اخبار

از ذبح دام در خیابانها و درب منازل، خودداری شود

از ذبح دام در خیابانها و درب منازل، خودداری شود
کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تاکید کرد: دامها فقط بایستی در کشتارگاهها ذبح شوند و باید از ذبح آنها در خیابانها و درب منازل خودداری شود.

 

کارشناس مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: دامها فقط بایستی در کشتارگاهها ذبح شوند و باید از ذبح آنها در خیابانها و درب منازل خودداری شود.

دکتر ' حسین بیگلری ' با یادآوری نزدیک بودن عید سعید قربان و ذبح دام توسط مردم ، افزود: در کشتارگاهها ، دام قبل از ذبح چندین روز تحت نظر است که علاوه بر اطمینان از سلامت آن، پس از ذبح، 24 ساعت نیز گوشت آن در سردخانه قرار می گیرد تا میکروبهای آن از بین رود.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از وسایل حفاظتی در هنگام ذبح دام ، ادامه داد: همچنین در کشتارگاهها کسانی که به ذبح دام اقدام می کنند، حتما از وسایل حفاظتی مانند گان ، عینک ، دستکش و ... استفاده می کنند و کارت بهداشتی دارند.
بیگلری افزود: این افراد علاوه بر مطمئن بودن برای ذبح دام، علیه بیماریهای مشترک بین انسان و دام ، واکسینه شده اند.
وی گفت: متاسفانه در سالیان گذشته شاهد ذبح دام در خیابانها ، معابر ، درب منازل و ... بودیم که این اقدام خطر انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان را چندین برابر کرده است.
این پزشک کرمانشاهی تصریح کرد: همچنین اقدام به ذبح غیر بهداشتی دام در خیابانها و معابر ، سبب ایجاد تاثیرات روحی نامطلوب در کودکان و برخی افراد در هنگام تماشای صحنه سر بریدن دام خواهد شد.
وی گفت: در این راستا، حدود چند سال است که تیمهای مشترکی از سازمان دامپزشکی ، شهرداری و واحد بهداشت محیط مراکز بهداشت شهرستانها ، کار نظارت را در این زمینه انجام می دهند ، اما همکاری خود مردم نقش بسزایی در این راستا دارد.
بیگلری با بیان اینکه ممنوعیت ذبح غیر بهداشتی دام ، نیازمند فرهنگسازی است ، گفت: تنها بصورت یکطرفه و از طریق قانون ، نمی توان با این مسئله برخورد کرد.
وی با اشاره با بالا بودن آمار ذبح غیر بهداشتی بخصوص در روز عید سعید قربان توسط مردم ، اظهار داشت : مردم باید در این زمینه و خطرناک بودن این اقدام سوء آگاهی یابند.
بیگلری گفت : افراد زیادی هستند که به دنبال قربانی کردن بصورت غیر بهداشتی در عید قربان ماهها بعد به بیماریهایی نظیر تبهای خونریزی دهنده ویروسی ، تب مالت و سیاه زخم مبتلا شدند.
وی آگاهی مردم در این زمینه را قوی تر از اهرمهای قانونی و نظارتی عنوان کرد.

۱۸ آبان ۱۳۸۹ ۱۳:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید