اخبار

چرا روغن نباتی برای قلب زیان بار است ؟

چرا روغن نباتی برای قلب زیان بار است ؟
دکتر معصومی : حذف روغن نباتی جامد اولویت اول بهداشت جهت حفظ سلامتی قلب آحاد مردم می باشد.
 چرا روغن نباتی برای قلب زیان بار است ؟
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در یک نگاه  کلی باید گفت مصرف زیاد هرگونه روغنی زیان بار است. زیرا مقادیر کمی روغن جهت تامین انرژی وسوخت ساز ویتامین ها مورد نیاز است. چناچه بیش از حد نیاز از روغن استفاده گردد مقادیر اضافی بصورت ماده ای بنام کلسترول در آمده و در دیواره رگ رسوب می نماید و پدیده آترواسکلروزی یا  تصلب الشرائین را که در نهایت موجب تنگی و انسدادرگها می شود، ایجاد  می  گردد. 
پروفسور معصومی افزود : از طرفی دیگر چون مواد چربی بصورت مخفی در بسیاری از غذا ها و دانه ها وجود دارد،  اگرحداقل مقدار  روغن  مورد استفاده قرار گیرد  باز هم کمبود روغن در بدن پیش نمی آید. 
این جراح قلب تاکید کرد  روغن نباتی جامد یک ضرربسیار زیاد و خطر جدی دیگری دارد که ناشی از خواص آن است . توضیح اینکه ماده اصلی روغن ها  اسید های چرب است که بصورت انواع اشباع شده یا اشباع  نشده تقسیم بندی می شود  که لازم است موردبحث قرار گیرد.  روغن جامد نباتی در ابتدا بصورت مایع بوده ، در کارخانه جات تولید روغن بمنظور جامد کردن و بالا بردن مقاومت آن د ربرابر حرارت و نور و اکسیژن هوا ، با تزریق یون هیدوژن آنرا جامد می نمایند.
دکتر معصومی افزود : این جامد سازی سبب می شود که روغن نباتی جامد قابلیت تحمل درجه حرارت بالا یعنی سرخ کردن را داشته باشد . ولی نوع اسیدهای چرب تغییر می کند یعنی مولکولهای سیس تبدیل به مولکول های ترانس  می شود. در نتیجه اسید چرب ترانس در آن تولید می شود . ثابت شده است که بهترین شرط برای حفظ سلامتی این است که میزان اسید چرب ترانس در هرروغنی کمتر از 2 درصد آن باشد . چون در طی پخت وپز همین مقدار خودبخود تولید می شود پس ایده آل این است که اساسا" اسید چرب نرانس د رهیچ روغنی نباشد (البته نوعی از اسید چرب ترانس در روغن های حیوانی که بصورت سنتی تهیه می شود وجود دارد که بصورت استثنائی مفید است. ) حال اگر میزان اسید چرب ترانس از 2 درصد به 4 درصد افزایش یابد ، میزان خطر بیمارهای عروق کرونر 25 درصد  افزایش می یابد . متا سفانه میزان اسید چرب ترانس در روغن های جامد موجود در بازار ایران بین 30 تا 40 درصد (و در بعضی از روغن ها تا 50 درصد ) می باشد به این ترتیب میزان اسید چرب ترانس 20 برابرحد قابل قبول در بدن است.  پس به ازاء این افزایش در میزان اسید چرب ، خطر بیمارهای عروق کرونر افزایش می یابد.
وی گفت : طبق محاسبه ای که انجام گرفته است اگر روغن نباتی جامد حذف شود40 درصد از بروز بیمارهای  قلبی،عروق کاسته می شود. حال با توجه به این که  درایران  بطورمتوسط سالیانه  بیش از130 هزار نفر بعلت بیماری قلبی،وعروقی فوت می نمایند ، اگر روغن نباتی جامد حذف شود از مرگ بیش از  52 هزار نفر در سال پیشگیری می شود.  به عبارتی دیگر میزان مرگ ناشی مصرف روغن نباتی جامد  دو برابر تمام مرگ های ناشی از تصادفات می باشد. این در حالی است که تصادفات در ایران از نظر فراوانی دومین  عامل مرگ ومیر در کشور است .
دکتر معصومی نتیجه گیری شخصی خود را چنین بیان می کند که اگر اولویت بندی بنمائیم ، حذف روغن نباتی جامد  اولویت اول بهداشت جهت حفظ سلامتی قلب آحاد مردم می باشد.   لازم به یاد آوری است که اگر روغن های مفید مثل روغن زیتون و کانولا جایگزین روغن نباتی جامد شود ، تعداد بیشتری از مرگ های ناشی از بیماری های قلبی ،عروقی کاهش می یابد.
۲۷ آذر ۱۳۸۹ ۱۰:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید