اخبار

کارگاه آموزشی یک روزه پیشگیری از اعتیاد و عوارض مکملها و داروهای نیرو زا برگزار شد

کارگاه آموزشی یک روزه پیشگیری از اعتیاد و عوارض مکملها و داروهای نیرو زا برگزار شد

   کارگاه آموزشی یک روزه پیشگیری از  اعتیاد و عوارض مکملها و داروهای نیرو زا توسط دبیرخانه سلامت وامنیت غذایی و اداره مشاوره دانشجویی معاونت دانشجویی وفرهنگی دانشگاه پنجم آذر ماه 98 با حضور دانشجویان دانشکده داروسازی برگزار شد .

این کارگاه با هدف اطلاع رسانی و آموزش مضرات اعتیاد و مصرف مکملها و داروهای نیرو زا که امروزه به  چالشی در دوران تحصیلی دانشجویان تبدیل شده است تشکیل شد.

دکتر بیگلری رییس کارگروه امنیت وسلامت غذایی دانشگاه در این نشست با بیان اینکه داروها و مکمل های ورزشی با ترفندهای  مختلفی جهت عرضه به متقاضیان تبلیغ می شوند گفت

از عوارض مصرف داروهای نیروزا بیماریهای قلبی عروقی ،  آسیبهای کلیوی،  کبدی ، افزایش فشارخون ،  سکته های مغزی- قلبی  ، ناباروری،  عوارض روحی – روانی ،  سرطان و آسیبهای اجتماعی وفرهنگی می باشد.

وی در ادامه افزود خشونت،  عوارض جانبی در آقایان وخانمها ، استرس زیاد، هم ریختن سبک زندگی و تعاملات اجتماعی موثر نیز از دیگر اثرات مخرب مصرف این داروها می باشد.

دکتر بیگلری کسب مهارت نه گفتن به اولین پیشنهاد مصرف دارو و مواد نیرو زا و روان گردان را بهترین گزینه برای مقابله با آن عنوان کرد .

همچنین ارتقائ فرهنگ اجتماعی و افزایش سواد سلامت را  از دیگر راهکارها در این زمینه دانست .

در ادامه این نشست دکتر رضایی رییس اداره تامین و ارتقائ سلامت کارگروه به بیان شناخت مواد مخدر و تاریخچه آن همچنین تقسیم بندی مواد روان گردان پرداخت وگفت امروزه مواد روان گردان

 به چهار گروه مواد مخدر، مواد محرک ، توهم زا و حلال های استنشاقی تقسیم می شوند .

وی با اشاره به قرص ریتالین گفت این قرص که در دانشجویان به قرص شب امتحان معروف است در کوتاه مدت باعث بی خوابی و هوشیاری فرد شده اما در ادامه مخاطرات بسیاری مانند وابستگی ، اختلال خواب و اضطراب برای شخص ایجاد می کند.

وی با تاکید بر عدم استفاده از مواد توهم زا افزود با مصرف این مواد فرد دچار توهم و اختلالات روانشناختی  شده و در روند زندگی فرد اختلالات جدی ایجاد می شود.

دکتر رضایی در خاتمه عوارض مصرف مواد روانگردان را به تفصیل را بیان کردند.


۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۰:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید