اخبار

مسافران عمره نگران آنفولانزای خوکی نباشند

نشانه شیوع بیماری در عربستان نیست و مسافران بدون نگرانی از این بیماری به سفر عمره بروند.
مسافران عمره نگران آنفولانزای خوکی نباشند

سلامتیران: با وجود تأیید یک مورد ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی در عربستان، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: ابتلای یک مسافر به این بیماری که بلافاصله نیز تحت قرنطینه و درمان قرار گرفته است، نشانه شیوع بیماری نیست و مسافران بدون نگرانی از این بیماری به سفر عمره بروند.

محمد مهدی گویا افزود: تاکنون 21 هزار و 940 نفر در دنیا به بیماری آنفلوانزای خوکی مبتلا شده‌اند اما اکثر این بیماران درمان شده‌اند و تعداد افرادی که به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند بر اساس آخرین آمار 112نفر است بنابراین بیماری آنفلوانزای خوکی در صورتی که به موقع درمان آن شروع شود، بیماری مرگ آوری نیست.

وی ادامه داد:‌ گر چه یک مورد ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی در عربستان تأیید شده است اما این مورد یک مسافر بوده که به موقع نیز شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته است و این به معنای اپیدمی و شیوع بیماری در عربستان نیست.

وی تأکید کرد: در زمان حاضر هیچ مانع و محدودیتی از نظر بیماری آنفلوانزای خوکی برای سفر عمره به عربستان نیست و به طور کلی از نظر بهداشتی منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی فعلاً از نظر بیماری ‌آنفلوانزای خوکی پاک است و به جز موارد محدودی که مسافران آمریکایی یا اروپایی بوده‌اند، این بیماری در افراد بومی این مناطق دیده نشده است.

گویا تصریح کرد:‌ بیشترین شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی در نیمکره جنوبی زمین است که در فصل سرما به سر می‌برد و به زمستان نزدیک می‌شوند، به همین علت انتظار افزایش بیشتر این بیماری را در این مناطق داریم. در زمان حاضر نیز بیشترین رشد این بیماری در کشورهای استرالیا و شیلی گزارش شده است.

وی افزود: بیماری آنفلوانزای خوکی گر چه امکان انتقال سریع را دارد و به همین علت میزان این بیماری در استرالیا ظرف 24 ساعت حدود 2 برابر شده است اما بیماری مرگ آوری نیست و در صورت تشخیص به موقع و دارو درمانی به سرعت درمان می‌شود.

گویا درباره ساخت واکسن این بیماری نیز گفت: سازمان بهداشت جهانی ویروس این بیماری را برای ساخت واکسن در اختیار کارخانه‌های معتبر واکسن سازی قرار داده است و باید منتظر بود تا ظرف 3 ماه آینده این واکسن تولید شود اما درباره تولید انبوه این واکسن و توزیع جهانی آن سازمان بهداشت جهانی باید در 3 ماه آینده با برآورد وضع این بیماری، تصمیم بگیرد و به هیچ وجه ساخت این واکسن به معنای ضرورت استفاده از آن در کشورهای مختلف نیست و باید روند این بیماری تا آن زمان در نظر گرفته شود.

۱۹ خرداد ۱۳۸۸ ۰۹:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید