اخبار

با احترام برابر تقویم کوهنوردی دانشگاه برنامه خارج از استانی آبان ماه سال جاری (1398/08/16)با هدف صعود به مرتفع ترین بام استان کهگیلویه و بویراحمد (قاش مستان) می باشد .

با احترام برابر تقویم کوهنوردی دانشگاه برنامه خارج از استانی آبان ماه سال جاری (1398/08/16)با هدف صعود به مرتفع ترین بام استان  کهگیلویه و بویراحمد (قاش مستان) می باشد .
برنامه بعدی تمرین سنگ نوردی می باشد که جزییات آن از طریق ارتباط گروهی کوهنوردان دانشگاه منتشر می گردد.

6

لازم بتذکر است درصورت بروزهر گونه حادثه ای مسئولیتی متوجه مقامات محترم دانشگاه علی الخصوص سرپرست کوهنوردی دانشگاه نمی گردد. 

وسایل مورد نیاز:

کارت شناسایی-کارت بیمه ورزشی- پوتین کوهنوردی همراه با جوراب ضخیم ،کوله پشتی با روکش ،دستکش ،کلاه ،عینک ، کاپشن بادگیر ،لباس گرم، یک جفت عصا ، کوله پشتی آماده صعودکه محتوی وعده های خوراکی و نوشیدنی به میزان دوازده ساعت کوه پیمایی همراه فلاکس، چراغ پیشانی و باطری اضافه ،چادرو کیسه خواب ، زیرانداز، دمپایی، تلفن همراه ،پاور بانک - ساک جلو دستی مجهزبه وعده ناهار سه شنبه  همراه با نان ،لیوان،قاشق،چاقو باشد،همراه داشتن طناب انفرادی دور از انتظار نمی باشد.

8

گزارش برنامه

«ای یگانه هستی بخش،آن هنگام که برفرازقله  بیکران کوه می ایستیم فقط عظمت ،بزرگی ، شکوه وجلالت درذهنمان تداعی می گردد»

بر خلاف تصور رایج، کوه دنا یک قله نیست؛ بلکه رشته‌کوهی در زاگرس است که از شمال‌غربی تا جنوب‌شرقی کشیده شده است و به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه بیژن، مورگل غربی و پوتک تقسیم می‌گردد.

رشته مرکزی دنا، از گردنه بیژن به ارتفاع 3200 متر تا گردنه مورگل غربی به ارتفاع 4100 متر ادامه دارد و دارای چندین قله نامی بالای 4000 متر است، قله قاش مستان با ارتفاع 4450 متر بلندترین قله رشته‌کوه دنا و همچنین رشته‌کوه زاگرس است.

شرح گزارش :

همانطور که هماهنگ شده بود نه نفر از کوهنوردان داوطلب به اسامی آقایان سیامک  پُردلی ،نادر منتظریانی ،خلیل عسگری ،بابک بهرامیان،دکتر غلامرضا  شیبت زاده ،مجید لرستانی ، صمصام دبیری ،محمد خزاعی و محمدرضا کاکایی توانستند پس از عبور از مراحل ثبت نام در ساعت 07:00 صبح روز سه شنبه تاریخ  1398/08/14 بوسیله مینی بوس دانشگاه به رانندگی آقای خلیل منصوری از ساختمان ستاد به سمت اصفهان ،شهرستان های شهرضا ،سمیرم بروند بدنبال شب مانی کوتاهی در یکی از منازل آن شهرستان ساعت سه بامداد بطرف روستای حنا و بدنبال آن وارد جاده مارپیچ کوهستانی به سمت روستای خفر در دامنه دنا (جبهه شمالی) شدند.

با وجود تاریکی هوا از دور ابهت قلل سفید پوش ازجنس برف و یخ نمایان بود

در ساعت 05:40 روز چهارشنبه از روستای خفر( پادنا) با عبور ازکوچه باغهای سیب با شیب نسبتا کم به ابتدای تنگ هالغریبون (کوه دژ) رسیدیم. ازمسیرپایکوب کنار کانال آب جاری (خلاف جهت حرکت آب) به پیمایش ادامه دادیم در برخی از نقاط این دره (حتی در این فصل ) آثاریخچال های دائمی دنا دیده می شود

سپس با پیمودن شیب نسبتا زیاد به جان پناه شمالی دنا به ارتفاع حدود 3015  رسیدیم. مسافت روستای خفر تا جان پناه   حدود چهار کیلومتر می باشد.

اطراف این جان پناه فلزی با ظرفیت محدود برای نصب چادر کوهنوردان صاف و هموارمی باشد .

مسیر صعود از جان پناه تا قله از داخل دره اصلی بین دو قله  مرتفع این منطقه یعنی مورگل و قاش مستان به مسافت ۵ کیلومتر است. به جز آبی که درطول مسیر از آب شدن یخچال ها جاری بود و کیفیت مطلوبی هم نداشت ، چشمه آبی گوارا در دویست متر بالاتر از جان پناه برای شرب وجود دارد.

مسیر پایکوبی که بصورت شیب زیگزاگی بعد از جان پناه دنبال شد وارد دره ای مملو از برف شدیم که با گذشت زمان از قوام یخ زدگی سطحی خارج می شد  پس از یکساعت برفی کوبی و عبور از کنار تونل های برفی عظیم مدفون شده در زیر آخرین بارش برف پائیزی  یک تراورس بلند به سمت راست انجام دادیم تا وارد دره اصلی با یخچال بسیار بزرگی (برفچال مورگل) شدیم. لازم به ذکر می باشد با شنیدن صدای جریان برف آب داخل تونل برفی در آن دره احساس بر این بود  با گرم شدن هوا هر لحظه خطر شکستگی برخی از قسمت های تونل  های برفی  باشد(در برخی از قسمت های آن شکاف یخچال ها به وضوح قابل مشاهده بود) مسیر دره شیب تندی داشت با وجود تابش نور خورشید تابناک البته برفش یخ نزده بود و بالا رفتن به حالت برف کوبی انرژی زیادی صرف می نمود. قله زیبای مورگل هر لحظه بیشتر نمایان می شد . در انتهای دره مورگل با ارتفاع 4000 متری ، قله مورگل در سمت راست دره با شیب بسیار تند بامسیر کاملا فنی و قله «قبله » در سمت چپ مشخص بود جهت گذر از بالای گودال بزرگ به سمت چپ تراورسی برف کوبی با مسافت زیاد و نفس بر را تا زیر گردنه ی  قله قاش مستان با ارتفاع 4200 متری ایجاد نمودیم .در واپسین زمان صعود روز به سمت قله مسیررا دنبال نمودیم مسیر شن اسکی پر شیب  نفس گیر مملو از برف زیر قله را با توان های آخر با رعایت حفظ سلامتی به آرامی دنبال  نمودیم به یاری خداوند متعال بالاخره  تلاشگران بی درد کوهنوردان دانشگاه  رأس ساعت 02:45 دقیقه با پوتین های خیس بر فراز بلندترین قله دنا و رشته کوه زاگرس ، قله 4450 متری قاش مستان قدم گذااشتند و برگ زرین دیگری به دفتر خاطرات خود اضافه نمودند .هوا در آن لحظه بدون باد وسرمای قله قابل تحمل بود  اکثر خط الراس های دنا از این  قله کاملا مشهود بودپس از شکر خداوند متعال و تهیه تصاویریادگاری سعی نمودیم بر غرور ایجاد شده غالب گردیم و فکرمدیریت مدت زمان اندک بازگشت در مسیر خطرناک شویم ،تابش خورشید در آن روز موجب گردید که مسیر بازگشت نرم باشد فقط برخی از مسیرهای پایکوب بدلیل وزش باد از برف پنهان شده بود.غروب همان روز به جان پناه رسیدیم و حوالی ساعت 19:00 به روستای خفر رسیدیم .

کوهنوردان می دانند فتح چنین قله ای بصورت گروهی در یک روز چقدر نیاز به تلاش وآمادگی جسمانی دارد.

پس از بازگشت از قله از روستای خفر به سمیرم رفتیم صبح روز بعد(پنج شنبه) به سمت کرمانشاه مسیر را دنبال نمودیم در مسیرشهرستان نجف آباد – تیران لاستیک جلو ماشین سمت شاگرد ترکید راننده اقای منصوری با کنترل و تسلط خاص توانست مینی بوس را به کنار جاده آسفالت هدایت نماید پس از تعویض چرخ راه پیش بینی شده دنبال گردید در نهایت به لطف خداوند متعال برنامه حوالی ساعت 20:00 همان روز(پنج شنبه)در ستاد دانشگاه خاتمه یافت.والسلام

3
2
1

4

 

5

 

6
   
9
8
7

 

19

 

1


18
16
15
14
13
12
11
10
22
21 23

۱۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید