سیاوش  دوست مرادی ،محمدرضا کاکایی و حسین پردلی بعدازظهرروز یکشنبه تاریخ 1398/06/17 بوسیله مینی بوس دانشگاه به به رانندگی آقایان خلیل منصوری و قربانعلی  صیدی با توکل به خدای منان از ساختمان دانشگاه به سمت دامغان ،طبس و در نهایت نای بند حرکت نمودند لازم به یادآوری است گروه کوهنوردی دانشگاه در دل کویر با نشتی رادیاتور مینی بوس مواجه شدند که به همت رانندگان موقتاً ترمیم گردید و تحت کنترل قرار گرفت.

- پیرو مکاتبات صورت گرفته ، آقای ابراهیمی سرپرست کوهنوردی طبس به شماره 09132533972  به منظور صدور مجوزجهت هماهنگی با محیط بانی آن منطقه  حفاظت شده ، آقای احسان  حسن خانی شماره تماس 09157926626 از روستای نای بند بعنوان راهنما به گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی معرفی نمودکه منجربه شروع کوهنوردی در تاریکی شب عاشورای حسینی زیر نور ستاره ها از کوه های متوالی ریزشی فاقد مسیر پایکوب به سمت قله نای بندگردید صعود این کوه با صعود دیگر کوههای مرتفع استان ها ازاین جهت تفاوت دارد که یک کوهنورد باید این مسیر را با علم به اینکه راه پایکوب ،مال رو نداشته و اینکه فاقد چشمه آب بوده ، سنگ لاخی  وریزشی با شیب های تند و عبور از دامنه و یال های متوالی می باشد خود را  برای صعود این چنین کوهی آماده نمایدبه همین منظور توصیه می گرددداشتن راهنمایی مجرب و محلی برای صعودی مطمئن به این قله کاملا ضروری می باشد .

زمان کوهپیمایی گروه کوهنوردی دانشگاه به قله 3009 متری نای بند حدود نه ساعت بطول انجامید و نماز ظهر در مسجد نای بند اقامه گردید و نهار در حسینه جنب مسجد یاد شده مهمان عزاداران امام حسین (ع) بودند .

به پشتیبانی معاونت محترم توسعه و مدیریت منابع  و مدیریت محترم پشتیبانی و امور رفاهی و دیگرمسئولین محترم رفاهی  دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  دوشنبه شب را در هتل میزبان مشهد مقدس سپری گردید. گروه کوهنوردی دانشگاه پس از زیارت امام رضا علیه السلام دربعداز ظهر روز سه شنبه پس از اقامه نماز ظهر و صرف نهار در هتل میزبان به طرف استان خراسان شمالی حرکت نمودند غروب همان روز در مسجد روستای نوده مسقر شدند .

در روز چهارشنبه بعد از اذان صبح صعود کوهنوردان دانشگاه به کوه مفرح شاه جهان با ارتفاع 3064 متر ی آغاز گردید.لازم به توضیح است که اکثر بافت کوه شاه جهان با تپه های غیر سنگی متوالی مجهز به پایکوب با شیب مناسب وسه چشمه دائمی در آن منطقه آماده خدمت به کوهنوردان مشتاق می باشدکوهنوردان دانشگاه  پس از فتح قله شاه جهان  وعده ناهار ، بعد از اذان ظهر در اقامتگاه آقای آقای مسلم رستمی (مسئول محترم مرکزمخابرات ،عضوشورای اسلامی روستای نوده بام که میزبان کوهنوردان  با مکان اقامتی مناسب با شماره تماس ۰۹۱۰۵۱۲۱۴۱۶ و  ۰۹۳۹۵۱۲۱۴۱۶)صرف گردید .توضیح اینکه  هرشب اتوبوس  ازتهران به روستای بام (۵کیلومتری روستای نوده)وبالعکس سرویس دارد.

گروه کوهنوردی دانشگاه ساعت 16:00 روز پنج شنبه از روستای یاده شده به سمت کرمانشاه حرکت نمودند و برنامه را در ساعت 14:00 روز جمعه تاریخ 1398/06/22 بدون مشکلی در ساختمان شماره یک دانشگاه خاتمه یافت. 









5

6

 

.7

13
12
11
10
8

18
17
16
15
14
 
20
19 4

21

23

26
25
24
22

36
35
34
33
32
31
30
29
28
27

۱۶ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید