اخبار

سلامت در سفر با توصیه های متخصصین تغذیه

میزگردی با حضور دکتر دانشور و آقای رشیدی در مورد سلامت تغذیه ای در سفر
هوای گرم تابستان دوست میکروبهایی است که به راحتی رشد می کنند و انتشار می یابند و برای افراد بخصوص کسانی که قصد سفر دارند یا اینکه در سفر هستند دردسرهایی را ایجاد می کند که می توان با رعایت نکاتی کوچک اما بسیار مفید از این دردسر ها کم کرد و از موقعیت تابستان لذت برد.
اما چه نکاتی و چگونه ؟ در این گزارش خبرنگار ایرنا با دو تن از متخصصان و کارشناسان تغذیه مصاحبه کرده تا نظرات آنها را در این باره جویا شود.
"علی اشرف رشیدی " کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه نکات تغذیه ای در سفر بسیار مهم است، خاطر نشان ساخت: استفاده کردن از موادغذایی خیابانی را باید کنار گذاشت و اگر از این مواد غذایی استفاه می شود لازم است از بهداشتی بودن این موادغذایی اطمینان حاصل کنیم.
این کارشناس ارشد تغذیه یاد آور شد: از دوره گردها و دست فروشهایی که در طول مسیر سفر در حال فروش موادغذایی نامرغوب هستند، خرید نکنیم تا سفر خوب و لذت بخشی را بدون دغدغه بیماری داشته باشیم.
در این رابطه نظر دکتر کیومرث دانشور فوق تخصص تغذیه را می پرسیم که دیدگاه شما در خصوص عدم خرید مواد غذایی در بین راه در طول سفر چیست ؟ وی تاکید می کند: افراد مراقب باشند به هیچ عنوان از رستوران های سر راه موادغذایی خریداری و استفاده نکنند چرا که معمولا این رستوران ها کیفیت مواد اولیه بسیار نامطلوبی را عرضه می کنند و قابل مقایسه با مواد غذایی که از منزل تهیه و برای استفاده در راه آماده می شود، نیست.
این فوق تخصص تغذیه می افزاید: کیفیت اولیه مواد غذایی و محل نگهداری مواد اولیه خام در این رستوران ها اغلب جای سوال دارد، نان نیز در این رستوران ها از مواردی است که باید به سالم بودن آن شک کرد.
دانشور می گوید: انبار مواد غذایی از تهویه و نور کافی معمولا برخوردار نیست و در اصل جایی برای تاخت و تاز موش ها و سوسک ها و سایر حشرات به شمار می آید.
وی می افزاید: موش ناقل وبا و طاعون است و سوسک نیز بر روی هر پای خود سی هزار عدد میکروب وجود دارد.
این فوق تخصص تغذیه می گوید: پرسنل این رستوران ها در اکثر موارد روپوش ندارند یا در صورت دارا بودن روپوش از نظر بهداشتی از استاندارهای لازم برخوردار نیست و وضعیت لباس انها بسیار کثیف و چرک است به طوری که رنگ لباس آن ها مشخص نیست.
وی با بیان اینکه از نظر بهداشت فردی، پرسنل بهداشت را آن طور که باید و مطابق استاندار ها رعایت نمی کنند اظهار داشت: این افراد غذایی را که از نظر بهداشتی مشکوک است سرو می کنند.
پس با این وجود چه باید کرد تا سفر لذت بخش و بدون بیماری و جنجالی داشته باشیم ؟
رشیدی براین باور است که در صورتی که مجبور هستیم از رستورانهای بین راهی خرید کنیم باید نکات بهداشتی را از نظر ظواهر بهداشتی از جمله بهداشت فردی، عمومی و محیطی در رستوران های وسط راه مد نظر قرار دهیم و از رستورانهایی که این موارد را رعایت می کنند ،خرید کنیم بهتر است.
رشیدی می گوید: چنانچه این امکان فراهم است که خود ما غذا را تهیه کنیم حتما به این کار با رعایت شرایط بهداشتی مبادرت کرده تا بهتر بتوانیم از سفر خود لذت ببریم.
دانشور نیز با دیدگاه و نظر رشیدی موافق است؛ و می گوید: از غذاهای خانگی که از قبل در بسته بندی های بهداشتی تهیه شده است در سفر استفاده کنید.
وی می افزاید: موادغذایی بخصوص مواد گوشتی، تخم مرغ و شیر از مواد فاسد شدنی است پس بهتر است آنها را کاملا پخته و آماده کرد و در کنار یخ در یخ دان یا یخچال نگهداشت.
رشیدی با تاکید بر اینکه غذایی که خود ما تهیه می کنیم باید دردمای مناسب نگهداری شود تا از فساد مواد غذایی کاسته شود، تصریح کرد: مواد غذایی بسته به نوع ماده غذایی باید در گرم خانه یا سرد خانه جا داده شود و اگر ماشین مجهز به یخچال نداریم، در تجهیزاتی مانند یونولیتها و یا یخچال های فلزی که در آن ها از یخ های بهداشتی استفاده شده ، موادغذایی را نگهداری کنیم.
رشیدی تاکید کرد: بهتر است غذایی که در سفر استفاده می شود را در منزل آماده نکنیم زیرا این امر محیط کشت مناسبی را برای میکروبها فراهم میکند.
وی افزود: بهتر است مواد اولیه غذا را در منزل تهیه و بعد آنرا در محل استقرارمان در طول سفر پخته و سرو کنیم.
دانشور با تاکید براینکه سبزی جات و میوه جات باید حتما در یخ دان کنار یخ نگهداری شود گفت: این مواد بسیار حساس به آلودگی با میکروب هستند.
در مرحله اول برای استفاده با محلول های ضدعفونی آلودگیهای سبزی و میوه جات را به طور کامل شست و شو داد در یخ دان و کنار یخ نگهداری کرد.
رشیدی کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه در طول سفر حتما سالاد سالم سبزی و میوه را همراه خود داشته باشیم افزود: باید به شرایط نگهداری این مواد نیز بسیار توجه کرد.
وی گفت: از سبزی جاتی که نیاز به ضدعفونی ندارند مثل خیار و گوجه فرنگی (که نیاز به ضدعفونی شدن با پرکلرین ندارند و با چند قطره مایع ظرفشویی ساده می توان شست و شو داد) می توان در سفر استفاده کرد.
دانشور فوق تخصص تغذیه می گوید: نوشابه های شیرین که علاوه بر موارد ضرری که برای بدن دارد، تشنگی را تشدید می کنند.
وی گفت: افراد باید از آبمیوه که در یخدان ها نگهداری می شود، استفاده کنند چرا که مصرف یک تا دو لیوان آبمیوه علاوه بر رفع تشنگی فواید بسیار زیاد دیگری را برای بدن دارد.
دانشور افزود: چای کمرنگ به همراه آبلیمو کمک بسیار موثر بر رفع تشنگی است و علاوه بر این خود آبلیمو به شست و شوی بافتهای بدن کمک می کند.
رشیدی کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه در تابستان از تمامی مواد غذایی بایستی استفاده کنیم، افزود: به واسطه گرم بودن هوا و تعریق در تابستان مقداری از مواد مغذی و الکترولیت های بدن دفع می شود و به همین دلیل است که در تابستان به آب بیشتری نیاز داریم.
وی افزود: از آنجا که حجم زیادی از گروه میوه جات و سبزی جات را آب تشکیل می دهد چنانچه در روزهای گرم تابستان از سبزی جات و میوه جات استفاده کنیم، مواد معدنی مورد نیاز بدن مثل پتاسیم، به بدن برمی گردد و کوفتگی و خستگی در طول روز را نخواهیم داشت.
رشیدی گفت: از طرف دیگر شیرینی که در میوه جات وجود دارد باعث می شود گرسنگی ما نیز به تعویق بیفتد.
وی به مصرف شیر و لبنیات در تابستان اشاره کرد و گفت: به خاطر مواد مغذی و ویتامین هایی که این مواد دارند، باعث می شوند که دچار کمبود آب نشویم.
رشیدی افزود: مصرف گوشت را طبق موارد که در طول سال مورد مصرف قرار می گیرد، توصیه می شود.
این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه مصرف گروه نان و غلات باید به روال معمول باشد ، اظهارداشت: با توجه به این که در تابستان روزها طولانی تر است؛ برای افرادی که در حال رشد هستند یا برای خانم های باردار و جوانان توصیه می شود که حتما در طول روز از مزایای یک وعده عصرانه سبک خود را بهره مند کنند.
وی افزود: برای کسانی که میان سال هستند یک وعده عصرانه متشکل از میوه جات توصیه می شود زیرا این افراد بیشتر از دیگران در معرض کم آبی قرار دارند و مصرف میوه به آن ها این امکان را می دهد که از بروز مشکلات ناشی از کم آبی در بدن خود بکاهند.
رشیدی بهترین مایعات مصرفی را در تابستان، شیر، دوغ ، آب معدنی و آب سالم و بهداشتی دانست و گفت: بر مصرف دوغ تاکید می کنم چرا که دوغ حاوی سدیم است و باعث می شود که میزان سدیم که از طریق تعریق از دست داده ایم جبران شود.
وی استفاده از کشک یا ترکیب پنیر پوست ( شیراز ) را نیز از جمله لبنیات مفیدی دانست که بهتر است در تابستان مورد استفاده قرار بگیرد.
۱ تیر ۱۳۸۸ ۰۹:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید