اخبار

در هر ثانیه یک انسان بر اثر ایدز به کام مرگ فرو می رود.

در هر ثانیه یک انسان بر اثر ایدز به کام مرگ فرو می رود.
دکتر مهدویان، استفاده از وسایل پیشگیری، اعمال جنسی ایمن و پرهیز از رفتارهای پـرخطر دیگر را ' استانداردهای طلایی' راهبردهای پیشگیری از ایدز عنوان کرد.


 

در حالی که جهان در هزاره سوم به سر می برد، ویروس از بین برنده سیستم ایمنی بدن انسان یا همان ' اچ . آی . وی ' (HIV) به ایفای نقشی بـرجستـه در به خطرانداختن سلامتی بشر در جهان ادامه می دهد.
آخرین آمارهای ارایه شده ازسوی سازمان ملل نشان می دهد که حدود 40 میلیون نفـر ازمردم به این بیماری مبتلا هستند و هرساله به این تعداد نیز افزوده می شود.
حدود 90 درصد از مبتلایان به این بیماری در کشورهای جهان سوم بویژه افریقا زندگی می کنند.
پزشکان، ایدز را شایع ترین عامل منفرد بیماری عفونی منجر به مرگ در جهان می دانند.
براساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، ایدز سالانه جان چهار میلیون نفر را می گیرد و در هر ثانیه یک انسان بر اثر این بیماری به کام مرگ فرو می رود.
90 درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری ایدز در گروه سنی 15 تا 40 سال صورت می گیرد و این نشان دهنده رشد این بیماری در میان جمعیت جوان است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و متخصص بیماریهای عفونی مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری استان کرمانشاه در خصوص بیماری ایدز گفت: ایدز یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس اچ آی وی (نقص ایمنی انسانی ) منتقل می شود.
دکتر ' بهزاد مهدویان ' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ویروس بتدریج سیستم دفاعی بدن را مختل می کند بطوریکه فرد در طی سالها به انواع عفونتها و سرطانها مبتلا شده و در نهایت از پا در می آید.
وی گفت: بیشتر موارد راه های انتقال ویروس HIV می تواند از طریق مواد مخدر و فعالیتهای جنسی صورت گیرد.
وی تاکید کرد: در حالی کـه این گونه رفتارها در برخی از جوامع رواج بسیاری یافته است، اغلب آنها را می توان با آموزش و مشاوره منـاسب تـغیـیر یا اصلاح کرد.
دکتر مهدویان، استفاده از وسایل پیشگیری، اعمال جنسی ایمن و پرهیز از رفتارهای پـرخطر دیگر را ' استانداردهای طلایی' راهبردهای پیشگیری از ایدز عنوان کرد.
وی ادامه داد: از زمانیکه فرد به 'اچ آی وی ' مبتلا می شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است بیش از 10 سال طول بکشد، در این مدت فرد سالم است و می تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد، اما می تواند بیماری را انتقال دهد.
وی، مهمترین راههای انتقال این بیماری را تماس خونی از طریق استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده مــانند تیغ و سوزن خالکوبی و سرنگ و سرسوزن، تماس جنسی با افراد آلوده بدون استفاده از کاندوم، از طریق خون و فرآورده های خونی، از مادر آلوده به نـوزاد طی بارداری، زایمـان و شیردهی عنوان کرد.
این متخصص در خصوص راه تشخیص بیماری ایدز اظهارداشت: آلودگی به ویروس فقط از طریق آزمایش خون مشخص می شود، از زمانیکه فرد با ویروس تماس پیدا می کند تا زمانیکه آلودگی در آزمایش خون مشاهده گردد، ممکن است چند ماه طول بکشد، بنابراین جواب مثبت یا منفی به تنهایی ارزشی ندارد و لازم است قبل از انجام آزمایش با یک مشاور آگاه صحبت کرد.
دکتر مهدویان با بیان اینکه جداسازی افراد بیمار از افراد سالم ضروری نیست، گفت: ویروس ایدز از طریق تماسهای معمولی مانند دست دادن، در آغوش کشیدن، روبوسی کردن، عطسه و سرفه، کار کردن در یک محل و وسایل نقلیه عمومی منتقل نمی شود.
وی تاکید کرد: افراد مبتلا به حمایت و همدلی جامعه نیاز دارند، آنچه ما را در معرض خطر قرار می دهد رفتارهای پرخطر ماست، نه زندگی در کنار افراد مبتلا.
این پزشک متخصص در خصوص اینکه چگونه خود را در برابر آلودگی به ایدز حفاظت کنیم، گفت: ازهرگونه اعتیاد بویژه اعتیاد تزریقی بپرهیزید، هرگز از سرنگ و سوزن مشترک استفاده نکنید، از تماسهای جنسی خارج از چارچوب خانواده بپرهیزید، استفاده از کاندوم تا حد زیادی از انتقال آلودگی پیشگیری می کند، از وسایل تیز و برنده مانند تیغ، سوزن خالکوبی (تاتو) و مسواک بصورت مشترک استفاده نکنید.
دکتر مهدویان در خصوص درمان بیماری ایدز گفت: برای بیماری ایدز درمان قطعی وجود ندارد اما درمانهایی وجود دارد که می تواند طول عمر بیماران را افزایش داده و کیفیت زندگی آنان را بهبود بخشد.
وی در ادامه در خصوص وضعیت بیماری ایدز در ایران و استان کرمانشاه با ارایه آخرین آمارها گفت: تا پایان سال 88 در کشور 22 هزار بیمار مبتلا به ایدز شناسایی شد که انتظار ما وجود پنج برابر رقم بیماران مبتلا به ایدز در کشور است که شناسایی نشده اند.
وی گفت: 90 درصد از مبتلایان به ایدز را در کشور، مردان تشکیل می دهند و 10 درصد زن هستند اما در جهان این نسبت به سمت 50 درصد زن و 50 درصد مرد پیش می رود.
وی افزود: در جهان شایع ترین راه انتقال بیماری ایدز تماس جنسی است اما در کشور ما اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ و سرسوزن مشترک به عنوان شایع ترین راه انتقال ایدز شناخته شده است که البته انتقال از طریق تماسهای جنسی نیز رو به افزایش است.
مهدویان ادامه داد: در کشور ما 65 درصد از طریق اعتیاد تزریقی، 19 درصد به دلایل نامشخص ( که احتمال می رود بیشتر تماس جنسی باشد) 10 درصد از طریق تماس جنسی و بقیه به دلیل خون و فرآورده های خونی آلوده و انتقال از مادر به فرزند به این بیماری مبتلا شده اند.
وی افزود: در استان کرمانشاه نیز تا پایان سال 88 بیش از دو هزار نفر از مبتلایان به این بیماری شناسایی شده اند که حدود 90 درصد آنان مرد هستند.
وی با اشاره به اقدامات مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری استان در زمینه پیشگیری و کنترل ایدز گفت: این مرکز از مراکز خوب در کشور است که با توجه به غربال گریهای خوبی که در این مرکز انجام می شود، میزان شناسایی بیماران مبتلا به ایدز در استان رو به افزایش است.
وی، انجام آزمایش (VCT) به صورت داوطلبانه و رایگان با محفوظ ماندن اسرار، بحث کاهش آسیب در معتادان تزریقی با توسعه مراکز MMT و توزیع بسته های کاهش آسیب (شامل کاندوم و سرنگ) ، خدمات مشاوره ، پیشگیری ، آموزش و درمان را از مهمترین خدمات این مرکز در استان عنوان کرد.
دکتر مهدویان گفت: مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری در سراسر استان فعال است و آموزش و آگاهی دادن به جامعه بویژه جوانان نیز به عنوان یکی از راهبردی ترین اقدامات همواره در سطح استان با برگزاری کارگاههای آموزشی، شرکت در نمایشگاه ها و توزیع دفترک، کاتالوگ و پوستر انجام می شود.
وی، پیشگیریهایی دارویی و مراقبت و درمان را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: اکنون 15 کودک مبتلا به ایدز در استان شناسایی شده اند که در صورت نیاز تحت درمان قرار می گیرند و یکی از اقدامات بسیار مثبت در این زمینه در سالهای اخیر شناسایی پنج مادر باردار مبتلا به ایدز و پیشگیری از ابتلای فرزندان آنها با نسخه های پیشگیری کننده است.
وی، افزایش سطح آگاهی جامعه به ویژه جوانان را ازمهمترین عوامل کنترل کننده ایدز عنوان کرد و گفت: در همه جای دنیا شیوع بیماری ایدز به سمت روابط جنسی می رود و باید به جوانان در این زمینه آموزشهای لازم ارایه شود.
7452/567/587
۳۰ آبان ۱۳۸۹ ۱۲:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید