اخبار

خواص درمانی انواع فلفل

فلفل 1

-انواع مختلف فلفل ها جزو گروه سبزیجات هستند و این دسته از سبزی‌ها از فلفل سبز دلمه‌ای گرفته تا فلفل تند قرمز همگی در یک گروه غذایی جای می‌گیرند و تقریباً دارای خواص  زیادی هستند.
محققان می‌گویند؛ فلفل ها یکی از منابع غنی از ویتامین ث و کاروتن‌ها هستند.
متخصصان از مدتها پیش معتقدند که از فلفل می‌توان برای افزایش جریان خون، تحریک سیستم عصبی، افزایش اشتها و رهایی از سوءهاضمه استفاده نمود.
-بسیاری از محققان و متخصصان طب سنتی در چین توصیه می‌کنند که زنان برای کاهش دردهای ناشی از دوره عادت ماهانه می‌توانند از فلفل استفاده نمایند.
-کاپسیسین ماده‌ای در فلفل است که باعث گرم بودن این گیاه می‌شود. اگر چه فلفل گیاهی گرم است، اما کاپسیسین موجود در آن باعث کاهش درجه حرارت بدن می شود.برای همین مردم مناطق آب و هوای گرم به زیاد فلفل مصرف می کنند.
-کاپسیسین به عنوان فعال‌ترین ماده موجود در فلفل، باعث کاهش میزان کلسترول خون و کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن می گردد.
این ماده همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که سلول‌های بدن را از آسیب مولکول‌های رادیکال آزاد محافظت می نماید و درعین حال خاصیت ضد باکتریایی نیز دارد.
-این ماده سیستم قلبی عروقی را تحریک و سیستم هاضمه را تقویت می کند و باعث کاهش درد مفاصل می شود و برای مثانه به عنوان داروی ضد احتقان و ضد باکتری مفید می باشد.
-محققان می گویند، فلفل میزان کلسترول خون را پایین می آورد که این امر باعث کاهش فشارخون نیز می گردد. مواد موجود در فلفل از انعقاد خون در رگ‌ها جلوگیری می نمایند و این خواص فلفل به پیشگیری از بیماری‌های قلبی نظیر آرترواسکلروز (سخت شدن رگ‌ها) کمک فراوانی می نماید.
-اگر چه برخی از انواع فلفل زبان  را می سوزانند، اما این گیاه واقعاً مسکن قوی است. این گیاه ابتدا باعث تحریک درد می‌شود، اما پس از مدتی از شدت علایم درد در بدن می کاهد.
-کاپسیسین موجود در فلفل نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتوئید را تسکین می‌دهد، بلکه هنگام استفاده به شکل موضعی، میزان ورم ناشی از این بیماری‌ها را نیز می کاهد.
-مواد موجود در فلفل با تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی در معده و نابودی باکتریهایی که می‌توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقویت می نمایند. فلفل به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری همچنین از بروز اسهال ناشی از عفونت جلوگیری می نماید.
-محققان تاکید می کنند؛ این گیاه به عنوان داروی ضد احتقان باعث رقیق و نازک شدن خلط و خارج شدن آن از ریه‌ها می گردد. از آنجا که این گیاه بافت ریه را تقویت می نماید در نتیجه برای بیماران مبتلا به آمفیزم (بیماری اتساع و بزرگ شدن ریه ها) بسیار مفید است.
 

فلفل 3

خواص درمانی فلفل قرمز تند 

 فلفل قرمز یک ماده ضد عفونی کننده است بنابر این به صورت غرغره برای ضد عفونی حلق توصیه می شود. در موارد خونریزی های رحمی، مخلوط با گل و برگ و پوست گیاه (درخت موم) برای قطع خونریزی بسیار موثر است. 

طبق نظر کارشناسان طبیعت درمانی : فلفل قرمز یکی از گیاهان بسیرا مفید درمانی است . فلفل قرمز را نباید با فلفل سایه یا سرکه و یا خردل که هر یک به نوعی در ردیف چاشنی های تند هستند اشتباه کرد ، زیرا اینها محرک هستند ر صورتی که فلفل قرمز ارامبخش و مسکن است . مثلا گرد فلفل قرمز را براحتی می توان روی زخمهای باز یا کهنه گذارد و بسیار شفا بخش است و هیچ گونه تحریکی نمی کند . ولی فلفل سیاه و خردل و سرکه اگر روی زخم گذارده شد تحریک می کنند و خاصیت التیام زخم ندارند. ضماد آن برای روماتیسم و التهابها و ذات الجنب به صورت استعمال خارجی و در برخی موارد حتی به صورت مصرف داخلی بسیار کمک می کمند . در مصرف داخلی درعین حال که نیرو بخش است ضد اسپاسم نیز می باشد . برای کلیه طحال و لوزالمعده مفید است در موارد قفل شدن فک ها که در برخی موارد رخ میدهد اثر مفید دارد .
در مورد یبوست گرد فلفل قرمز مفید است زیرا حرکت دودی کشل روده ها را تحریک می کند . برای حصول این منظور هر روز به مقدار کم باید با غذا مصرف شود . در سرماخوردگی ها مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفید و سریع دارد . منظور از دروز بالا در حدو ۶۰۰ میلی گرم تا یک گرم است. بدیهی است دوز بالابرای اشخاص مختلف فرق می کند برخی بیشتر از دیگران احتیا ج دارند . برای تسکین سرفه های شدید بخصوص در مواردی که اخلاط زایدی در بیماری تنفسی هست فلفل قرمز در بیرون انداختن اخلاط بسیار کمک می کند و در نتیجه سرفه رفع می شود فلفل قرمز در موارد حمله های خفگی مبتلایا ن به اسم اثر مفید دارد . ( البته اگر الرژی نداشته باشند. )
فلفل قرمز یک ماده ضد عفونی کننده است بنابر این به صورت غرغره برای ضر عفونی حلق توصیه می شود . در موارد خونریزی های رحمی ، مخلوط با گل و برگ و پوست گیاه ( درخت موم ) برای قطع خونریزی بسیار موثر است.
به صورت مشمع طبی فلفل قرمز برای رفع احتقانهای حاد در موارد بیماری های ذات الریه و ذات الجنب و سایر موارد مشابه اثر مفید دارد .
فلفل قرمز بهترین محرک مفید و شفا بخش در موارد اصهال ساده و اسهال خونی می باشد . باری رفع گرفتگی عضلات که به دراج شدن معروف است فلفل قرمز بسیار مفید است.
نظری به نتا یج تحقیقات جدید علمی جهان : فلفل قرمز بهترین داروی ریه و خلط اور و قوی است وبرای پیش گیری و تسکین برونشیت مزمن و امفیزما مفید است . ضد احتقان می باشد وبرای حلا شدن لخته های خون ککمک می کند ومسکن درد است. و با خوردن ان ایجاد لذت و نشاط می شود .
اگر مقدار ۲۰ – ۱۰ قطره سوس فلفل قرمز تند را در یک گیلاس آب ریخته و هر روز بخورند ویا ۳ بار در هفته غذای تند یا فلفل قرمز بخورند مجاری تنفیسی بدن را از احتقان رهامی سازد ، از برونشیت مزمن پیش گیری می کند و سرماخوردگی و برونشیت را ارام می بخشد . خوردن دو قاشق قهوه خوری از گرد فلفل قرمز مکزیکی مکانیسم حل کردن لخته خون در بدن را تحریک و فعال میکند . و انسان را در مقابل حمله های قلبی و سنکوپ حفظ می نماید .
● از نظر پاک کردن ریه ها
طبق نظر دگتر زیمنت که از کارشناسان معروف بیمری ذات الریه است ، فلفل قمزبرای انواع شکلهای برونشیتهای مزمن و امفیزما مفید است . دکتر زیمنت میگوید شاد یدر اثر ماده تند کاپسائی سین در فلفل قرمز که دهان و زبان را می سوزانداین گیاه در ردیف داروهای موثر سینه ای و خلط آور قرار گرفته است. دکتر زیمنت فلفل قرمز را ، روبی توسین طبیعی می نامد . توجیه دکتر زیمنت این است .، همین که فلفل قرمز خوردهشد معده تحریک دشه و خود به خود به سلولهای برونشها علامت میدهد که مایعی ترشح کرده و موجب رقیق شدن و کاهش لزجی و چسبندگی اخلاط ریه و گلو گردند و در نتیجه اخلاط به راحتی خارج می شوند . تحقیقات علمی او نشان میدهد که خوردن فلفل قرمز برای پیشگیری برونشیت مزمن مفید است و اگر شروع شده باشد نیز کمک می کند بیمار براحتی با آن مدارا کند.
تحقیقات علمی محققان سوئدی در مورد جانوران آزمایشگاهی نشان می دهد که مصرف یک دور از ماده کاپسائی سین موجب کاهش حساسیت ریه ها شده و قسمتی از آسیبهای وارده به سلولها برونشها و تراخه را کاهش داده و انقباضهای برونشی که در اثر کشدن سیگار ایجادشده رفع می نماید . با این توجیه فلفل قرمز ممکن است برای مبتلایان به آسم و سایر بیماران مبتلا به ناراحتی های مجاری تنفسی کمک نماید ( البته اگر آلرژی نداشته باشند و آسم آنها آسم الرژیک نباشد . ) دکتر زیمنت همچنین معتقد است که فلفل رمز موجب پاک کردن سینوسها می شود و در موارد سرماخوردگی های معمولی نیز مفید است.
● به عنوان مسکن درد
در طب سنیت یکهن جهان معمول بوده است که از عصاره فلفل قرمز تند برای بی هوشی های موضعی در موارد دندان درد و برای درمان ورم ملتحمه استفاده می کرده اند . در توصیه های پزشکی حکمای طب سنتی ایران آمده است که برای تسکین درد در ناحیه ای از بدن ضماد فلفل قرمز مخلوط با آرد عدس تجویز می شده است. طبق تحقیقات توماس برکس مدیر گروه دارو شناسی در مرکز تحقیقات علوم پزشکی تووسان وابسته به دانشگاه اریزونا ، یکتزریق از ماده کاپسائی سین انواعی از درد های مزمن خوک آزمایشگاهی را در مدت یک هفته کاملا تسکین داده است و اگر پماد کاپسائی سین روی پوست مالیده شود موجب کاهش دردهای مبهم می شود . دکتر برکس معتقد است دیری نخواهد پاییید که ماده کاپسائی سین در ردیف دارو های مسکن در د بخصوص دردهای ارتروزی به بازار عرضه شود .
طبق نظر دکتر پل روزن کارشناس روان شناس ید ر دانشگاه پنسیلوانیا ، وقتی که پس از خوردن فلفل قرمز از تندی ان در دهان احساس سوزش می کنید ، احساس با نتیجه خوبی است زیرا احساس سوزش و تندی در زبان و گلو مغز را تحریک می کند که ماده ای به نام اندورفین ترشح کند که نوعی مورفین طبیعی است و باعث از بین بردن احساس درد و ایجاد کمی احساس فرح و نشاط می شود.
اندورفین از دسته مواد شیمیایی مغز هستند که منشا شادی و ایجاد حظ و لذت می باشند . در عین حال دکتر روزن که خواص فلفل قرمز تند را در مکزیک و در امریکا در قشر وسیعی مطالعه کرده است ، اضافه می نماید اشخاصی که به طور مستمر فلفل قرمز مصرف می کنند تاثیر آن برای ایجاد نشاط و لذت بتدریج کاهش می یابد و برای وصول مسرت و نشاط کافی باید مقدار بیشتری بخورند تا آن حالت به انان دست دهد .
به عبارت بهتر این قبیل اشخاص به نوعی اعتیاد رسیده اند و ایجاد حظ و نشاط دائمی برای آنها غیر قابل درک می باشد.
نکته ای که ذکرش در اینجا لازم است این است که خوردن فلفل قرمز در عده ای ایجاد ناراحتی می نماید و اشخاصی که دارای مزاج گرم هستند نمی توانند فلفل قرمز تند را بخصوص د رمصارف داخل تحمل نمایند و به علاوه اشخاصی که آلرژی دارند از خوردن و مصرف آن محروم می باشند به هر حال بهتر است مصرف فلفل قرمز تند همیشه با جلب نظر و مشورت با کارشناسان گیاه درمانی و پزشکان باشد .
برای رفع تندی فلفل قرمز تند توصیه های مختلفی هست . در هندوستان مرسوم است کمی ماست می خورند بلافاصله التهاب زبان و معده آرام می شود. در تایلند دانشمندان معتقدند که ماده فعال تندی فلفل قرمز در چربی حل می شود لذا برای رفع تندی قدری شیر پرچربی یا بستنی چرب می خورند . معمولا شیر تاثیرش سریعتر و بهتر است.
 

فلفل 2

 

فلفل سبز از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است از نظر خواص معتقدند که بادها و گازها ی غلیظ را تحلیل می برد و گرفتگی ها و انسداد راباز میکند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروی جنسی است. درد دندان را تسکین می هد. برای حلق مضر است. از این نظر باید با عناب خورده شود مقدار خوراک از گوشت غلاف آن تا ۷ گرم است و تخم ان خیلی گرمتر از گوشت ان است. اگر ماهی را با آن بپزند ضررهای ماهی را رفع می کند.

فلفل سبزها گونه های مختلف از جنس Capsicum هستند که به طور کلی به دو صورت در بازار عرضه می شوند : قسم اول فلفل سبز تند یا فلفل قرمز که قرمز شده ان را « فلفل فرنگی » نیز می گویند . در کتب طب سنتی با نام « فلفل احمر » ، « فلفل هندی » نامبرده شده است . به فرانسوی Piment و Piment rouge و به انگلیسی : Cayenne pepper و Bird chilli گفته می شود . گیاهی است از خانواده Solanaceae که نام علمی آن Capsicum frutescens L . و مترادفهای ان Capsicum minimum Roxb و C. fastigiatum است . و گونه های دیگری نیز دارد که از نظر خواص کم و بیش شبیه به این گونه هستند.
● مشخصات
فلفل سبز تند گیاهی است چند ساله که ارتفاع ساقه آن تا ۲ متر هم می رسد دارای شاخه های منشعب برگهای آن بیضی نوک تیز شبیه برگ ریحان ولی صاف و کمی مومی . گلهای آن به رنگ سبز مایل به سفید که در محل اتصال دمبرگ به ساقه ظاهر می شود و معمولا از هر نقطه دو گل خارج می شود . ساقه های آن چوبی و ضخیمتر از ساقه فلفل سبز شیرین . میوه آن کمی گوشتی طول آن معمولا ۵/۳ – ۵/۲ سانتی متر و قطر آن ۵/۱ – ۵/۰ سانتی متر . خیلی تند است ، رنگ آن ابتدا سبز که اگر در آن حالت چیده شود به نام فلفل سبز مصرف می شود ولی پس از آن که کاملا رسید رنگ آن قرمز می شود و طعم آن نیز خیلی تند تر می گردد که از گرد خشک آن فلفل قرمز یا Ciill pepper برای مصرف در غذاها تهیه می گردد. در وسط میوه محور سفیدگوشتی اسفنجی وجود دارد که تخمها در اطراف این محور قرار گرفته اند. این فلفلها معمولا در مناطق حاره و نواحی گرم سایر مناطق خوب رشد می کنند. ویلی در مناطق معتدله نیز کاشه می شوند . از گیاهان بومی مکزیک و جنوب امریکای شمالی است.
● قسم دوم فلفل سبز شیرین
به فارسی « فلفل دلمه ای » و « فلفل شیرین » به فرانسوی Poivre de Guince و به انگلیسی Guivea Pepper و Paprika گفته می شود ، گیاهی است از خانواده Solanaceae نام علمی ان Capsicum Annuum L. گفته می شود.
فلفل سبز شیرین نیز دارای انواع معتددی است که از نظر رنگ و اندازه و طعم کمی با هم تفاوت دارند .
● مشخصات
فلفل سبز شیرین گیاهی است یکساله که ارتفاع آن از ۱ – ۳۰/۰ متر یا کمی بیشتر ، برگهای آن سبز ، بیضی و نوک تیز است . گلهای آن به رنگ سفید و منفرد معین یاز محل اتصال دم برگ به ساقه فقط یک گل خارج می شود . میوه آن ستته باغلافی گوشتی که نسبتا بزرگ می شود ، طول آن به طور متوسط ۱۵ – ۱۰ سانتی متر هم می رسد . رنگ نارس آن سبز ولی پس از رسیدن کامل به رنگهای زرد قرمز و یا قهوه ای و ارغوانی بیرون می آید . در وسط آن محوری است اسفنجی گوشی سفید که تخمهای میوه در اطراف آن محور قرار گرفته اند . بعضی میوه ها دراز و ناز ک است و برخی کوچکتر و گرد و بالاخره تعدادی گوشتی و مخروطی شکل می باشند . در مناطق معتدله و سرد میوه ها معمولا شیرینتر و تند یا آن کم است که به طور خام با سالاد و یا پخته آن به صورتهای مختلف مصرف می شود.
● ترکیبات شیمیایی
از نظر ترکیبات شیمیایی و مواد عامله فلفل سبزها اولا منبع بسیار غنی ویتامین C می باشند ومقدار ویتامینC آنها به مراتب بیشتر از ویتامین C موجود در مرکبات است و مقدار ان به طور متوسط به شرح زیر می باشد.
۱) فلفل سبز تند که در حالت سبزی چیده شده باشد : گوشت غلاف تازه آن که تخم ان خارج شده باشد ( به طور خام ) دارای ۲۳۵ میلی گرم و یتامین C در هر ۱۰۰ گرم است .
۲) فلفل سبز تند که در حالت کاملا رسیده و قرمز باشد. گوشت غلاف تازه آن با تخم یابی تخم ( خام ) دارای ۳۶۹ میلی گرم ویتامین C در هر صد گرم است .
فلفل دلمه ای شیرین خام تازه چیده شده دارای ۱۲۸ میلی گرم و یتامین C در هر صد گرم است.
به علاوه دارای اسانس روغنی فرار است و اضافه بر آن تمام فلفل سبزها ماده ای به نام کاپسائی سین دارند که تندی فلفل از این ماده منشا می گیرد . مقدار آن در فلفهای شیرین خیلی کم است ولی در فلفلهای تند مقدار آن زیاد و از ۱ – ۲/۰ درصد می باشد . این ماده بیشتر در محور اسفنجی سفید رنگی که در مرکز میوه تخمها روی ان قرار دارند ، متمرکز می باشد . بررسیهای دیگری نشان میدهد که درمیوه فلفل سبزها علاوه بر ماده کاپسائی سین مواد دیگری از جمله سولانین و کپسی سین ، کاپسانتین ، کاپسوروبین ، کاروتن و کاروتنوئید وجود دارد و در تخمهای آن نیز روغن ثابت و ویتامینهای A,B,C مشخص شده است. . کمپانی کوشیما ماده ای به نام آن میگیرد که یک ماده ضد استفراغ و ارام کننده است و برای زنان باردار که از ویار و قی و حال به هم خوردگی رنج می برند و همچنین در موارد دریا گرفتگی تجویز می شود .و در فلفل سبزهای تند علاوه بر مواد فوق بررسی ها نشان می دهد که سیتریک اسید و پالمی تیک اسید و پنتوزان و پکتین نیز وجود دارد . در هز یک صد گرم قسمت قابل خوردن فلفل سبز تند ( غلاف سبز نارس – خام بدون تخم ) مواد زیر وجود دارد. :
آب ۸۸ گرم ، پروتئین ۳/۱ گرم ، مواد چرب ۲/۰ گرم ، هیدراتهای کربن ۹ گرم ، خاکستر ۶/۰ گرم ، کلسیم ۱۰ میلی گرم ، فسفر ۲۵ میلی گرم ، آهن ۷/۰ میلی گگرم ، ویتامین A ۷۷ واحد بین المللی ، تیامین ۰۹/۰ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۰۶/۰ میلیگرم ، نیاسین ۷/۱ میلیگرم و ویتامین C ۲۳۵ میلی گرم .در هریک صدم قسمت قابل خورن فلفل تند ( غلاف قرمز شده رسیده خام با تخم )
آب ۷۴ گرم ، پروتئین ۷/۳ گرم ، مواد چرب ۳/۲ گرم ، هیدراتهای کربن ۱۸ گرم ، خاکستر ۶/۱ گرم ، کلسیم ۲۹ میلی گرم ، فسفر ۷۸ میلیگرم ، آهن ۲/۱ میلی گرم ، ویتامین A۲۱۶۰۰ واحد بین المللی ، تیامین ۲۲/۰ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۳۶/۰ میلیگرم ، نیاسین ۴/۴ میلیگرم و ویتامین C ۳۶۹ میلی گرم . در هر یک صدم قسمت قابل خوردن فلفل تند ( غلاف قرمز شده رسیده خام بدون تخم )
آب ۸۰ گرم ، پروتئین ۳/۲ گرک ، مواد چرب ۴/۰ گرم ، هیدراتهایکربن ۱۵ گرم ، خاکستر ۲/۱ گرم ، کلسیم ۱۶ میی گرم ، فسفر ۴۹ میلی گرم ، آهن ۴/۱ میلی گرم ، سدیم ۲۵ میلیگرم ، پتاسیم ۵۶۴ مییلی گرم ، ویتامین A۲۱۶۰۰ واحد بین المللی ، تیامین ۱/۰ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۲/۰ میلی گرم ، نیاسین ۹/۲ میلی گرم و ویتامین C ۳۶۹ میلی گرم . در هر یک صدگرم قسمت قابل خوردن فلفل سبز شیرین یا دلمه ای ( نارس –سبز – خام )
آب ۹۳ گرم ، پروتئین ۲/۱ گرم ، مواد چرب ۲/۰ گرم ، هیدراتهای کربن۸/۴ گرم ، خاکستر ۴/۰ گرم ، کلسیم ۹ میلی گرم ، فسفر ۲۲ میلی گرم ، آهن ۷/۰ میلی گرم ، پتاسیم ۲۱۳ میلی گرم ، ویتامین A۴۲۰ واحد بین المللی ، تیامین ۰۸/۰ میلیگرم ، نیاسین ۵/۰ میلی گرم ، و ینتامی C ۱۲۸ میلیگرم . در هر یک صد گرم قسمت قابل خوردن فلفل سبز شیرین یا دلمه ای ( رسیده – قرمز شده خام )
آب ۹۰ گرم ، مواد چرب ۳/۰ گرم ، پروتئین ۴/۱ گرم ، هیدراتهای کربن ۱/۷ گرم ، خاکستر ۵/۰ گرم ، کلسیم ۱۳ میلی گرم ، فسفر ۳۰ می لی گرم ، آهن ۶/۰ میلی گرم ، ویتامین A ۴۴۵۰ واحد بین المللی ، تیامین ۰۸/۰ میلی گرم ، نیاسین ۵/۰ میلی گرم ، ویتامین C۲۰۴ میلیگرم ، رایبوفلاوین ۰۸/۰ میلی گرم .
تکثیر فلفلهای سبز از طریق کاشت بذر است که در اسفند و فروردین در خزانه در هوای با درجه حرارت مناسب کاشته می شود ، وقتی که گیاه دارای ۵ – ۴ برگ شد یا بلندی آن به حدود ۱۰ سانتی متر رسید آنها را در محل دیگری با فاصله بیشتر نشا و منتقل می کنند و بعد ا در اردیبهشت ماه که بوته ها به قدر کافی بزرگ شدند این بوته ها را با قسمتی از خاک که ریشه آن را پوشانیده به محل اصلی منتقل می کننند ، محل کاشت باید رو به آفتاب باشد و خاک غنی و خوب شخم خورده باشد .
● خواص – کاربرد
فلفل سبز از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است از نظر خواص معتقدند که بادها و گازها ی غلیظ را تحلیل می برد و گرفتگی ها و انسداد راباز میکند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروی جنسی است. درد دندان را تسکین می هد . برای حلق مضر است. از این نظر باید با عناب خورده شود مقدار خوراک از گوشت غلاف آن تا ۷ گرم است و تخم ان خیلی گرمتر از گوشت ان است . اگر ماهی را با آن بپزند ضررهای ماهی را رفع می کند . اشخاص گرم مزاج آن را نباید بخورند . زیرا عکس العمل شدید دارد و آب چشم و سوزش چشم و ورم چشم می آورد در مورد اشخاص سرد مزاج فلفل به عنوان دارو و برای سوء هاضمه و فلج و نقرس مفید است و در برخی مناطق عربی ان رابه عنوان عوامل مقوی نیروی جنس یو و دافع اسهال خونی مخلوط با سایر داروهای مربوطه مصرف میکنند . بررسی حکما نشان داده است اشخاصی که معمولا فلفل هندی یا فلفل دلمه ای زیا دمی خورند بندرت مبتلا به بواسیر می شوند و به همین دلیل از عوامل ضد بواسیر محسوب می شد . بهترین وع مصرف آن عصاره آب آن است و بعد هم گرد آن که به شکل حب مصرف می شود. مقدار خوراک از عصاره آبی ان ۶۰ – ۵۰ سانتی گرم و مقدار خورا ک از گرد آن ۱ – ۷۵/۰ گرم است که نصف صبح و نصف عصر خورده شود .
در چین و هند و چین از برگ فلفل دلمه ای شیرین برای تسکین درد دندان استفاده می نمایند و از میوه آن برای تقویت معده که جریان خون را در معده تسریع می کند استفاده می شود و. در استعمال خاراجی به عنوان ضماد باری ورمهای روماتیسمی و ورمهای حاصل از سرمازدگی و رطوبت زدگی و همچنین در موارد نیش گزندگان سمی و گاز جانوران به عنوان تریاق و سم به کار می رود . در شبه جزیره مالالیا برای شفای سو ء هاضمه و وبا و مالریا و تب مخملک به کار می رود . از ریشه آن به عنوان یکی از اجزای داروی ضد سوزاک استفاده می شود . در اندونزی شیره برگهای خام فلفل سبز برای تحریک و تسریع تولد بچه خورانیده می شود .
در مورد فلفل سبز تندمعمولا میوه آن در استعمال خارج در هند و چین به عنوان قرمز کننده پوست و در استعمال داخلی به صورت ادویه است و برای تقویت معده و به عنوان معرق و معالجه ناراحتی های هاضمه و یرقان و ناحتی های کبد توام با ستساء مفید استو به علاوه محرک وبزاق آور وتونیک است طبق نظر { جورد انوف } عصاره این فلفل برای از بین بردن باسیل تیفوس موثر است . در شبه جزیره ملالیا از گرد پوست این فلفل برای معالجه تهوع ، سوء هاضمه ، اسهال و وبا استفاده میشود . در فیلیپین برگهای له شده این فلفل را با آهک مخلوط کرده روی ورمها و قسمتهای متورم بدن می اندازند و از قسمت تند فلفل و برگهای آن ضمادی درست می کنند که برای التیام زخم و رفع سردرد به کار می برند.
● تهیه گرد فلفل قرمز تند
فلفل فرنگی را به مقدار مورد نظر گرفته و در گرمخانه با درجه حرارت ۲۵ درجه سانتی گراد خشکانیده نرم کویبیده از الک بیرون می کنند این گرد به عنوان عامل محرک معدی مصرف می شود و مقدار خوراک آن ۱ ـ ۷۵/۰ گرم است که در دو بار صبح وعصر خورده شود . بدیهی است اشخاص گرم مزاج نباید مصرف کنند .
● حب فلفل فرنگی
گرد فلفل فرنگی ۲ گرم با عسل و همچنین مغز رشیه شیرین بیان ساییده هر کدام به مقدر کافی مخلوط نمایند واز ان ۲۰ حب بسازند . این حبها را در عرض روز نصف تعداد صبح عصر بخوررندبرای رفع بواسیر درد ناک و هیجانزا بسیار نافع است. نظری به تحقیقات علمی جدید در مورد خواص درمانی فلفل قرمز تند .
طبق نظر کارشناسان طبیعت درمانی : فلفل قرمز یکی از گیاهان بسیرا مفید درمانی است . فلفل قرمز را نباید با فلفل سایه یا سرکه و یا خرد ل که هر یک به نوعی در ردیف چاشنی های تند هستند اشتباه کرد ، زیرا اینها محرک هستند ر صورتی که فلفل قرمز ارامبخش و مسکن است . مثلا گرد فلفل قرمز را براحتی می توان روی زخمهای باز یا کهنه گذارد و بسیار شفا بخش است و هیچ گونه تحریکی نمی کند . ولی فلفل سیاه و خردل و سرکه اگر روی زخم گذارده شد تحریک می کنند و خاصیت التیام زخم ندارند. ضماد آن برای روماتیسم و التهابها و ذات الجنب به صورت استعمال خارجی و در برخی موارد حتی به صورت مصرف داخلی بسیار کمک می کمند . در مصرف داخلی درعین حال که نیرو بخش است ضد اسپاسم نیز می باشد . برای کلیه طحال و لوزالمعده مفید است در موارد قفل شدن فک ها که در برخی موارد رخ میدهد اثر مفید دارد .
در مورد یبوست گرد فلفل قرمز مفید است زیرا حرکت دودی کشل روده ها را تحریک می کند . برای حصول این منظور هر روز به مقدار کم باید با غذا مصرف شود . در سرماخوردگی ها مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفید و سریع دارد . منظور از دروز بالا در حدو ۶۰۰ میلی گرم تا یک گرم است. بدیهی است دوز بالابرای اشخاص مختلف فرق می کند برخی بیشتر از دیگران احتیا ج دارند . برای تسکین سرفه های شدید بخصوص در مواردی که اخلاط زایدی در بیماری تنفسی هست فلفل قرمز در بیرون انداختن اخلاط بسیار کمک می کند و در نتیجه سرفه رفع می شود فلفل قرمز در موارد حمله های خفگی مبتلایا ن به اسم اثر مفید دارد . ( البته اگر الرژی نداشته باشند. )
فلفل قرمز یک ماده ضد عفونی کننده است بنابر این به صورت غرغره برای ضر عفونی حلق توصیه می شود . در موارد خونریزی های رحمی ، مخلوط با گل و برگ و پوست گیاه ( درخت موم ) برای قطع خونریزی بسیار موثر است.
به صورت مشمع طبی فلفل قرمز برای رفع احتقانهای حاد در موارد بیماری های ذات الریه و ذات الجنب و سایر موارد مشابه اثر مفید دارد .
فلفل قرمز بهترین محرک مفید و شفا بخش در موارد اصهال ساده و اسهال خونی می باشد . باری رفع گرفتگی عضلات که به دراج شدن معروف است فلفل قرمز بسیار مفید است.
 

۱۹ آبان ۱۳۸۹ ۰۰:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید